مشروح اخبار


» سنگ قبرها در گذر زمان+ عکس



گور یا قَبر، یا مدفن حفره‌ای در زمین است که مردگان را در آن به خاک می‌سپارند.

واژه قبر عرب‌شده «گور» است که به صورت قُبور نیز جمع بسته می‌شود. اگر در مورد گور افراد با احترام یاد شود به آن آرامگاه یا مَقبره (جمع: مقابر، مقبره‌ها) نیز می‌گویند. اگر گور فرد محل زیارت شود به آن مزار گفته می‌شود. گور مقدسان و مرشدان دینی را تربت و خاک می‌نامند. در قدیم برای گور واژه «نهفت» و واژه‌هایی چون گورگاه و گورجای هم به‌کار می‌رفته‌است.

محلی که گورهای زیادی در آن در کنار هم کنده شود گورستان یا قبرستان نام دارد و که شهرداری‌های شهرهای ایران از دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی اصطللاح آرامستان را نیز برای این منظور به‌کار می‌برند

alt

در ایران منطقه خاورمیانه سنگ قبر را به طور خوابیده بر روی گور می‌گذارند اما در کشورهای فرنگی سنگ گور به شکل ایستاده بالای گور جای دارد. گورها گاه به صورت خانوادگی در بخشی از گورستان در کنار هم یا در محدوده‌ای مشخص با عنوان «گور خانوادگی...» قرار داده می‌شوند و در این حالت گاه این بخش‌ها سرپرست‌ها یا کلیددارهایی هم دارد که متولی گور نامیده می‌شوند.

ایرانیان زرتشتی پیش از اسلام مردگان خود را در دخمه مدفون می‌کردند. دخمه چاهی است سنگی که مرده را در آن قرار می‌دهند. پس از اسلام نخستین گورستان‌ها سنگی بوده و مردگان در آن قرار می‌گرفته‌اند. مانند قبرستان سیراف که قدیمی‌ترین قبرستان کشف شده ایران در دوران اسلامی است. آن‌ها استخوان‌های بجامانده از مردگان را نیز در چاله‌ای به نام استودان می‌ریختند.

امروزه در برخی کشورها از دستگاه‌های لیزری نیز برای حکاکی سنگ‌هایی مثل سنگ مزار یا سنگ‌های یادبود استفاده می‌شود. در این روش با اسکن کردن تصاویر و ورود آن‌ها به رایانه می‌توان بدون دخالت دست، آن‌ها را بر روی سنگ قبر حکاکی نمود.




سنگ قبر، سنگی است که آن را برای یادبود کسانی که درگذشته‌اند؛ بر روی یا بالای گور  می‌گذارند. در ایران سنگ قبر را به فرم خوابیده بر روی گور  می‌گذارند اما در کشورهای غربی ، سنگ قبر به فرم ایستاده بالای گور جای دارد.

 جنس ، نوع و شکل سنگ قبرها در گذر زمان تغییر کرده است. تصویر زیر، نمایی هوایی (google earth ) از آرامستان شهر سرخه می باشد. اگر بیشتر دقت کنید،  سمت راست تصویر، سنگ قبرهای قدیمی تر (تا سال 1370) قرار دارد که جنسشان شبیه به سفال و موزائیک است و زرد رنگ می باشند. قسمت میانی تصویر ، سنگ قبرها ، سفید رنگ و از جنس مرمر می باشد (تا سال 1380) . همچنین سمت چپ تصویر که قبرهای جدیدتر قرار دارد ، سنگ قبرها ، سیاه رنگ و از جنس گرانیت می باشد و در اکثر این سنگ قبرها، تصویر صاحب مقبره، حک شده است.

سنگ های سیاه و سفید منتظر ما هستند و اما برای ما چه رنگ و نوع و شکلی از سنگ قبر انتخاب خواهند کرد.پاسخی است که آیندگان خواهند داد.....

سرخه ای ها

 باتشکراز سرخه ای




تاریخ انتشار : 9 مرداد 1392, 09:14



» اخبار مرتبط:

  • قبرستان جن‌ها در ایران!
  • سنگ قبر محمود احمدی‌نژاد (عکس)
  • ‌کشف 12 گور تاريخي در قبرستان تاج امير ياسوج
  • سنگ قبر ملا نصرالدین کشف شد+عکس
  • كشف گورستاني با قدمت بيش از سه هزار سال در ياسوج
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟