مشروح اخبار


» وظیفه نظارتی مجلس باید کامل و پایدار باشد



اگرچه قانونگذاری و نظارت دو وظیفه اصلی مجلس هستند اما طبق نظر نمایندگان نظارت، اصلی مهم‌تر از قانونگذاری بوده چرا که تصویب قانون بدون داشتن ضمانت اجرایی اثربخش نخواهد بود، کارشناسان بر این باورند که ادای صحیح وظیفه نظارتی مجلس به پویایی، کارآمدی و تشکیل مجلسی مقتدر کمک خواهد کرد.

به گزارش راک نیوز به نقل از خانه ملت  ؛غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم، با بیان اینکه نظارت بر حسن اجرای قوانین از وظایف اصلی نمایندگان مجلس است، گفت: وظیفه نظارتی مجلس باید کامل و پایدار انجام شود.

alt

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، بحث نظارتی مجلس را از چند وجه قابل توجه دانست و تاکید کرد: اولین وجه نظارت مجلس، نظارت قوه مقننه در عین قانونگذاری است.

وی افزود: قوانین مجلس باید هدف‌گرا تصویب شود و گوشه‌ای از مشکلات مردم را حل کند و در حل معضلات جامعه تاثیر اساسی بگذارد.

تاجگردون وجه دیگر قوانین تصویب شده را تعارض نداشتن با دیگر قوانین خواند و تاکید کرد: در موضوع نظارت درونی مجلس  پس از تصویب قوانین مناسب و هدفمند، می‌توان از لزوم نظارت بر حسن اجرای آنها نام برد که این موضوع باید به صورت کامل و پایدار انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اینکه برای نظارت بهتر باید اطلاعات کامل در اختیار مجلس قرار گیرد، گفت: مجلس در این زمینه اطلاعات کامل مربوط به خود را در دست دارد اما سایر قوا هم با مجلس شورای اسلامی در مورد کامل بودن اطلاعات باید همکاری کنند.

وی با بیان اینکه بازدارندگی تنها وظیفه مجلس در حوزه نظارت نیست، تصریح کرد: بازدارندگی تنها یک وجه نظارت مجلس است و گاه قوانین به عنوان عاملی بازدارنده در جهت جلوگیری از اجرای تخلفات تصویب می‌شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس با تاکید بر اینکه قوه قضائیه و دولت هم باید در بحث بازدارندگی قوانین فعالانه گام بردارند، گفت: نیروهای درون نهادی قوا مانند نیروهای بازرسی و دیوان محاسبات باید در مباحث نظارتی در کنار مجلس شورای اسلامی حرکت کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم، کمیسیون‌های تخصصی را ابزار مهم نظارتی مجلس دانست و گفت: کمیسیون‌های مختلف در مجلس نقش پایش قوانین تصویب شده را برعهده دارند و اگر نقش کمیسیون‌ها در نظارت بر نحوه اجرای قوانین پس از تصویب به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات کشور پس از تصویب و اجرای قانون مرتفع خواهد شد



تاریخ انتشار : 31 مرداد 1391, 12:30



» اخبار مرتبط:

  • تاجگردون خبرداد/دو فوریت طرح اصلاح قانون بودجه رد شد
  • باید از دولت بپرسد چرا؟
  • عدم‌بازگشایی ال‌سی‌های ریالی تیرخلاص به تولید است
  • مخالفت با واگذاری آزمایشگاه مکانیک خاک به بخش خصوصی
  • نیازی به ارائه لایحه متمم بودجه نیست
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود