Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/raaknewsm/domains/raaknews.com/public_html/mainportal/modules/sitelogin.php on line 106 نسخه چاپی > نقدی برشبکه استانی "دنا"واصرار به فاصله گرفتن از سینه زنی سنتی!
» تنظیمات چاپ
نوع قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
تاریخ: 17 آبان 1393 06:15 |  پورتال:

فرانک فتحی .کارشناس ارشد مدیریت ومدرس دانشگاه -رسالت خطیر وهدف اصلي راه اندازي کانال هاي استاني، همبستگي ملي، تقويت هويت بومي، ترغيب هموطنان شهرستاني نسبت به ديدن کانال هاي مجاز به جاي کانال هاي ماهواره اي ديگر کشورها و... است.

در راستاي چنين انديشه هايي بود که کانال هاي استاني يکي پس از ديگري به عرصه ظهور رسيدند. در اين ميان کانال هاي استان هايي که داراي زبان و يا لهجه اي متفاوت از زبان فارسي معيار بودند، انگيزه و پتانسيل بيشتري براي جذب مخاطبان داشتند .

شبکه استانی "دنا" که در کهگیلویه وبویراحمد وحتی فراتراز جغرافیای استان مخاطبانی لرزبان وترک زبان را توانست جذب کند اگرچه بخشی از روشنفکران جامعه برنحوه اجرا وپخش برخی برنامه های آن ایراد داشتند ،اما درتحقق اهداف خود تاحدودی موفق بوده ولی گاها دراین راه باخطاها یی روبرو بوده که بنظر میرسد چون در راس آن مدیرانی نقد پذیر قرار دارند بیان انتقادات میتواند به آینده این رسانه در راه موفقیت کمکی بنماید.یکی از آئین‌های مذهبی و دینی که مصادف با ایام محرم و صفر و به مناسبت عزاداری در سوگ سالار و سرور شهیدان حضرت امام‌حسین(ع) برگزار می‌شود، که هر یک براساس شیوه خاصی به عزاداری می‌پردازند که شاید در نوع خود و در مقایسه با سایر ساکنان در شهرهای دیگر متفاوت و منحصر به فرد باشد،سینه زنی یا زنجیر زنی برمظلومیت شهدای کربلاست.

درست چند روز قبل از فرا رسیدن ماه محرم ،مردم وصداوسیمای خوزستان با میزبانی از پیرغلامان حسینی در حضور رئیس رسانه ملی توانستند سبک سینه زنی سه سنگ را بنام مردم بهبهان که حق آنها بوده به ثبت ملی برسانند

بی شک سبک عزاداری سنتی مردم کهگیلویه وبویراحمد اگرچه نه مانند سه سنگ بهبهانی ها ثبت ملی گردیدونه مانند بوشهریها توانستیم سبک واحد زنی را مختص خود بدانیم اما ،سالیان سال ونسل به نسل است که عزاداری وسینه زنی مردم این خطئه نسخه میانه ای ازسبک سینه زنی دو استان همجوار یعنی خوزستان (بهبهان وبوشهر)بوده است نه به تندی بهبهانی ها درسینه زنی ونه به آرامی بوشهری ها.

حق طبیعی ما والبته وظیفه ذاتی شبکه استانی دناست که درمعرفی این خرده فرهنگ (سینه زنی سنتی)مردم کهگیلویه وبویراحمد به هموطنان داخل وحتی خارج از کشور اقدام نماید.

ضمن سپاس از زحمات کارکنان این رسانه در پوشش وپخش مراسمات عزاداری مردم شهرستان ها وبخش های استان دراین ایام،اما به کرات دیده شده که دوستان در شبکه استانی دنا که برای پوشش مراسم به مناطق استان دعوت میشدند عزاداران را ترغیب والبته اجبار به ایستاده در صفوف بهم فشرده سینه زدن می نمودند .یعنی مانند آنچه در استانهای مرکزی ایران رایج است.

نگارنده مراسم عصر تاسوعای حسینی وشب عاشورا درشهر دهدشت را بعنوان مثال یادآور میگردد؛

که اولا اگرچه نیت آنها خیربوده وهست اما ترغیب به این شیوه عزاداری باعث میگردد تا کم کم همان عزاداری سینه زنی دوره ای بیادگار مانده از پدران وگذشتگانمان بسادگی به چرخه فراموشی سپرده شود.

ثانیا اگر همین جمعیت برطبق روال همیشگی تشکیل صفوف دایره وار بدورمیدان مرکزی شهرمیدادند چه بسا که 20تا 30 صف تشکیل وتصویری از عظمت عزاداری مردم شهردهدشت رقم میخورد که هم میزان پایبندی این مردم را به اهل بیت نمایانگربود وهم رسانه درمعرفی این سبک روسفید میشد.

همه شاهد بودیم که شبکه استانی بوشهر با پخش شینه زنی سنتی مردم این استان و مداحی مداحان مختلف درمعرفی آن بخوبی رسالت خویش را ادا نموده است

اما نکته دیگر اینکه دراین مراسم دیده شده، وبنا به بازگویی آن نبوده ولی بدلیل شائبه هایی که برای برخی از مردم دهدشت درحین عزاداری روز تاسوعا پیش آمده بود ،مبنی برقطع نوحه خوانی یکی از مداحان برجسته این شهرستان که سالیان سال در این حوزه نوحه خوانی نموده که هم از لحن وهم ازتدین خاصی برخوردار بوده است وسپردن میکرفون به یکی از کارکنان شبکه استانی دنا برای نوحه خوانی که البته علت این عجله در ناتمام گذاشتن نوحه فلان مداح وسپردن میکرفون به آقای مجری (نوحه خوان)که کاشف بعمل آمد دلیل آن پخش مراسم بر روی آنتن شبکه های ملی وسراسری بوده است .خدای ناکرده بروز مکرر چنین اتفاقاتی میتواند زحمات شبانه روزی دیگر کارکنان خدوم این رسانه را درنگاه مردم کوچک جلوه دهد .

بی شک مردم از رسانه ای که ناظر برعملکرد مدیران ومسئولان نظام است انتظار دارند که در رعایت حق وحقوق افراد جانب بی طرفی را رعایت نماید نه حق احتمال پخش شدن صدای یک مداح را از وی که برای حسین (ع) میخواند گرفته وبه همکار رسانه ایش تقدیم کند.واینگونه ناپخته عمل کردن ها همه به پای رسانه ملی وشبکه استانی نوشته شده وسبب میگردد تا افراد به خود اجازه دهند و" رسانه ملی " را به گونه ای دیگر تلفظ نمایند.!

.

 

 توجه: مطلبی که  خواندید از سری یادداشت های بینندگان راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. شما می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


» کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب (خبر) متعلق به پورتال می باشد.

» تاریخ انتشار این مطالب: 17 آبان 1393 06:15