Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/raaknewsm/domains/raaknews.com/public_html/mainportal/modules/sitelogin.php on line 106 نسخه چاپی > تکليف معلم هايي که هنوز زخم زبان مي زنند
» تنظیمات چاپ
نوع قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
تاریخ: 30 مهر 1392 05:06 |  پورتال:

حکايت فلک کردن دانش آموزان، ايستادن آن ها در گوشه اي از کلاس و يک دست و يک پا را بالا گرفتن و خودکار لاي انگشتان گذاشتن براي تنبيه قصه اي قديمي است که اين روزها در مدارس گاهي به شکلي ديگر و از جنس اهانت و تعيين تکليف هاي اضافه ديده مي شود. يک دانش آموز کلاس هفتم مي گويد: معلم هاي اين زمانه شايد تنبيه بدني را از ياد برده باشند اما برخي ها از توهين کردن و دادن تکاليف اضافه خودداري نمي کنند. به گفته دانش آموز ديگري که در پايه ششم ابتدايي درس مي خواند، تنبيه بدني، ترس و دلهره هايي در دانش آموزان به وجود مي آورد که هنگام برگزاري امتحانات يا درس جواب دادن بر آن ها غلبه و اعتماد به نفس شان را تضعيف مي کند.

مادر يک دانش آموز دوره ابتدايي هم با اشاره به اين که معلم ها حق تنبيه دانش آموز را ندارند، عنوان مي کند: تا آن جا که مي دانم اگر معلمي به تنبيه بدني دانش آموزي اقدام کند، والدين مي توانند از او به آموزش و پرورش منطقه شاکي شوند و براساس مقررات آموزش و پرورش با آن ها برخورد مي شود. «مرضيه علي آبادي»، مادر يک دانش آموز کلاس چهارم نيز معتقد است حذف تنبيه بدني از مدارس خوب است اما هنوز معلماني هستند که تفکر چند دهه قبل را همراه خود يدک مي کشند در حالي که بايد روش هاي سنتي در نظام آموزشي از بين برود.

وي ادامه مي دهد: البته شرايط فعلي مدارس تغيير کرده است و کمتر معلمي را مي توان پيدا کرد که به خاطر درس نخواندن يا بي انضباطي شاگردان خود را تنبيه بدني کند. «اولين فيلم تنبيه دانش آموزان را که از دنياي مجازي ديدم به 32 سال پيش باز گشتم، زماني که محصل بودم و به دليل کنده کاري روي ميز مدرسه به سختي تنبيه شدم. بارها با خودم فکر کردم که او مي توانست به جاي تنبيه بدني از پدرم بخواهد که يک ميز نو براي مدرسه بخرد يا زباني تذکر دهد اما اين گونه نشد و حالا خاطره تلخ آن تنبيه بدني را هميشه با خودم به کلاس درس مي برم تا به ياد داشته باشم دانش آموزي را تنبيه نکنم مگر زماني که بدانم يک تنبيه کوچک مي تواند موجب برداشتن گام هاي بزرگ و موثر براي يک دانش آموز باشد». «حسيني»که 23 سال است معلمي مي کند، با بيان اين جملات مي گويد: تنبيه بدني موجب خرد شدن شخصيت دانش آموز و بيزاري او از محيط و ادامه تحصيل مي شود.

اگر چه پدرم هميشه مي گفت «چوب معلم گل است، هر کي نخوره خُل است» اما من مي گويم «درس معلم گر بود زمزمه محبتي، جمعه به مکتب آورد طفل گريز پاي را». وي در ادامه صحبت هايش مي افزايد: يک روز در کلاس درسم دانش آموزي زياد شيطنت مي کرد بنابراين او را به نيمکت جلو هدايت کردم اما باز هم به کارش ادامه داد تا اين که او را تنبيه کردم و با عصبانيت گفتم حاضر نبودم دستم را روي دانش آموزي دراز کنم اما تو امروز به اين کار وادارم کردي.

زنگ تفريح فرا رسيد و من از کارم پشيمان شده بودم. همان دانش آموز را در حالي ديدم که 2 نفر زير بغلش را گرفته بودند و به طرفم مي آوردند، اول فکر کردم نکند ضرب دستم زياد بوده و به او صدمه اي رسانده ام اما بعد متوجه شدم او از بس گريه کرده توان راه رفتن ندارد.

آن روز از من عذرخواهي کرد و گفت: اجازه آقا، من باعث شدم شما امروز پا روي عهدتان بگذاريد، ببخشيد، ديگر تکرار نمي شود. به گفته وي، دوره و زمانه عوض شده است. شايد معلم ها در کلاس سر دانش آموزان داد بزنند يا اقدام به توهين لفظي کنند اما تنبيه بدني نداريم و کمتر دانش آموزي تنبيه مي شود. معلم ديگري با بيان اين که همه ما سال 89 را به ياد مي آوريم، سال سياهي که تنبيه هاي بدني معلمان باعث مرگ و نابينا شدن 2 دانش آموز شد،مي گويد:22 آبان سال 89 بود، ماجرا از آن جايي شروع شد که سعيد وقتي به کلاس رسيد، متوجه شد کتابش را به همراه خود نياورده است. سعيد از اين مسئله مضطرب شد اما هيچ گاه به فکرش هم نمي رسيد که فراموشي آوردن کتاب مدرسه مي تواند به قيمت جانش تمام شود. معلم به کلاس آمد و از دانش آموزان خواست که کتاب هايشان را روي ميز بگذارند، سعيد که کتاب را به همراه خود نياورده بود، غمگين و ساکت روي نيمکتش نشست، اما معلم دست بردار نبود. کتاب سنگيني را در دست گرفت و با گوشه کتاب بر سر سعيد کوچک کوبيد. سعيد ناگهان به زمين افتاد، ديگر حاضران مدرسه سعيد را به بيمارستان بردند تا شايد وخامت حال او را کم کنند اما ضربه کار خودش را کرده بود.

يک هفته بعد سعيد در بيمارستان چابهار جان باخت تا نمادي براي تنبيه مرگبار دانش آموزان در مدارس باشد اما انگار قرار نبود حوادث سال 89 دانش آموزان مدارس تمام شود. يک ماه بيشتر از مرگ سعيد در اثر تنبيه معلم مدرسه نگذشته بود که آيناز، دانش آموز کلاس اول ابتدايي مدرسه روستاي منصورخاني ياسوج براي اين که نتوانسته بود شکل دايره را روي تخته سياه بکشد، با ضربه خط کش از ناحيه چشم راست نابينا شد.

وي ادامه مي دهد: معتقدم بايد به دانش آموزان شخصيت داد و در کنار شخصيت بخشي به او ياد داد که تنبيه بدني براي يک معلم سخت نيست. وي مي افزايد در دوران تحصيلم شاهد تنبيه بدني تعداد زيادي از همکلاسي هايم بودم و حتي گاهي اوقات آنان از ترس تنبيه بدني ديگر به مدرسه نمي آمدند، حالا که به اين جايگاه رسيده ام با خودم مي گويم گناه از تحصيل بازماندن دانش آموزان را چه کسي به گردن مي گيرد ؟

يک کارشناس علوم تربيتي نيز با بيان اين که نظام آموزشي در ايران نسبت به سال هاي گذشته تغييرات زيادي داشته است، مي گويد: تغيير در رفتار معلم ها نسبت به دانش آموزان يکي از اين تغييرات است.

«سبزه کار» مي افزايد: در گذشته بسياري از معلم ها براي سوق دادن دانش آموزان به درس خواندن از تنبيه بدني استفاده مي کردند و اين عمل جزئي از نظام تعليم و تربيت در ايران به حساب مي آمد در حالي که تنبيه بدني اثرات منفي زيادي روي دانش آموز مي گذارد و هيچ مشکلي را رفع نمي کند.وي مي افزايد: سطح درک بچه ها اين روزها آن قدر بالا رفته که اهانت به آنان برابر با تنبيه بدني در 10 سال گذشته است و معلم ها نبايد قاطعيت را با خشونت اشتباه بگيرند. خشونت نه تنها ديدگاه دانش آموزان را نسبت به معلم منفي مي کند بلکه محبوبيت او را بين دانش آموزان از بين مي برد.

«نبوي»، مدير گروه آموزشي اداره کل آموزش و پرورش نيز با بيان اين که هر نوع تنبيهي در مدارس از نوع لفظي و بدني توسط معلمان گزارش شود، به هيئت تخلفات اداري ارجاع مي شود، مي گويد: با توجه به مستندهاي جمع آوري شده، افراد متخلف به دادگاه ارجاع و براساس قانون با آن ها برخورد مي شود.

به گفته وي، تاکنون گزارشي در مورد تنبيه بدني به اداره کل ارائه نشده است اما فرهنگ سازي براي رفتار متعادل و محبت آميز به ويژه در مدارس ابتدايي ضروري به نظر مي رسد.

وي معتقد است: چنانچه معلمي به دانش آموزان محبت کند، آن ها به وي علاقه مند خواهند شد بنابراين معلمان بايد از تنبيه بدني و لفظي خودداري کنند و به تسخير قلب دانش آموزان از اين طريق بپردازند.

وي ادامه مي دهد: تنبيه بدني فقط باعث ايجاد ترس و دلهره و از بين بردن اعتماد به نفس دانش آموزان مي شود.

به گزارش «راک نیوز»، بر اساس آيين نامه آموزش و پرورش هر گونه تنبيه بدني، اهانت و تعيين تکاليف درسي به منظور تنبيه دانش آموزان ممنوع اعلام شده است همچنين در فصل پنجم و ششم اين آيين نامه که مسائل انضباطي و تشويقي را مطرح مي کند، در مواد 68 تا 85 به مسئله تنبيه پرداخته شده و در ماده 76 درباره ممنوعيت تنبيه به ويژه در دوران دبستان به شدت تذکر داده شده است.

در مقابل اين ممنوعيت ها تکاليف معلمان نيز در مواجهه با دانش آموزان خاطي مشخص شده است به طوري که براساس همين ضوابط، روش هاي تنبيه مورد تاييد آموزش و پرورش تذکر و اخطار شفاهي، تغيير کلاس، اطلاع به والدين، اخراج موقت با اطلاع ولي دانش آموز به مدت حداکثر 3 روز و در نهايت انتقال به مدرسه ديگر عنوان شده است.


» کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب (خبر) متعلق به پورتال می باشد.

» تاریخ انتشار این مطالب: 30 مهر 1392 05:06