مشروح اخبار


» 125 میلیون مترمکعب آب سد چم شیر به گچساران اختصاص یافت/ آغاز مطالعات تامین آب اراضی محدوده جنوب و جنوب شرقی گچساران



مدیر شرکت آب منطقه ای شهرستان گچساران گفت:با برنامه ریزی صورت گرفته و پیگیری نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ، 125میلیون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شیر برای بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان اختصاص یافت.


به گزارش راک نیوز؛عارف بهگام در جلسه توجیهی مطالعات تامین آب اراضی محدوده جنوب و جنوب شرقی گچساران اظهار داشت:65میلیون متر مکعب برای آبیاری زمین های دیم در گچساران و 60میلیون متر مکعب آب نیز برای مصارف بخش صنایع از سد چم شیر اختصاص یافته است.
125 میلیون مترمکعب آب سد چم شیر به گچساران اختصاص یافت/ آغاز مطالعات تامین آب اراضی محدوده جنوب و جنوب شرقی گچساران

وی با اشاره به اهمیت تامین آب صنایع و کشاورزی در توسعه اقتصادی هر منطقه ابراز امیدواری کرد که این میزان تخصیص آب بتواند زمینه ساز توسعه بخش کشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی در شهرستان گچساران باشد.

مدیر آب منطقه ای گچساران تصریح کرد:مشاور طرح مطالعاتی تامین آب اراضی محدوده ی شمال و شمال غرب سد چم شیر انتخاب و به زودی کار مطالعات زمین های دیم این محدوده را آغاز خواهد کرد.
وی بیان کرد: 10 میلیارد ریال اعتبار برای انجام طرح مطالعاتی،شناسایی و نحوه آبرسانی زمین های دیم در محدوده جنوب و جنوب شرقی گچساران پیش بینی شده است.

مدیر آب منطقه ای گچساران بیان کرد: تامین آب از سدها برای مصارف صنعتی و کشاورزی ضرورتی انکارناپذیر است.

معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد مساحت و جمعیت کشور در جنوب غربی ایران به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد بیش از 10 درصد از روان آب های کشور معادل 10 میلیارد متر مکعب آب را به خود اختصاص داده است. 
125 میلیون مترمکعب آب سد چم شیر به گچساران اختصاص یافت/ آغاز مطالعات تامین آب اراضی محدوده جنوب و جنوب شرقی گچساران

جهانبخش احسانی افزود:سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می شود. 
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت:عملیات احداث سد مخزنی چم شیر این شهرستان هم اکنون 78درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین اعتبار در نیمه دوم سال1398آبگیری می شود.

محمدرضا فاضل بیان کرد:کارهای ساخت نیروگاه،سریز و سیستم انتقال آب به پایان رسیده و کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه هم اکنون در حال انجام است.
125 میلیون مترمکعب آب سد چم شیر به گچساران اختصاص یافت/ آغاز مطالعات تامین آب اراضی محدوده جنوب و جنوب شرقی گچساران

وی بیان کرد: تاکنون 11 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.

حجم کل مخزن این سد 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا 604 متر است.

تأمین آب کشاورزی و صنعت،بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.

سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است.



تاریخ انتشار : 27 بهمن 1397, 19:05



» اخبار مرتبط:

  • سد چم شیر گچساران سال 97 آبگیری می شود
  • سد چم شیر گچساران امسال آبگیری می شود
  • از پیشرفت۷۳ درصدی سد چم‌شیر گچساران تا بیکار شدن ۷۵۰ کارگر
  • ساخت سد چم شیر گچساران 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟