مشروح اخبار


» هزار هکتار جنگل کهگیلویه و بویراحمد دچار آسیب شد



رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد 420 هزار هکتار از جنگل‌های این استان بر اثر بیماری پروانه جوانه خوار و خشکسالی دچار آسیب جدی شده‌اند.


به گزارش راک نیوز ، مصطفی خلقی  اظهار داشت: 300 هزار هکتار از جنگل‌های این استان بر اثر هجوم پروانه‌های جوانه خوار بین 10 تا 60 درصد آسیب دیده‌اند.
خلقی میزان جنگل‌های آسیب دیده از پدیده خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد را 120 هزار هکتار برآورد کرد.
وی بیان کرد: میزان خسارت پروانه‌های جوانه خوار در هر هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد هفت میلیون و 500 هزار ریال و خسارت ناشی از خشکسالی در هر هکتار جنگل این استان نیز 45 میلیون ریال است.
خلقی ابراز داشت: ایجاد سامانه‌های هدایت آب از راهکارهای پیشگیری از آسیب خشکسالی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد است که به تأمین اعتبار نیاز دارد.
پروانه جوانه خوار بلوط با نام علمی Tortrix viridana L یکی از مهمترین آفت‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌ها خسارات زیادی به جنگل‌های استان وارد می‌کند.
جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از 6 میلیون هکتار وسعت دارد.
16 استان کشور در محدوده کل رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته‌اند که این محدوده تأمین‌کننده 40 درصد آب کشور است و 38 درصد جمعیت عشایر کوچ‌نشین ایران را در خود جای داده است.
پروانه جوانه خوار در اکثر مناطق جنگلی استان مشاهده شده ولی دامنه خسارت آن در مناطق سیلاب و کلوار و لوداب در بویراحمد، در تنگ سولک و کوه ماغر در شهرستان بهمئی، در دنا منطقه چنار برم، لما، تمنک، بنستان و رودشتی، در کهگیلویه مناطق خاییز و بیسیدون دشت قاضی کلات، در شهرستان چرام مناطق سواری، تنگ آرند، جاده کرک و سرتنگ پیرزال، در شهرستان باشت حوزه شلال دان، بوستان و عنا در حال توسعه است.
وی تغییر شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی‌ و رطوبت را از مهمترین دلایل پدیده خشکیدگی درختان بلوط اعلام کرد و گفت: کاهش بارندگی و افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی ازجمله عوامل تهدید کننده سلامت جنگل‌هاست.
وی بیان کرد: بیشترین خشکیدگی بلوط در مناطق بوستان در باشت، شهرستان لنده و کوه خاییز در کهگیلویه است.
خلقی افزود: مبارزه بیولوژیک، غنی سازی با بذر و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از راهکارهای حفظ جنگل‌های بلوط این استان است.
خلقی گفت: این بیماری به‌صورت سرخشکیدگی درخت، کاهش رشد و ریزبرگی نشان داده می‌شود.
وی افزود: کاهش بارندگی مهم‌ترین عامل خشکیدگی درختان بلوط است.
کهگیلویه و بویراحمد یک‌میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که 723 هزار و 700 هکتار آن مرتع و بقیه جنگل است.
این استان با حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع وسعت و 713 هزار نفر جمعیت، کمتر از یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد.
ایرنا



تاریخ انتشار : 5 اردیبهشت 1397, 06:08



» اخبار مرتبط:

  • شناسایی عامل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع درباشت کهگیلویه وبویراحمد!
  • بحران خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد و پیامدهای آن
  • یکهزار و 500 هکتار جنگل دست کاشت در گچساران وجود دارد
  • شهرستان باشت دارای105 هزار هکتار سطح مراتع و جنگل است.
  • "آب برمکن " هم آتش گرفت !
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟