مشروح اخبار


» علل بوی بد دهان چيست؟



یک متخصص بیماری های دهان و دندان گفت: جرم گیری و از بین بردن مشکلات لثه ای و ترمیم پوسیدگی های دندانی از مهمترین راه های از بین بردن بوی بد دهان محسوب می شود. به گزارش ایسنا دکتر رضا حسین پور با بیان علل متعدد بوی بد دهان اظهار داشت: بوی بد دهان می تواند دلایل داخل و یا خارج دهانی داشته باشد که علل خارج از دهان معمولا به دلیل بیماری های سیستمیک از جمله بیماری های گوش و حلق و بینی، بیماری دیابت، بیماری نقرس، بیماری های گوارشی و ریوی ایجاد می شود.

وی در خصوص مشکلات داخلی دهان بیان داشت: بوی نامناسب دهانی چندین عامل اصلی دارد که می توان به پوسیدگی های متعدد دندانی، گیر غذایی و باقی ماندن غذا در بین دندان ها و مشکلات لثه ای مانند جرم و پلاک دندانی و همچنین بیماری های بافت های نگهدارنده دندان اشاره کرد.

این متخصص بیماری های دهان و دندان اظهار داشت: هر دو عامل داخلی و خارجی دهانی که موجب بوی نامناسب دهان می شوند معمولا به دلیل بهداشت ضعیف ایجاد می گردند اما در بعضی از موارد علیرغم رعایت بهداشت درست و صحیح از سوی فرد، ممکن است بوی بد دهانی ایجاد شود.

وی با اشاره به راه‌های رفع بوی بد دندان گفت: در مرحله اول باید علت بوی نامناسب شناسایی شود و تشخیص داده شود که این نارسایی دلیل داخلی یا خارج از دهان دارد.

دکتر حسین پور تصریح کرد: در مراحل بعدی اگر بوی بد دهان به دلیل داخلی ایجاد شده باشد باید بیمار به جرم گیری و سایر درمان های پریودنتال و رفع پوسیدگی بپردازد و مناسب تر این است که این اقدامات به سرعت صورت بگیرد.

عفونت در بافت‌های نگه دارنده دندان علت اصلی بوی بد دهان در سالمندان است

این متخصص بیماری های دهان و دندان در مورد بوی بد دهان در سالمندان اظهار کرد: در سالمندان پوسیدگی دندانی شیوع چندانی ندارد و بیشترین دلیلی که موجب بوی بد دهان می شود عفونت در بافت های نگه دارنده دندان و استخوان است.

دکتر حسین پور با اشاره به بوی بد دهان در مبتلایان به بیماری های سیستمیک گفت: افرادی که مبتلا به دیابت، نقرس، بیماری های ریوی و سایر بیماری های سیستمیک هستند نیز ممکن است بوی بد دهان داشته باشند مثلا در مبتلایان به دیابت بوی استون از دهان خارج می شود.

وی در مورد رشد باکتری های هوازی و غیر هوازی در دهان اظهار داشت: در ابتدای پوسیدگی و ایجاد جرم در دهان با کتری های هوازی رشد می کنند اما با پیشرفت بیماری باکتری‌های غیر هوازی فعال تر عمل می کنند و نقش اصلی در پیشرفت بیماری دارند.

دکتر حسین پور با اشاره به شیوع بالای بوی بد دهان در بین آحاد جامعه بیان داشت: بوی بد دهان به گونه ایست که معمولا خود فرد متوجه نمی شود و این مسئله در ارزیابی دیگران نسبت به فرد بسیار موثر است و البته میزان رعایت بهداشت در رفع آن نیز مهم است.

این متخصص بیماری های دهان و دندان در خصوص استفاده و کاربرد چای سبز گفت: چای سبز که دارویی گیاهی محسوب می شود و سایر داروهای گیاهی در از بین بردن بوی بد دهان نقش اصلی ندارند و بهتر است در ابتدا علل ایجاد بوی بد دهان را از بین برد و با دندانپزشک و در مواردی که علت بوی بد، خارج دهانی بود با متخصص مربوطه مشورت نمود.

دکتر حسین پور در پایان در خصوص استفاده ازدهان شویه ها جهت رفع بوی بد دهان گفت: راه های درمانی که توسط دندانپزشک و یا پزشک معالج توصیه نشده هیچگاه نقش درمانی نداشته و تنها ممکن است نقش کمکی داشته باشد. استفاده از دهان شویه نیز باید با توصیه دندانپزشک و با منظور مشخصی صورت گیرد.



تاریخ انتشار : 31 فروردین 1391 17:09



» اخبار مرتبط:

  • با بوی بد دهان چه کنیم؟
  • چگونه متوجه بوی بد دهان خود شویم؟
  • چگونه با بوی بد دهان در هنگام روزه داری مبارزه کنیم؟
  • برای رفع بوی بد دهان چه كنیم؟
  • آشنایی با علایم سرطان دهان
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler