مشروح اخبار


» پهپاد «اسکن ایگل» هدیه سپاه به روسیه



 سپاه یک پهپاد «اسکن ایگل» ساخت خود را به روسیه هدیه کرد. این اقدام در دیدار «سردار حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه و فرمانده نیروی هوایی روسیه انجام شد.
اسکن ایگل (Scan Eagle) یکی از پهپادهای شناسایی آمریکایی است که چند نمونه از آن در گذشته توسط نیروهای مسلح کشورمان به دام افتاده بود. آخرین‌بار آذرماه سال 91 بود که سردار دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه از شکار یک فروند پهپاد جاسوسی «اسکن ایگل» که بر فراز خلیج‌فارس حریم هوایی ایران را نقض کرده بود خبر داد.
پهپاد اسکن ایگل در ابتدا یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک و کم‌هزینه بود که توسط شرکت «اینسیتو» - یکی از شرکت‌های تابعه بویینگ - ساخته شد. اسکن ایگل با 19/1متر طول و 05/3متر عرض (دو سر بال) و 18کیلوگرم وزن، مجهز به دوربین الکترو اپتیکال، دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک‌وزن با دامنه ارتباطات بیش از صدکیلومتر و استقامت پرواز بیش از 20ساعت است. این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و با سرعت 120کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی 16هزار پا، توسط نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا استفاده می‌شود.
پس از انتشار خبر شکار اسکن ایگل توسط سپاه مقامات آمریکایی ابتدا آن را رد کردند. نیروی دریایی آمریکا گفت که هیچ‌یک از پهپادهای این نیرو ناپدید نشده و این هواپیمای بدون سرنشین ممکن است به کشور دیگری تعلق داشته باشد. در واکنش به همین اظهارات سردار سرتیپ «رمضان شریف»، سخنگوی سپاه با بیان اینکه «متخصصان ایرانی توانسته‌اند تمامی اطلاعات پهپاد اسکن ایگل را استخراج کنند»، از آمریکا خواست تا «پهپادهای خود را بازشماری کند.» اما مدتی بعد «جورج لیتل»، سخنگوی وقت پنتاگون تایید کرد که پهپادی که بر فراز خلیج‌فارس در حال پرواز بوده و به دست ایران افتاده، از نوع اسکن ایگل و ساخت آمریکا بوده است.
پس از آن در اواخر بهمن‌ماه سال 91 بود که برای اولین‌بار تصاویر خط تولید پهپاد اسکن ایگل که توسط متخصصان کشورمان راه‌اندازی شده بود، منتشر شد.
در اوایل سال ۲۰۱۱ نیز نیروهای مسلح ایران توانستند با در اختیار گرفتن کنترل پهپاد جاسوسی آمریکایی با نام «RQ-170» را به زمین بنشانند. این پهپاد رادارگریز که با حداقل آسیب به زمین نشانده شد، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا محسوب می‌شود. سپاه در مراحل مختلف از رمزگشایی و به دست آوردن اطلاعات بخش‌های مختلف این پهپاد، استفاده از تکنولوژی‌ها و ساخت پهپادهای مشابه «RQ-170» خبر داد.
ماجرای نفوذ پهپاد حزب‌الله لبنان به عمق حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی و پرواز بر فراز تاسیسات اتمی «دیمونا» در اسراییل، که ضعف سپردفاعی «گنبد آهنین» در مقابل تجهیزات مقاومت را به نمایش گذاشت، قدرت بازدارندگی استراتژیک اسراییل را با چالش جدی مواجه کرد. مهرماه سال گذشته (91) منابع اطلاعاتی اسراییلی با انتشار خبری مبنی بر نفوذ یک پهپاد به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند این پهپاد (هواپیمای بدون سرنشین) از طرف غرب و سمت دریای مدیترانه، در حوالی نوار غزه وارد حریم هوایی رژیم صهیونیستی شده و پس از گذشت 30 دقیقه توسط هواپیماهای جنگی این رژیم مورد هدف قرار گرفته است. پس از این رسانه‌های صهیونیست انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند و اعلام کردند: «ارسال چنین پهپادی نیازمند تجهیزات الکترونیکی بسیار قوی است که حزب‌الله لبنان فاقد آن است.» اما مدتی بعد سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن برعهده‌گرفتن مسوولیت این عملیات، اعلام کرد: «مقاومت لبنان یک هواپیمای شناسایی لبنانی را ارسال کرد و ما با یک عملیات ویژه و منحصربه‌فرد روبه‌رو هستیم. این هواپیما که به حریم هوایی فلسطین اشغالی نفوذ کرد، ساخت ایران است و جوانان لبنانی آن را مونتاژ کردند.» ایران طی سال‌های گذشته پیشرفت سریعی در زمینه پهپادها داشته و از آن در بخش‌های زمینی، دریایی و هوایی نیروهای مسلح در کلاس‌های مختلف استفاده می‌کند. آخرین پهپاد سپاه با نام «شاهد 129» اوایل مهرماه سال‌جاری با 24 ساعت مداومت پروازی رونمایی شد که توانایی حمل همزمان هشت بمب یا موشک هوشمند را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در دیدار با فرمانده نیروی هوایی روسیه با اشاره به اهدای نمونه واقعی از پهپاد اسکن ایگل به این کشور، گفت: «پهپاد ساخته‌شده توسط سپاه نماد بخشی از توانمندی فنی و تکنیکی ایران اسلامی است که امروز یک نمونه واقعی از آن را به‌عنوان هدیه به سرلشکر «ویکتورنیکولایویچ‌بندرف» و مردم روسیه تقدیم کردیم.»
فرمانده نیروی هوایی روسیه شنبه‌شب به تهران آمده و پیش از این با فرمانده نیروی هوایی و فرمانده پدافند هوایی ارتش دیدار کرده است.



تاریخ انتشار : 30 مهر 1392, 02:30



» اخبار مرتبط:

  • یک پهباد آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه شکار شد
  • هدف پهپاد آمریکایی شناسایی زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی ایران بود
  • پاسخ ایران به ادعای پنتاگون
  • سپاه یک فروند پهپاد بیگانه را به زمین نشاند
  • نامه تند رییس‌جمهور لبنان به احمدی‌نژاد: چرا از خاک ما برای پرواز پهپاد به اسرائیل استفاده می‌کنید؟!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟