مشروح اخبار


» رئیس دادگستری تهران به وزیر اطلاعات: دری‌اصفهانی مرتکب اعمال مجرمانه شده است



در پرونده دری‌اصفهانی، شعبه مربوطه به این نتیجه رسیده که ایشان مرتکب عمل مجرمانه شده است. برهمین‌اساس در این پرونده حکم به پنج سال حبس صادر شده و حکم دادگاه بدوی در شعبه تجدیدنظر هم قطعی شده است».

به گزارش راک نیوز به نقل از شرق: غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سؤال که وزیر اطلاعات اعلام کرده از نظر معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دری‌اصفهانی مرتکب عمل خلافی نشده است، گفت: «قطعا مرجع نهایی اظهارنظر در ارتباط با اعمال مجرمانه افراد، قوه قضائیه است.
در پرونده دری‌اصفهانی، شعبه مربوطه به این نتیجه رسیده که ایشان مرتکب عمل مجرمانه شده است. برهمین‌اساس در این پرونده حکم به پنج سال حبس صادر شده و حکم دادگاه بدوی در شعبه تجدیدنظر هم قطعی شده است».
وزیر اطلاعات، چهارشنبه‌شب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جاسوس خوانده‌شدن دری‌اصفهانی این‌گونه پاسخ داده بود: «دراین‌باره قبلا در چند نوبت تصریح کرده و بازهم به‌‌صراحت اعلام می‌کنم، ازآنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی، معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری‌اصفهانی نه‌تنها مرتکب جاسوسی نشده، بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است».
حجت‌الاسلام محمود علوی همچنین گفت: «مذاکرات در امن‌ترین فضا از نظر صیانت از اطلاعات انجام شده و وزارت گزارش‌های بی‌وقفه‌ آن را به مقامات عالی کشور منعکس کرده است».یکشنبه هفته گذشته بود که سخنگوی قوه قضائیه نام فردی را آورد که مدت‌ها از او با عنوان «یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که متهم به جاسوسی است» نام برده می‌شد.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در‌این‌باره گفت: «آقای عبدالرسول دری‌اصفهانی دارای دو تابعیت ایرانی و کانادایی بوده و از کسانی بوده که به جاسوسی متهم بوده است و اطلاعاتی را به بیگانگان می‌داده و با دو سرویس مرتبط بوده است».
روز دوشنبه نیز، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره این فرد و رابطه اش با تیم هسته‌ای، گفت: «عبدالرسول دری‌اصفهانی، عضو ستاد برجام نبوده است، اعضای ستاد برجام از اعضای وزارت خارجه هستند، اما نمایندگان مشخصی از برخی وزارتخانه‌های ذی‌ربط در آن حضور دارند.
او چند دهه است که برای نهادها و ارگان‌های ایران تلاش زیادی داشته و همکاری‌های زیادی با وزارتخانه‌های مختلف داشته و در برخی از حوزه‌ها، به‌ویژه مسائل بانکی و اقتصادی در برخی از جلسات کارشناسی برجام به‌عنوان مشاور فعالیت داشته است. گفته می‌شود که او در بازگشت ١,٧ میلیارد دلار به ایران تلاش‌هایی را انجام داده است».
بهرام قاسمی همچنین گفت: «وظیفه وزارت خارجه تحقیق‌وتفحص در مورد روابط پنهانی و درونی افراد نیست و این وظیفه ذاتی سایر ارگان‌هاست که در مورد روابط پنهانی افراد تحقیقات لازم را داشته باشند». در همان روز هم، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در صفحه اینستاگرامش حضور عبدالرسول دری‌اصفهانی را به‌عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تکذیب کرد و نوشت: «برخلاف اینکه برخی رسانه‌ها مایل‌اند آقای دری را به‌عنوان عضو اصلی تیم مذاکرات هسته‌ای معرفی کنند، او از اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای نبود، بلکه به نمایندگی از سازمان خود و با شرکت در برخی از جلسات و به فراخور نیاز، به تیم مذاکرات هسته‌ای در برخی زمینه‌های تخصصی مشاوره می‌داد. از امثال ایشان حدود ٢٥ نفر به‌صورت مستقیم در حوزه‌های مختلف هستند».
ماجرای پرونده دری‌اصفهانی به مجلس نیز کشیده شد، روز چهارشنبه، عليرضا سليمي، نماينده عضو فراکسيون ولايي مجلس دهم، در تذکري گفت: «درباره جاسوس تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي هم با وجود طرح سؤال در جلسه غيرعلني، متوجه نشديم اين فرد چگونه به تيم مذاکره‌کننده راه پيدا کرده است و معلوم نشد آيا اطلاعاتي ازسوي اين فرد درز داده شده است يا خير؟ همچنين بايد مشخص شود چه کساني اين فرد را به کشور دعوت کرده‌اند». این صحبت‌ها با واکنش نایب‌رئیس مجلس مواجه شد. علی مطهری گفت: «مرجع رسيدگي و تأييد اين مسئله، قوه ‌قضائيه يا وزارت اطلاعات است.
اگر کسي جاسوسي انجام داده بايد مجازات شود اما اينکه دنبال کساني باشيم که اين فرد را معرفي کرده‌اند، کار درستي نبوده و منطقي نيست؛ چرا‌که ممکن است اين افراد مطلع نبوده باشند».



تاریخ انتشار : 22 مهر 1396, 06:52



» اخبار مرتبط:

  • واکنش وزیر اطلاعات به ادعایی علیه رئیس قوه قضائیه
  • توزیع «جام زهر ادامه دارد...» علیه مذاکرات!
  • شام «اشتون» بدون ظریف
  • تکذیب بازداشت فرمانده سابق نیروی انتظامی
  • سوتی 20:30 در خبر تزریقی علیه ارشاد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟