مشروح اخبار


» افسارگسیختگی گرانی در بازارروز دهدشت/وقتی پیاز شاه‌نشین ویترین تره‌بار می‌شود



در سایه ضعف نظارت بر بازارقیمت میوه و تره‌بار در بازارروز دهدشت به صورت دلخواه تعیین می‌شود.


به گزارش راک نیوز " التهاب اقتصاد کشور در سال 97 موجب نا به هنجاری‌های زیادی شد و گرانی قیمت‌ها حتی برخی اقلام ضروری و اساسی کالا را از سبد غذایی مردم حذف کرد.

افسارگسیختگی قیمت‌ها در برخی موارد ناشی از نوسانات ارز بود اما در کمال تعجب کالای داخلی هم متأثر از نرخ دلار شد.

با وجود بازرسی‌های مستمر از بازار و ارائه آمار از نتیجه این بازرسی از سوی دستگاه‌های متولی تنظیم بازار اما بازدید میدانی خبرنگار فارس از تنها یک مرکز خرید در سطح شهر دهدشت نشان می‌دهد بازار به حال خود رها شده و هر فروشنده‌ای باب میل خود قیمت‌گذاری می‌کند.

در بازدید از غرفه‌های میوه و تره‌بار بازار روز ضعف یا نبود نظارت آنجا مشهود است که هیچ فروشنده‌ای برچسب قیمت نصب کرده و قیمت‌ها را لفظی به مشتری اعلام می‌دارد.

نا به سامانی قیمت‌ها باعث شده عده‌ای از این وضعیت سوء استفاده کرده و خود برای کالا قیمت تعیین کنند.

چند نرخی بودن میوه و تره‌بار در بازار دهدشت در حالی است که هیچ کدام از اقلام موجود وارداتی نبوده و نباید با بهانه‌سازی نوسان ارزی دچار تغییر قیمت شوند.


در این میان گیاهان کوهی که دست چین مردم شهرستان است نیز با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد؛ کنگر، بیلهر، کارده، قارچ کوهی و.. که در این فصل وارد بازار شده با نرخ تصاعدی به دست خریدار می‌رسد؛ به عنوان مثال روز گذشته هر کیلو کنگر در همین بازار چهار هزار تومان عرضه می‌شد در حالی که قیمت این گیاه کوهی امروز به هر کیلو هفت هزار تومان افزایش یافته بود.


سرعت افزایش قیمت صیفی‌جات،میوه و سبزیجات در بازار روز دهدشت تا جایی رسیده که جمله«الان چند؟!» را مردم در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند.

هر چند افسارگسیختگی قیمت در برخی از کالا از جمله پرواز مرغ در آسمان بی‌خیالی مسؤولان و یا گوشت قرمز نتیجه سیاست‌های کلان بود اما در دیگر کالاها در صورتی که ستاد تنظیم بازار با جدیت و قاطعیت وارد عمل شود می‌تواند تا حدودی از روند نگران کننده قیمت‌های سرسام‌آور جلوگیری کند.

موج گرانی در بازار تره‌بار پیاز را در صدر نوسان قیمت‌ها قرار داده است؛ پیاز با اختلاف قیمت دو تا سه هزار تومان از 10 تا 13 هزار تومان به دست مشتری می‌رسد.


گوجه‌فرنگی در این بازار با قیمت‌های چهار هزار، 5500 و 6 هزار و انواع میوه از 2 تا 8 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت بادمجان و سیب‌زمینی در این بازار به ترتیب پنج و هفت هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که با قیمت‌های چهار هزار تومان هم به فروش می‌رسند.

با وجود ادعای برخورد با ریشه‌کنی گیاهان کوهی اما در روز روشن این گیاهان به وفور در بازار یافت می‌شود و با قیمت‌های دلخواه به فروش می‌رسد.

بیلهر هر کیلو پنج هزار تومان، کنگر هفت هزار و کارده نیز 2 هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

به راستی اگر نظارت بر بازار آنطور که مسؤولان آمار می‌دهند شکل واقعی به خود بگیرد آیا شاهد چنین وضعیت آشفته بازاری خواهیم بود؟ مسؤولان برای اثبات ادعای خود سری به بازار بزنند نیمه گمشده افسارگسیختگی بازار یعنی نظارت را لمس خواهند کرد.

گزارش :طیبه‌سادات سعادتی‌نیک



تاریخ انتشار : 19 فروردین 1398, 04:42



» اخبار مرتبط:

  • ناز پیاز آغاز شد/پیاز گران شد
  • دلار در بازار تهران بازهم ارزان شد
  • کاهش قیمت طلا وارز در بازاردداخلی
  • کاهش قیمت ارز و سکه ادامه دارد/ دلار 3340 تومان شد
  • قیمت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد تعیین شد/جزییات
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟