مشروح اخبار


» عدم انحراف مسیر تبلیغات دموکراتیک، مستلزم نظارت جدی است



مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

راک نیوز/ عادل پورجشیره:

تبلیغات در عصر کنونی راه تازه ای را می پیماید. توجه و اهمیت تبلیغات و استفاده بهینه از آن امری لازم در تمام ارکان، بالاخص در دموکراسی اثرگذار است.
عملکرد تبلیغات نمایندگان دارای نظم و قوانین خاص در ارتباط با مخاطبان و جامعه را بهبود می بخشد.
 هر چند دایره عملکرد وسیع نمایندگان دو بُعد ملی- محلی ‌ در بَر دارد.
 نباید گذاشت تبلیغات تحت الشعاع روابطی گردد که با نادیده گرفتن قوانین تبلیغات، مسیر تبلیغات دموکراتیک منحرف شود.
نظارت، دیدن و شنیدن همگانی با حاکمیت قانون فاصله دارد.
 تبلیغات ذهن را اشغال و به صورت نیروی پنهان در جامعه عمل می کند، شهرت ها را افزایش و کاهش می دهد و سبب صعود و یا سقوط افراد و گروه ها می شود، همچنین وسیله ای برای بدست آوردن قدرت و دگرگونی مسالمت آمیز است.

 تبلیغات تنها ابزاری نیست که یک انتخابات منصفانه را تضمین می کند اما مهمترین وسیله برای نمایاندن دموکراسی در انتخابات است.
 تبلیغات مفید و مخرب است که شکل دموکراسی سعی بر آن دارد از تبلیغات مخرب جلوگیری کند.
در همین  راستا و با وفاق بر سر این مسئله که انتخابات صحیح و عادلانه در پرتو تبلیغات مفید و موافق بر اصول دموکراتیک صورت گیرد، انجام این جزء با تمسک به قانون امکان پذیر نیست.
 نهادهای برگزار کننده انتخابات باید برخود اصولی را هموار سازند تا آثار مخرب، خریداری، کنش های منفی و غیر دموکراسی در آن ملموس و مشاهده نگردد.
 حدود و نحوه فعالیت های تبلیغاتی و نظارت بر آن تعیین و کنترل گردد.
دموکراتیک بودن مستلزم این است که این گزینش از طریق ابزارهای تبلیغاتی وسیع و یا هزینه گزاف جلوگیری و از طریق شیوه هایی به ثمر رسد که اعتدال و میانه روی در تبلیغات پیش رو خود قرار دهد.
بهترین شیوه برای جلوگیری از اسراف، تبذیر و ممانعت از ایجاد زمینه های وابستگی به نامزادها، احزاب و باندهای ذی نفوذ مالی در این سرزمین اسلامی و تمدن خیز، نهادهای برگزار کننده و  رسانه ها، نخبگان، هنرمندان، فرهیختگان و صاحب نظران است. حساسیت جلوگیری از اسراف و هزینه های هنگفت بلحاظ مدنی باید در اولویت ها قرار بگیرد .
 دموکراسی پیشرفته، با ایجاد تغییرات فرهنگی مهار کننده و شدنی است. در این امر خطیر، نهادهای فرهنگی می بایست ایفای نقش کنند.
همچنین جلوگیری از روش های دیگر فاسد تبلیغات موجب می شود، انتخاب و برتری شایستگان صورت گیرد.
 می بایست دوطلبان محترم در انتخابات اصل صداقت را در نظر داشته باشند و عمل به این اصل بیشتر وجه اخلاقی دارد، اما حداقل می توان در صورت عدم اجرا برنامه ها و وعده ای داده شده و اعمال وعده های تبلیغاتی با تمسک به اصل صداقت با ضمانت اجراهای حقوقی و قانونی در نظر گرفت تا انتخابات هر چه بیشتر به اصول دموکراتیک که مورد وفاق همگان است، نزدیک تر گردد.
و با گنجاندن تصحیح مواردی در راه انتخابات پویا و کارآمد گام برداشته و از پایمال کردن حقوق دیگران بپرهیزند و هم  هدف نهایی تبلیغات که رسیدن به یک انتخابات صحیح است تامین شود و به تبع آن در مسیر اثربخشی کشور خودمان گام برداریم.

 عادل پورجشیره کارشناس مدیریت فرهنگی و کارشناسی ارشد جامعه شناسی



تاریخ انتشار : 20 آبان 1398, 11:52



» اخبار مرتبط:

  • زمان اجرای قانونی تبلیغات انتخابات در شیراز اعلام شد
  • روز پایانی تبلیغات انتخابات مجلس نهم
  • تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد
  • تخلف های تبلیغاتی انتخابات مجلس مشخص شد
  • کتاب آسیب شناسی تبلیغات دینی در بوشهرمنتشر شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟