مشروح اخبار


» اسباب کشي يا تمديد قرارداد؟



آينده سياسي احمدي نژاد اگرچه در يک سال گذشته موضوع تحليل‌ها و گمانه زني‌هاي فعالان سياسي و تحليل گران بوده است، اما ادامه تاثيرگذاري او و دوستانش در فضاي سياسي ايران در روزهاي گذشته با انتشار بخشنامه اي که از سوي غلامحسين الهام معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري خطاب به حميد بقايي معاون اجرايي و سرپرست نهاد رياست جمهوري صادر شد شائبه ادامه حضور تاثيرگذار احمدي نژاد و دوستانش در نهاد رياست جمهوري را تقويت بخشيد.در اين ساختار جديد شرح وظايف دفتر رئيس جمهور سابق و تشکيلات تفصيلي و ساختار دفتر رئيس جمهور سابق با 25 پست سازماني مشخص در نظر گرفته شده است و عنوان شده اين واحد سازماني تابع تمامي ضوابط و مقررات اداري، مالي و استخدامي نهاد رياست جمهوري خواهد بود.اين بخشنامه نشان مي‌دهد که نزديکان رئيس جمهور با هدف ايجاد تشکلي با عنوان «دفتر رئيس جمهور سابق» قصد ماندن در مجموعه پاستور را دارند. توجيه اين افراد اين است که رئيس جمهور آينده بايد بتواند از تجربيات رئيس جمهور 8سال گذشته استفاده کند و تشکيل اين دفتر در اين راستاست. اين درحالي است که محمود احمدي نژاد در ابتداي دوران رياست جمهوري اش يکي از ساختمان‌هاي کوچک نهاد رياست جمهوري را که سيد محمد خاتمي برخي از فعاليت‌هاي خود را در آن انجام مي‌داد از وي گرفت و البته نيازي نيز به استفاده از تجربيات وي و رئيس جمهور قبل تر از او يعني آيت الله هاشمي رفسنجاني نديد.
احمدي نژاد: در حال اسباب کشي هستم
اين موضوع روز گذشته در بسياري از رسانه‌هاي کشور «تلاش براي ادامه حضور احمدي نژاد و تاثيرگذاري بر روند تحولات سياسي حداقل در مجموعه رياست جمهوري» ارزيابي شد و يک بار ديگر اين شائبه که احمدي نژاد قصد ندارد به راحتي از اين قطار پياده شود، را در اذهان تقويت کرد. موضوعي که البته محمود احمدي نژاد روز گذشته در پاسخ به سوالي در اين باره و با ادبيات خاص خود به آن پاسخ داد.احمدي‌نژاد در حاشيه جلسه هيات دولت همچنين در پاسخ به اين سوال که برخي از رسانه‌هاي مدعي شدند که قرار است شما در پاستور بمانيد، با رد اين موضوع گفت: ما در حال اسباب‌کشي به خانه قبلي خودمان در نارمک هستيم و چنين موضوعاتي صحت ندارد.
احمدي نژاد قصد ندارد، از قطار پياده شود!
اين سخن احمدي نژاد اما براي برخي از تحليل گران چندان قابل باور نيست. صادق زيباکلام با اشاره به ايجاد اين تشکيلات در نهاد رياست جمهوري گفت: «به نظر من اين اقدام بخشي از همان پياده نشدن از قطار پاستور است. يعني با اينکه سانس تمام شده و چراغ‌هاي سينما کم کم در حال روشن شدن است و فيلم به پايان رسيده و آقاي احمدي نژاد بايد از سالن سينما بيرون بروند، اما ايشان عنوان مي‌کنند مي‌خواهم بنشينم و فيلم را نقد کنم و قصد بيرون رفتن از سينما را ندارم.»استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در گفت وگو با فرارو گفت:«اقدام اخير ايشان در تشکيل"دفتر رئيس جمهور سابق" به منظور پيگيري کارهاي رئيس جمهور سابق و دادن مشورت به رئيس جمهور جديد قطعا از ديدگاه آقاي احمدي نژاد کار خوبي است؛ زيرا آقاي احمدي نژاد مي‌گويد در اين 8 سال تصميماتي گرفتم که به اتمام رسيده و نتايج آن هم به بار آمده اما برخي تصميمات 80 يا 90 درصد تحقق پيدا کرده و مي‌خواهم پيگير مابقي آن هم بشوم تا کار به اتمام برسد.»وي ادامه داد: «از سوي ديگر ايشان معتقد است اين تصميمات به نفع کشور و نظام و به نفع آقاي روحاني است. همچنين آقاي احمدي نژاد حتما معتقد است در اين 8 سال تجربياتي کسب کرده که البته حاضر است با کمال ميل اين تجربيات را در اختيار آقاي روحاني بگذارد.»وي افزود: «يعني به ظاهر آنچه آقاي احمدي نژاد مي‌گويد منطقي است؛ اما اولين سوالي که از آقاي احمدي نژاد بوجود مي‌آيد اين است که: برادر عزيز اگر اين کار درست بود شما بايد همين کار را با آقاي خاتمي هم انجام مي‌داديد؟ شما بايد با احترام آقاي خاتمي را در نهاد رياست جمهوري نگاه مي‌داشتيد و مي‌گفتيد آقاي خاتمي در اين هشت سال اقداماتي انجام دادند که بعضا ناتمام مانده و من مايل هستم ايشان اين اقدامات را تمام کنند.»وي ادامه داد: «آقاي احمدي نژاد بايد مي‌گفتند من که هيچگاه رئيس جمهور نبودم و حداکثر استاندار، فرماندار و شهردار بودم و مي‌خواهم از تجربيات آقاي خاتمي استفاده بکنم. بنابراين به آقاي خاتمي دفتري مي‌داديد تا از تجربيات ايشان استفاده کنيد.»زيباکلام گفت: «اما آقاي احمدي نژاد شما چنين کاري نکرديد و در يکي از اولين اقدامات خود آقاي خاتمي و همکاران ايشان را از ساختماني که آقاي خاتمي براي برخي از کارهاي خود ايجاد کرده بود و 20 کيلومتر دورتر از ساختمان پاستور بود بيرون انداختيد. بعد هم هرگونه آثار مربوط به وجود هاشمي و خاتمي را با اسکاچ و صابون و تايد پاک کرديد.» اين کارشناس مسائل سياسي در بيان علت اين اقدام اخير احمدي نژاد گفت: «من معتقدم اين اقدام اخير آقاي احمدي نژاد بخشي از همان پيش بيني است که قبلا داشتم. من همواره عنوان کردم آقاي احمدي نژاد به اين سادگي‌ها از قطار پاستور پياده نمي‌شود و اينکه تصور شود آقاي احمدي نژاد حلاليت مي‌طلبد و با خودروي شخصي خود از پاستور به دانشگاه علم و صنعت مي‌رود اشتباه است و ايشان اين کار را نخواهد کرد.»وي تصريح کرد: «اما به نظر مي‌رسد که آقاي احمدي نژاد دوباره حرکتي را شروع کردند و با توجه به اينکه دو هفته ديگر بيشتر رئيس جمهور نيستند قصد دارند بگويند هنوز هستند و شايد مسئولان مجبور شوند انتظامات سينما را صدا بزنند تا آقاي احمدي نژاد را به بيرون راهنمايي کنند!»
اسباب کشي يا تمديد قرارداد؟
او اگرچه گفته است که به خانه اش در نارمک اسباب کشي مي‌کند، اما سخن که بر سر محل اقامت وي و خانوده اش نيست. سخن منتقدان و تحليل گران برسر ادامه حضور تاثير گذار او ويارانش - که در 8سال گذشته در نهادهاي موثر اجرايي ريشه کرده اند- مي‌باشد. بدون ترديد تصميم روز گذشته در نهاد رياست جمهوري بدون اطلاع وي نبوده است. جواب اين سوال که وي مي‌رود يا به گونه اي مي‌ماند هنوز معلوم نيست. چنان که صادق زيباکلام مي‌گويد احمدي نژاد مرد تصميمات خلق الساعه است. تا آخرين ثانيه‌هاي وقت اداري روز12 مرداد 92 نمي‌توان به يک پاسخ نهايي براي اين سوال رسيد که « آيا احمدي نژاد پس از 8سال اقامت در خيابان خيابان پاستورآنچنان که در برابر خبرنگاران گفته است اسباب کشي مي‌کند يا آنچنان که نزديکانش عمل کرده اند،مفاد قرارداد را به گونه اي عوض مي‌کند که بتواند بخش‌هايي از اين خانه را در اختيار داشته باشد؟»




تاریخ انتشار : 27 تیر 1392 04:21



» اخبار مرتبط:

  • آغاز افشاگري اصولگرايان عليه احمدي نژاد
  • تحليل فوتبالي زيباکلام از فضاي انتخابات
  • تحليل خاتمي درباره پايان دوره رياست جمهوري احمدي نژاد
  • چرا از احمدي‌نژاد انتقاد نکنيم؟
  • آيا چمران «مدودوف» احمدي نژاد مي‌شود؟
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler


    در میان پیشنهادات این روزها، کدام را قابل اعتنا می‌دانید؟

    1-سروش
    2-بله
    3-روبیکا
    4-آی گپ
    5-هیچکدام