مشروح اخبار


» ضرورت توجه به صنعت توریسم و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد



سرزمین ما ایران با داشتن فرهنگی کهن و پایدار و متشکل از اقوام، طوایف و عشایر بسیار و متنوع اقلیمی و برخوردار از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی از هر نظر برای این صنعت آماده است.در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد از امتیازات و جاذبه های مناسبی جهت جذب گردشگر و توریسم برخوردار است که متاسفانه به دلیل ناشناخته ماندن فضای گردشگری استان و کم توجهی به این صنعت نوپا در استان جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است . لازمه پیشرفت صنعت‌ توریسم برنامه ‌ریزی اصولی، بنیادین و درازمدت‌ جهت پیشبرد اهداف توسعه جهانگردی است .
انسان ‌ها به دلایل مختلف سفر می‌کنند ولی به ‌طور کلی خواست افراد برای تغییر موقعیت‌ محیط، استراحت، تفریح، زیارت و آشنایی با آداب‌ و رسوم ملل دیگر از بزرگترین انگیزه ‌های آنان‌ برای مسافرت است.کهگیلویه و بویراحمد نیز با داشتن فرهنگی دیرینه و طبیعتی‌ زیبا دارای ظرفیت‌ های گردشگری ویژه‌ ای همچون‌ تالاب ‌ها ، ییلاق ‌های سرسبز، آثار و ابنیه ‌های تاریخی و فرهنگی، زیارتگاه ها، بازارهای‌ محلی، غذاهای محلی متنوع، آداب و رسوم، بسیاری جاذبه ‌های‌ دیگر است. پیش ‌نیازهای گردشگری جذابیت ‌های گردشگری، تسهیلات، دسترسی، انگیزش و توانایی سفر است .
به هر ترتیب گردشگری اهمیت بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه‌ دارد، با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه‌ برای رشد و توسعه اقتصادی به صنایع و صنعتی‌ شدن توجه داشته و پیشرفت را مترادف با صنعتی‌ شدن می‌ دانند بنابراین گردشگری از سوی سازمان‌ ملل به عنوان صنعت شناخته شده تا در کشورهای‌ جهان سوم یا در حال توسعه از مزایایی که برای‌ صنعت قائل‌ هستند، برخوردار شوند.مهمترین ویژگی این‌ صنعت، پایداری و ثبات آن در برابر نوسان‌ های‌ اقتصادی بویژه در مواردیست که تولید صنعتی‌ با کاهش مواجه می ‌شود.
یک کارشناس مسائل گردشگری در این زمینه میگوید: جهانگردی در ایجاد درآمد در یک کشور فرصت ‌هایی را برای اشتغال به کارهای تازه‌ پدید می‌آورد.احسان دهقانی افزود: توسعه فعالیت‌ های مربوط به‌ جهانگردی امکانات لازم برای اشتغال در هتل‌ ها، متل ‌ها، رستوران ‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر فعالیت‌ های مرتبط با این صنعت را پدید می‌آورد .
وی اظهارداشت: از مزایای اقتصادی گردشگری کمک به‌ افزایش درآمد ارزی و تراز پرداخت ‌ها، ایجاد اشتغال‌ و درآمد، بهبود ساختارهای اقتصادی و تشویق‌ فعالیت ‌های کارآفرینی است /این کارشناس گردشگری با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری بر اقتصاد یادآورشد: این صنعت یکی از عوامل ایجاد اشتغال و ارزش افزوده است و می ‌تواند اثرات فزآینده ‌ای در زمینه اشتغال ‌زایی داشته باشد.
با وجود این استان کهگیلویه و بویراحمد مانند اغلب نواحی کشوراز امتیازات‌ و جاذبه ‌های ویژه ‌ای در جذب و جلب جهانگردان‌ در سطح ملی و جهانی بهره ‌مند است، از آنجایی که زمین‌ های کشاورزی جوابگوی‌ نیازهای شغلی و معیشتی مردم این استان نیست‌ باید از اکوتوریسم استان نهایت استفاده به عمل‌ آید.
 با ایجاد امکانات و ساخت‌ تله‌ کابین در مناطق کوهستانی، طرح‌ های سالم‌ سازی و مراکز تفریحی در حاشیه کوه های و مناطق زیبای استان و ساخت پارک ‌های‌ جنگلی موجب‌ جذب و جلب بیشتر گردشگران در استان خواهد شد. با توجه به جاذبه ‌های گردشگری فراوان از نظر فرهنگی، تاریخی، اکوتوریسم و صنایع دستی در استان، اطلاع‌ رسانی شناساندن و این مناطق به گردشگران، تاثیر بسزایی در جلب‌ گردشگر خواهد داشت.
 1-کمبود تجهیزات و تسهیلا ت 2- ضعف امکانات- عدم سرمایه گذاری4- کمبود اعتبارات عمرانی5- ضعف امکانات حفاظت و نگهداری6- اعمال سیاست های احیاء در جهت حفظ منابع طبیعی و رودخانه ها و چشمه ها و تالاب ها و سیاست های بازدارنده تخریبی 7- فقدان آژانس های راهنماهـهای گردشگری 8-متاسفانه جاده های استان برای سیر و سیاحت مناسب به نظر نمی رسد اکثر راهها قدیمی و حتی برخی از نقاط خاکی است9- فقدان چادرهای مناسب بهداشتی و تخصیص فضاهایی برای چادرها که در واقع در کاهش هزینه ها تورها بسیار ضروری است. از جمله مشکلات و تنگناهای بخش توریسم در استان به حساب می آیند. کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط مناسب تاریخی و اکولوژیکی استعدادهای فراوانی در زمینه گردشگری دارد قابلیت ها و توانمندی های گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به طبیعت و اقلیم منحصر به فرد استان باید معرفی شود.ایجاد مجتمع های تفریحی و رفاهی با همکاری بخش خصوصی و پیگیری میراث فرهنگی و گردشگری می تواند در معرفی و جذب گردشگران به استان تاثیر گذار باشد.
در شرایط کنونی جهان تنوع بخشی به اقتصاد، بالا بردن شاخص های توسعه انسانی، کاهش مشکلات ناشی از صنعتی شدن و آلودگی بیش از حد شهرها، اشتغالزایی، تعامل فرهنگ ها، حفظ محیط زیست و در نهایت توسعه پایدار از جمله دغدغه های پیش روی کشورها محسوب می شود. ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر در زمینه برخورداری از پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری متنوع در سطح بین المللی به حساب می آید، استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل شرایط تاریخی و اکولوژیکی دارای استعدادهای فراوانی در زمینه گردشگری است که در صورت ایجاد شرایط لازم در آن، مقوله گردشگری می تواند موجب تحول در کارکردهای اقتصادی - اجتماعی استان شود.
بدون شک صنایع دستی می ‌تواند یکی از مهمترین عوامل‌ موثر در جلب توریسم باشد، با توجه به صنایع‌ دستی زیبایی که در شهرهای مختلف استان وجود دارد می‌ توان با برنامه ریزی کاربردی مرتبط با صنایع‌ دستی در شهرهای مختلف همچون گلیم بافی گبه وبافی و جاجیم و سایر صنایع دستی استان باعث‌ افزایش تولید صنایع دستی و بالا رفتن کیفیت‌ این صنعت شد. در هر حال محل اسکان و اقامت یکی از عواملی است که‌ در رضایت یا عدم رضایت گردشگران بسیار موثر است، با توجه به کمبود محل ‌های اسکان در کهگیلویه و بویراحمد و به دلیل آب و هوای سرد و بارانی استان، عامل اسکان‌ گردشگران به صورت منظم، قانونی و ایمن‌ می ‌تواند باعث رضایتمندی گردشگران و در نتیجه‌ مسافرت مجدد به استان یا تشویق دیگران به سفر به استان شود.



تاریخ انتشار : 14 اردیبهشت 1392 03:27



» اخبار مرتبط:

  • راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی گردشگری و میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراح ...
  • سفر دومیلیون و 500 هزار مسافرنوروزی به کهگیلویه و بویراحمد
  • 14 آثار و جاذبه گردشگری طبیعی در شهرستان باشت وجود دارد
  • سه اثر صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد مهر اصالت یونسکو گرفت
  • گردشگري چند برابر نفت درآمد دارد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام