مشروح اخبار


» زندگي نامه دکتر حسن روحاني/ حقوقداني که رئيس‌جمهور شد



«حسن فريدون روحاني» 21 آبان 1327 در سرخه از توابع استان سمنان ديده به جهان گشود؛ وي تحصيلات ابتدايي را در شهرستان محل تولدش گذراند و تحصيلات حوزوي را از سال 39 در حوزه علميه صادقيه سمنان آغاز کرد.

او در سال 1340 وارد حوزه علميه قم شد و از محضر اساتيدي چون حضرات آيات سيد محمد محقق داماد، شيخ مرتضي حائري، سيد محمدرضا گلپايگاني، محمد فاضل لنکراني، شيخ محمد شاه‌آبادي و سلطاني بهره برد.

روحاني همزمان در سال 1348 به دانشگاه تهران راه يافت و در سال 1351 دانشنامه ليسانس خود را در مقطع کارشناسي در رشته حقوق قضايي اخذ کرد.

وي با ادامه تحصيل در انگليس مدرک کارشناسي ارشد (M.Phil) در رشته حقوق عمومي و دانشنامه دکتري (Ph.D) در رشته حقوق اساسي را از دانشگاه کلدونيان گلاسکو دريافت کرد و با کسب پروانه وکالت از کانون وکلا در سال 86، وکيل پايه يک دادگستري شد.

حسن‌روحاني فعاليت سياسي خود عليه رژيم ستمشاهي را از دوران جواني آغاز کرد؛ عمده فعاليت‌هاي وي در همراهي با نهضت امام خميني (ره)، سفرهاي تبليغاتي و سخنراني عليه رژيم پهلوي از سال 44 و نتيجه آن حبس و ممنوع‌المنبري بود.

وي در آبان 1356 در مراسم بزرگداشت شهادت مصطفي خميني در مسجد ارک تهران براي نخستين بار لقب «امام» را براي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به کار برد و پس از آنکه تحت تعقيب ساواک قرار گرفت، به توصيه شهيد بهشتي و استاد مطهري از کشور خارج شد و مدتي نيز آن‌سوي مرزها به سخنراني و تبليغ براي دانشجويان خارج از کشور پرداخت و پس از تبعيد حضرت امام (ره) به فرانسه، به جمع ياران همراه ايشان پيوست.

حسن‌روحاني پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اولين اقدام در سال 58، به ساماندهي وضعيت ارتش و پادگان‌هاي نظامي پرداخت و در سال 59 رداي نمايندگي ملت در مجلس شوراي اسلامي را بر تن کرد و پنج دوره قانونگذاري (به مدت 20 ‌سال) را در کارنامه خود ثبت کرد.

عضويت و رياست شوراي سرپرستي سازمان صداوسيما از سال 1359 تا سال 1362 از ديگر مسووليت‌هاي وي در دوران پس از انقلاب بوده است.

روحاني در دوران جنگ تحميلي مسووليت‏هاي متعددي از جمله عضويت در شورايعالي دفاع، عضويت در شورايعالي پشتيباني جنگ، معاونت فرماندهي جنگ، رياست ستاد قرارگاه مرکزي خاتم‌الانبياء و فرماندهي پدافند هوايي کل کشور را برعهده داشت و بين سال‌هاي 1367 تا 1368 نيز به معاونت جانشين فرماندهي کل قوا منصوب شد.

وي پس از سال‌ها حضور در مسئوليت‌هاي مختلف در دوران دفاع مقدس، از سوي مقام معظم رهبري مفتخر به دريافت نشان درجه دو فتح و نشان درجه يک نصر شد.

روحاني پس از بازنگري قانون ‏اساسي جمهوري‌اسلامي ايران و تشکيل نهاد شورايعالي امنيت ملي سمت نمايندگي مقام معظم رهبري در اين شورا را بر عهده گرفت و 13 سال نيز به عنوان مشاور امنيت ملي رؤساي جمهور سابق انجام وظيفه کرده است.

وي از سال 1370 به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام درآمد و تاکنون نيز در اين سمت فعاليت دارد و علاوه بر رياست کميسيون سياسي و امنيتي و دفاعي مجمع، رياست مرکز تحقيقات استراتژيک اين نهاد نيز بر عهده اوست.

حسن روحاني در انتخابات ميان‏دوره‏اي سومين دوره مجلس خبرگان رهبري در 29 بهمن 1378 از حوزه انتخابيه استان سمنان به نمايندگي مجلس خبرگان رهبري انتخاب شد و در سال 1385 نيز از استان تهران به اين مجلس راه يافت و در حال حاضر رياست کميسيون سياسي و اجتماعي اين مجلس را بر عهده دارد.

اگر چه روحاني به صورت همزمان به فعاليت‌هاي علمي اشتغال داشته، اما حضور مستمر وي در دانشگاه، موجب دوري او از مسئوليت‌هاي کليدي نبوده و روحاني با تصدي 16 ساله مسئوليت دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي در يکي از حساس ترين مقاطع تاريخي مسئوليت پرونده هسته‌اي کشورمان را بر عهده داشت.

پس از تشکيل دولت محمود احمدي‌نژاد، مسئوليت پرونده هسته‌اي به علي لاريجاني واگذار شد و روحاني که همچنان در مقام نماينده مقام معظم رهبري در شورايعالي امنيت ملي قرار دارد، با نگارش کتاب «امنيت ملي و ديپلماسي هسته‌اي» به ثبت خاطرات خود از دوران مسئوليتش در شورا و پيگيري پرونده هسته‌اي پرداخت.

حسن‌روحاني در 22 فروردين 92 در يک گردهمايي با حضور جمعي از هوادارانش در مجتمع آدينه تهران و با شعار «دولت تدبير و اميد» براي انتخابات رياست جمهوري رسماً اعلام کانديداتوري کرد و در 24 خرداد با راي اکثريت، در دور اول انتخابات، پيروز شد و اينک به عنوان رييس جمهور دور يازدهم شناخته مي‌شود.

علاقه به شجريان

تايم هم در گزارشي به زندگينامه دکتر حسن روحاني پرداخته است. در بخشي از اين گزارش که سايت انتخاب آنرا ترجمه کرده، آمده است: روحاني فردي نيست که آمريکايي‌ها بتوانند او را به راحتي فريب دهند يا گول بزنند. يکي از انقلابيون اصيل است که همراه آيت الله خميني دوران تبعيد را در پاريس مي‌گذراند.

کليف کاپچن تحليلگر مسائل ايران در گروه اوراسيا که با روحاني در کنفرانس امنيت خليج فارس ديدار کرده است مي‌گويد: اين مرد به واقع فرزند انقلاب است.

وي مي‌افزايد: او خصوصيات مشترکي با محمد خاتمي رئيس جمهور اسبق ايران دارد. اما او خود خاتمي نيست.

حسين موسويان عضو سابق تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران نيز مي‌گويد: روحاني بيشتر يک شنونده است. او پيش از سخن گفتن بسيار فکر مي‌کند.

اين مقام ارشد سابق ايران افزود: روحاني معتاد به کار است، ساعت 7 صبح در محل کارش حاضر مي‌شود و به ندرت پيش از ساعت 10 شب آنجا را ترک مي‌کند. او همچنان دو تا سه بار در هفته به کوه‌هاي شمال تهران در منطقه ولنجک مي‌رود و به طور منظم به «شنا» مي‌رود.

موسويان مي‌گويد: روحاني عاشق سينماي ايران و هنر سنتي کشورش است و خواننده محبوبش شجريان است.




تاریخ انتشار : 1 تیر 1392 05:11



» اخبار مرتبط:

  • جاخالي روحاني به گلوله تندروها
  • بازتاب سخنراني روحانی در اسراییل
  • انتصاب رييس جدید جمعيت هلال احمر
  • اردوغان روحاني را به ترکيه دعوت كرد
  • تشكر ائمه جماعت از دكتر عارف
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler