مشروح اخبار


» گمرک شهید رجایی،چند قدمی استاندارد جهانی



در ایران از سال 1373 شرایط اولیه برای استفاده از آسیكودا فراهم شد و بسیاری از گمركات تحت پوشش سیستم آسیكودا قرار گرفتند. اجرای این سیستم در گمركات ایران دارای نكات ضعفی بوده و به همین دلیل مخالفت‌هایی در مورد استفاده از سیستم آسیكودا در گمرك ایران وجود دارد؛ تا آنجا كه در مهرماه سال 90 یکی از مسئولان گمرك ایران در مصاحبه مطبوعاتی خود، به صراحت موضع خود را در این زمینه اعلام و ادعا كرد:« نرم‌افزار آسیكودا نرم‌افزار گمرك مدرن و نوین نیست و كشورهایی كه از این سیستم استفاده می‌كنند، كشورهای فقیر و عقب‌مانده هستند و چون نمی‌توانند پول نرم‌افزار بدهند، می‌آیند و این نرم‌افزار را از آنكتاد می‌گیرند!»

تاقبل از بازگشت مجدد کرباسیان در دولت تدبیر وامید  به گمرک ایران ،روسای قبلی هرکدام با اعلام 20تا 30 مورد جملات کلیشه ای تحت عنوان راهکار وچشم انداز وابلاغ به گمرکات کشور به تعریف خط ومشی خود پرداختند وهرگز در عمل ،قدمی برای  کم کردن مشکلات حاکم بر سیستم گمرکات سنتی برداشته نشد .

شاید شاخص ترین اقدام در سالیان گذشته را بتوان به تلاش های صورت گرفته در بخش ارزشگذاری کالا وخدمات دانست

گمرکات کشور ولو با اعمال آسیکودا دارای مشکلاتی از قیبل رویه های قدیمی ترخیص گمرکی،کاغذ بازی زیاد، فقدان شفافیت در قوانین ومقررات گمرکی و روش های کند ارزیابی ریسک بودند؛که همه این ها منجر به نارضایتی مشریان گمرکی میگردید

البته به موارد فوق  عدم اطلاع رسانی درمورد وظایف قانونی گمرک وتفکیک وظایف دیگر سازمان ها  باعث گردیده بود تا تلاش های کارکنان این سازمان برای کاهش زمان تشریفات گمرکی تحت رویه های موجود بخوبی انعکاس داده نشود.

مسعود کرباسیان  با ارائه آمار عملکرد 100 روزه این سازمان از وضعیت تکان دهنده موجود در برخی حوزه‌های گمرکی پرده برداشت.   رییس کل گمرک ایران در کم تر از یک سال از حضورش در گمرک ایران  ،قدم نهادن در راه گمرک الکترونیک به معنای واقعی را نسخه موفقیت سازمان خود دانست .

رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران در مراسم افتتاح رسمي سامانه اظهار از راه دور در گمرك شهيد رجايي بندرعباس گفت: با افتتاح اين سامانه مدت زمان انجام تشريفات گمركي كالاها بخصوص كالاهاي اساسي از 2 تا 3 روز به 30 دقيقه كاهش مي يابد.كرباسيان افزود: الان زمان انجام تشريفات گمركي مسير قرمز به 14 روز و مسير سبز به 2 تا 3 روز كاهش يافته است كه قبلا" كار واردات كالاها فراتر از مدت زمان ياد شده انجام مي شد .وي حمايت از توليد داخلي ، روانسازي صادرات و حمايت از كارآفرينان بخش اقتصادي را مهمترين برنامه هاي سال 93 در گمرك جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد.به گفته كرباسيان سامانه سامانه اظهار از راه دور در گمرك به منظور تسريع بخشيدن به امر ترخيص كالا و روان سازي امور گمركي به اجرا درآمده و در آن تنها با دسترسي به اينترنت و با ارائه اسناد و مدارك از سوي تجارامكان انجام تشريفات گمركي اعم از مراحل اظهار كالا ، تنظيم اسناد و ورود اطلاعات ، از راه دور و بدون حضور فيزيكي صاحب كالا از هر مكاني فراهم شده است.

با اعماال این شیوه دو اداره احراز هویت وارزش در سرویس ارزیابی ادغام گردید ،اما باید مهم ترین والبته ریسک پذیرترین بخشی را که رئیس کل وقت عملیاتی کرد "مدیریت ریسک در درب خروج "ذکرنمود.

عملیاتی کردن اظهار از راه دور ،ادغام برخی واحدها (احراز هویت وارزش درسویس ارزیابی) مدیریت ریسک در درب خروج تا امروز که کمتر از یکسال از مدیریت وی بر این سازمان اقتصادی میگذرد توانسته بطور چشم گیری بوروکراسی زائد راحذف وزمان ترخیص را کاهش دهد تا جائیکه برخی مقامات خارجی دربازدید از بزرگ ترین گمرک کشور اذعان به همسان بودن این گمرک دربخش مدیریتی واجرا به گمرکات دول اروپایی داشته اند.

اما پس از اعلام ر فع تحریم بزرگ ترین بندر تجاری ایران بمب خبری آقای رئیس کل برای تولیدکنندگان با اجرایی شدن موافقت باحمل یکسره رسانه ای شد .

با حمل يكسره كانتينري در گمرك شهيد رجايي ، گمرك ايران وارد فاز جديدي از ارائه تسهيلات گمركي بر اساس استانداردهاي بين المللي شد. بنابراين گزارش ، درحاليكه حمل يكسره اقلام اساسي قبل از اين از تسهيلات مورد موافقت گمرك ايران بوده است ، براي اولين بار تشريفات گمركي ترخيص يكسره 8 دستگاه كانتينر با محتواي قطعات مربوط به واحدهاي توليدي به روش حمل يكسره انجام شد. اين گزارش حاكيست، روش كار بدين شكل بوده كه پس از انجام تشريفات گمركي كالا و صدور پروانه همزمان با ورود كشتي حامل كانتينرهاي مربوطه ، حمل يكسره كانتينر در كمتر از 5 دقيقه انجام وكالا از گمرك خارج شده است . مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران در اين باره اظهار كرد: براساس استانداردهاي مربوط به كنوانسيون تجديد نظرشده كيوتو ، كالاي اظهار شده بايد بلافاصله پس از ارزيابي گمرك (يا تصميم گمرك مبني بر عدم لزوم ارزيابي ) اجازه خروج يابد.به گفته رئيس كل گمرك ، در راستاي كاهش ايستايي كالا و عدم ايجاد خسارت به كالاها ( به دليل عمليات تخليه و بارگيري ) به تمامي گمركات ابلاغ شده در صورت ارائه درخواست كتبي واحدهاي توليدي و پس از اخذ مجوزهاي قانوني نسبت به ترخيص كالا به صورت حمل يكسره اقدام كنند.

کرباسیان باید بپذیرد که موفقیت وی در عملیاتی کردن تمامی مراحل بسبب داشتن یک مدیر جوان،تحصیلکرده ،پرانرژی ومتعهددر راس بزرگ ترین گمرک تجاری ایران بوده است که درطول سالیان گذشته برای نهادینه کردن همین  حمل یک 

سره بارها  توسط برخی مسئولان وقت مورد بازخواست قرار گرفته بود.

گمرک شهید رجایی،چند قدمی استاندارد  جهانی

 

معاون وزیر اقتصاد اگر در راه روهای ساختمان محل کارش  توجه اش به چشم انداز گمرک ایران جلب گردد،

(چشم انداز گمرک جمهوری اسلامی ايران :ارائه خدمات گمرکی با کيفيت بالا و منطبق با استاندارهای جهانی و با بهره گيری از تکنيکها فن آوريهای روز آمد و ايفای نقش موثر تر در سياستگذاری کلان اقتصادی کشور )

با افتخار خواهد پنداشت که تا حصول آن فاصله زیادی نمانده است ،اما رئیس کل محترم نباید فراموش کند که همکاران زحمت کش وصدیق گمرکی وی در گمرک ایران به گواه آمارها کم ترین حقوق ومزایا را در مقایسه با دیگر سازمانها دریافت میکنند.




تاریخ انتشار : 30 تیر 1393, 04:19



» اخبار مرتبط:

  • خبر ویژه/ انقلاب گمرکی در دولت تدبیر
  • گمرك فرودگاه بين‌المللي شيراز، مبدأ و مقصد ترانزيت كالا شد
  • در آمد 70 ميلياردي گمرک شهيد رجايي از "واردات خودرو"
  • بهره‌گیری از مدیریت ریسک در درب خروج بزرگترین گمرک کشور
  • امسال حجم واردات بیش از 7/ 44 ميليارد دلار برآورد شده
  • » اشتراک گزاری خبر

    • حسین

    • 30 تیر 1393 04:27
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    واقعا اقای ارونقی همیشه کار راه انداز بود درگمرک
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟