مشروح اخبار


» اولین انتخاب روحانی /روسای کارگروه هایش را مشخص کرد



د‌‌‌‌‌‌‌فتر رییس جمهور منتخب، نزدیکترین افرادش را به چهار کارگروه تعیین وزارتخانه‌های سیاسی و امنیتی، اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ی و فرهنگی، اجتماعی و خارجه تقسیم کرده و هریک از این کارگروه‌ها به ریاست یکی از چهره‌های شاخص د‌‌‌‌‌‌‌ولت‌های اصلاحات یا سازند‌‌‌‌‌‌‌گی سپرده است.

د‌‌‌‌‌‌‌فتر رییس جمهور منتخب، نزدیکترین افرادش را به چهار کارگروه تعیین وزارتخانه‌های سیاسی و امنیتی، اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ی و فرهنگی، اجتماعی و خارجه تقسیم کرده و هریک از این کارگروه‌ها به ریاست یکی از چهره‌های شاخص د‌‌‌‌‌‌‌ولت‌های اصلاحات یا سازند‌‌‌‌‌‌‌گی سپرده است.
alt روحانی روسای کارگروه هایش را مشخص کرد هر چه که به ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ یعنی روز تنفیذ رئیس جمهور نزدیک می شویم ترکیب کابینه یازدهم جدی‌تر می‌شود. با وجود روی کارآمدن دولتی با شعار اعتدال گرایی و دوستی با اصلاح طلبان و اصولگرایان این دو جریان تلاش دارند که هم خود را به دولت آینده نزدیک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راک  نیوز ، اصلاح طلبان استراتژی برگزاری جلسات فشرده هم با رئیس جمهور منتخب و هم با اطرافیان وی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این میان خبرهای رسیده حاکی از ان است که عموما با اعضای مجمع روحانیون مبارز، کارگزاران و مستقل های طیف چپ سیاسی کشور برای ورود به کابینه وارد رایزنی شده اند.

از آن طرف اصولگرایان نیز امید دارند با نشان دادن روی خوش به دولت "اعتدال" سهمی از کابینه به دست بیاورند.
با این وجود د‌‌‌‌‌‌‌فتر رییس جمهور منتخب، نزدیکترین افرادش را به چهار کارگروه تعیین وزارتخانه‌های سیاسی و امنیتی، اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ی و فرهنگی، اجتماعی و خارجه تقسیم کرده و هریک از این کارگروه‌ها به ریاست یکی از چهره‌های شاخص د‌‌‌‌‌‌‌ولت‌های اصلاحات یا سازند‌‌‌‌‌‌‌گی سپرده است.

نقش علی یونسی در کابینه جدید
کارگروه سیاسی و امنیتی به ریاست علی یونسی مامور انتخاب وزرای کشور، اطلاعات و د‌‌‌‌‌‌‌فاع است. یونسی از نخستین روزی که روحانی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرد، در کنار او بود. وی تاکنون ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح و پس از آن، در دوره اول ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی، پس از دری نجف آبادی، وزارت اطلاعات را بر عهده گرفت و تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی در آن وزارتخانه ماند. او در حال حاضرمعاونت حقوقی حسن روحانی را در مرکز تحقیقات استراتژیک برعهده دارد.

تیم وزارت خارجه را چه کسی تعیین می کند؟
محمود‌‌‌‌‌‌‌ واعظی، نیز رییس کار گروه انتخاب و معرفی تیم وزارت خارجه‌است. او از کارگزاران سیاست خارجی د‌‌‌‌وره ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی بود‌‌‌‌ و اکنون د‌‌‌‌ر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سمت معاونت سیاست خارجی را عهد‌‌‌‌ه‌د‌‌‌‌ار است. او همچنین جزء چهره های نزدیک به آیت الله هاشمی و البته با گرایش تقریباً مستقل است که پا به عرصه سیاسی گذاشته است.

کلید اقتصاد در دستان نهاوندیان
محمد‌‌‌‌‌‌‌ نهاوند‌‌‌‌‌‌‌یان، رییس کارگروه اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ی کابینه یازد‌‌‌‌‌‌‌هم است. او معاون وقت دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران (معاون علی لاریجانی)، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، عضو ستاد ویژه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، رییس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی، معاونت سابق وزارت بازرگانی و دارنده سابقه سمت‌های اقتصادی-سیاسی دیگر است.

کارگروه وی قرار است برای وزارتخانه‌های نیرو، راه، تعاون، صنعت و معد‌‌‌‌‌‌‌ن و... وزیر انتخاب کند‌‌‌‌‌‌‌. با د‌‌‌‌‌‌‌ر نظر گرفتن این‌که نهاوند‌‌‌‌‌‌‌یان به توسعه بخش خصوصی د‌‌‌‌‌‌‌ر اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ معتقد‌‌‌‌‌‌‌ است، می‌توان پیش‌بینی کرد‌‌‌‌‌‌‌ وزرای پیشنهاد‌‌‌‌‌‌‌ی او راه و روشی متفاوت از هشت سال گذشته برای اد‌‌‌‌‌‌‌اره اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ ایران د‌‌‌‌‌‌‌ر پیش بگیرند‌‌‌‌‌‌‌.

حوزه فرهنگ به چه کسانی می‌رسد؟
کارگروه اجتماعی و فرهنگی به ریاست سید‌‌‌‌‌‌‌رضا صالحی‌امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی ستاد‌‌‌‌‌‌‌ حسن روحانی تشکیل شد‌‌‌‌‌‌‌ه تا برای وزارتخانه‌های ارشاد‌‌‌‌‌‌‌، علوم، آموزش و پرورش، بهد‌‌‌‌‌‌‌اشت و... تصمیم گیری کند‌‌‌‌‌‌‌. سید‌‌‌‌‌‌‌رضا صالحی همچنین معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او سال‌ها تجربه کار با هاشمی‌رفسنجانی را د‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌.

مدیران کلیدی روحانی چه کسانی هستند؟
علاوه بر این کارگروه ها دیگر مردان تاثیرگذار بر کابینه یازدهم را می توان اکبر ترکان، قائم مقام ستاد انتخاباتی روحانی نام برد. وی استاندار ایلام و هرمزگان در سال‌های نخست پس از انقلاب. دردولت موسوی مدیرعامل سازمان صنایع دفاع شد. در نخستین کابینه هاشمی رفسنجانی به وزارت دفاع دست یافت، پستی که عموما نظامیان برای آن در نظر گرفته می‌شوند. در دولت دوم هاشمی وزیر راه و ترابری شد و در دولت خاتمی، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس شد. او در نخستین دولت محمود احمدی نژاد، از معاونان وزارت نفت بود. ترکان مدیر گروه پژوهشی امور زیربنایی مرکز تحقیقات استراتژیک است.

محمدرضا نعمت زاده، رئیس ستاد انتخاباتی از دیگر اطرافیان مهم رئیس جمهور منتخب است. او از مدیران ارشد سازمان صنایع دفاع و شرکت توانیر در دولت میرحسین موسوی. در تمام هشت سال ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی وزارت صنایع را برعهده داشت. با روی کار آمدن محمد خاتمی، جایی در کابینه نداشت، اما از سوی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت خاتمی به معاونت امور پتروشیمی منصوب شد و در دولت محمود احمدی نژاد نیز یکی دیگر از معاونت‌های وزارت نفت را در اختیار داشت.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی ستاد روحانی یکی دیگر از افراد تاثیرگذار در کابینه است. او نماینده رشت در دوره های سوم تا ششم مجلس. او ازپایه‌گذاران حزب اعتدال و توسعه که با حضور چند وزیر دولت هاشمی و نزدیکان او تشکیل شد. نوبخت اکنون دبیرکل این حزب است که در دوره پیش از میرحسین موسوی و این بار از روحانی حمایت کرد. نوبخت از تنظیم کنندگان برنامه اقتصادی روحانی است و معاونت پژوهش‌های اقتصادی او را در مرکز تحقیقات استراتژیک بر عهده دارد.

حسین فریدون (روحانی)، برادر حسن روحانی است که در برنامه های تبلیغات انتخاباتی همواره در کنار او بود. او در سال‌های نخست پس از انقلاب فرماندار نیشابور و بعد مدتی فرماندار کرج بود. سپس سفیر ایران در مالزی شد و مدتی نیز عضو هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل بود. حسین فریدون از مشاوران وزیر امور خارجه است و در نهایت یاسر هاشمی از مردان تاثیرگذار در کابینه یازدهم خواهند بود.

زنان کابینه
هچنین به دنبال گمانه زنی‌های کابینه یازدهم، حضور زنان با توجه به تجربه دولت دهم در انتخاب مدیریت زنان، مهم تلقی می‌شود. به همین دلیل در میان چهره‌های سیاسی و اجتماعی نام فاطمه هاشمی و فرحناز رافع برای ریاست هلال احمر و معصومه ابتکار و مرضیه وحید دستجردی برای مرکز امور بانوان و بهزیستی عنوان شده است.

بر این اساس باید به ۱۳ مرداد و هفته بعد از آن بود تا کابینه پیشنهادی به مجلس معرفی شود و مجلس نیز ظرف ۱۰ روز می تواند درباره وزرا تصمیم گیری کند.



تاریخ انتشار : 8 تیر 1392 01:56



» اخبار مرتبط:

  • فهرست قطعی کابینه روحانی؛ یک وزارتخانه هنوز وزیر ندارد
  • لیست جدید از کابینه احتمالی حسن روحانی / مشاور استانداری کهکیلویه و بویر اح ...
  • دختران امام و هاشمی در لیست دولت روحانی+تصاویر
  • 24 عضو احتمالی کابینه دولت آینده
  • کابینه احتمالی دکترروحانی/رئیس جمهور جدید
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler