مشروح اخبار


» پول نفت کجا میرود ؟



منابع طبیعی و خدادادی یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های بعضی از کشورها بوده و در صورت مدیریت اصولی و کارآمد می‌تواند باعث رشد و تعالی اقتصادی در هر جامعه شود. علاوه بر فواید ملی، منابع خدادادی می‌توانند به عنوان ابزاری علیه دشمنان و کینه‌توزان مورد استفاده قرار گیرند چرا که در میان همه منابع، نفت و گاز در جایگاه خون صنایع کشورهای پیشرفته به حساب می‌آید و نیاز آنها به این مواد حیاتی همواره باعث وابستگی آنها به کشورهایی نظیر ما می‌شود.

امسال در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب اسلامی حمایت از صنایع داخلی و تولیدات ملی را با رویکرد پشتیبانی از سرمایه‌های ملی سرلوحه برنامه‌های اقتصادی جامعه قرار دادند. شش ماه از آن لحظات می‌گذرد یعنی یک دوم سال با شعار حمایت از تولید ملی گذشت. مسوولین و دولتمردان، مدیران صنایع و واحدهای اقتصادی باید کارنامه خود را در ارتباط با رهنمود معظم له به محضر ایشان و مردم ارائه داده و کارنامه خود را به ارزیابی بگذارند.

متاسفانه درست در سال حمایت از تولیدات داخلی شاهد حوادث تلخی در واحدهای صنعتی کشور هستیم. یکی از صنایع اصلی که بارها مورد توجه معظم له قرار گرفته، صنایع خودرو است که حضور ایشان در یکی از واحدهای خودروسازی در روز کارگر نشان از علاقه و توجه ویژه به صنایع به ویژه صنایع مادر دارد. در همین حال صنایع قطعه سازی خودرو به خاطر واردات نامناسب رو به تعطیلی و ورشکستگی رفته و اگر چاره فوری برای آنها اندیشیده نشود و وضعیت به همین شکل ادامه یابد، شاهد بیکاری هزاران کارگر واحدهای یادشده و بروز آسیب‌های اجتماعی در رابطه با بیکاری و فقر اقتصادی خواهیم بود.

نفتی که با هزاران مشکل از دل زمین بیرون می‌آید و در شرایط دشوار تحریم با صدها مشکل ناشی از محاصره اقتصادی ناجوانمردانه باید به فروش برسد، موانع موجود در بیمه نفتکش‌ها، فروش نفت توسط شرکت‌های خصوصی داخلی و همینطور مشکلات مرتبط با این موضوع باعث شده نفت با دشواری‌های متعدد تبدیل به ارز شود اما ارز ناشی از درآمدهای نفتی که درواقع باید با دقت و برنامه‌ریزی هزینه شود صرف وارد کردن بند تنبان، دسته‌بیل، مجسمه‌های تزیینی، لوح‌های تشریفاتی و امثال این می‌شود. اگر مجبور هستیم این گونه اقلام را به جای پول نفت وارد کنیم، چه بهتر که مواد و کالای ضروری را جایگزین این واردات آزاردهنده کنیم. وارد کردن قطعات بی کیفیت خودرو از یکسو، پوشاک مطابق با فرهنگ غربی از سوی دیگر و ده‌ها قلم کالای غیرضروری باعث شده در حال حاضر هزاران دستگاه خودرو در یک کارخانه منتظر یک قطعه کوچک مانده و هزینه سنگینی را به اقتصاد صنعتی تحمیل کند.

برای شش ماهه دوم امسال مسوولین و برنامه‌ریزان باید با جدیت و پشتکار ضمن برنامه‌ریزی در محور شعار سال، اجازه ندهند رفتار مصرف بیش از این دچار انحراف فرهنگی شده و ذائقه و سلیقه هموطنان ما آسیب پذیرد. چرا که کالاهای ساخت بیگانه همراه خود فرهنگ اجانب را نیز به جامعه وارد میکند و سرمایه‌های خدادادی و منابع ملی باید با دقیق‌ترین برنامه‌ها استخراج و هزینه شوند.

ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از مصرف کالای بیگانه مثل تغییر سبک زندگی و شیوه رفتار اجتماعی ناشی از بی‌برنامگی در واردات و گسترش واردات قاچاق است. ورود مشروبات الکلی به طور غیرقانونی باعث شده آمار مصرف الکل در جامعه افزایش یابد. همه ما باید توجه داشته باشیم، از فرهیختگان تا اساتید دانشگاه، از وزرا تا مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی باید عنایت ویژه به جنگ خزنده و ناجوانمردانه ناتوی فرهنگی داشته باشیم. مبادا روزی که بیدار شویم و خود را در زیان و خسران ببینیم، مبادا روزی که رهنمودهای معمار کبیر انقلاب و رهبر عالیقدر را با تنگ‌نظری به دست فراموشی سپاریم.




تاریخ انتشار : 9 شهریور 1391, 00:01



» اخبار مرتبط:

  • ایراد به آمار گمرک /صادرات خودروبه معنای واقعی نداریم
  • نام‌ملی را خرج خودروهای عصر حجری نکنیم
  • جلسه پرسش وپاسخ دانشجویان با نماینده مردم گچساران
  • توصیه هاشمی رفسنجانی به روحانی
  • محسن رضایی: اقتصادی وارونه داریم
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟