به گزارش راک نیوز ؛ در روزگاری که تأکید به کار و کارآفرینی جزو اولویت های اصلی کشور است ، نمایش پیدا و پنهان مشاغل تولیدی توسط هنرمندان، میتواند ایدههایی را در ذهن مردم جرقه بزند که مسیر زندگیشان را عوض کند. «نخستین مسابقه بینالمللی عکس کار ایران»میتواند یکی از این مصادیق باشد. آخرین مهلت ارسال آثار در این مسابقه، ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است. این رویداد در سه بخش تکعکس، مجموعه عکس و بخش جنبی (با موضوع «نه به کار کودک») به همت مرکز کار ایران برگزار میشود. رویکرد این مسابقه، تاکید بر ارج نهادن به کار و مشاغل مختلف برای رونق اقتصادی، زندگی بهتر و در این میان شغلهای تخصصی، مهارتی و حرفهای و نیز کسب و کارهای نوین است و مشاغل پنهان و کارهای کاذب و غیرمولد مانند دستفروشی را شامل نمیشود.
در این خصوص با حسن غفاری داور نخستین مسابقه عکس کار گفتوگویی انجام دادیم.
حسن غفاری عکاس مستند اجتماعی، جشنواره ها و مسابقه هایی که فارغ ازهر گونه نگاه ابزاری به هنر سعی در حل مشکلات اجتماعی و توجه به هنر را در اهداف خود دارند قابل قبول خواند و گفت: در بیشتر مواقع بخش خصوصی با توجه به اهدافی که در اساسنامه خود دارند در هنرموفق ترظاهر شده اند و اعتماد بیشتری را از طرف هنرمندان نسبت به موضوع مسابقه خود جذب کرده اند در حالیکه در بخش دولتی گاها می بینیم جشنواره هایی بوجود می آیند که بیشتر مقوله رزومه و تبلیغات رسانه ای عملکرد برای مدیران آن ها مورد توجه است.
این عکاس مستند اجتماعی دنیای اینترنت را در روزگار فعلی مانند سایر انرژی های مصرفی نیاز روز بشر بر شمرد و با توجه به این مهم؛ ارتباط هنرمند با دنیای بیرون خود را یکی از فاکتورهای اساسی کار وموفقیت وی دانست وگفت: بخشی از زمان زندگی ما در اینترنت می گذرد و از این نظر که حضور در نمایشگاه ها و تماشای آثار برتر و یا برگزاری نمایشگاه مستلزم هزینه هایی است از این حیث حضور در فضای اینترنت می تواند علاوه بر افزایش سرعت عمل وبهره وری از بسیاری هزینه های ما بکاهد و ارتباط های بیشتری را با جهان پیرامونمان فارغ از مسائل زمانی و مکانی برقرار کنیم و این میسر نمی شود مگر این که زیر ساخت های مناسب آن در کشور فراهم شود.
این داور جشنواره های مختلف عوامل متعددی را در داوری جشنواره ها مؤثر دانست و گفت: دستورالعمل و آئین نامه مربوط به هر جشنواره ای اولین نکته است که اثار بر اساس آن مورد ارزیابی قرار می گیرند. به عنوان مثل وقتی جشنواره ای با موضوع کار فراخوان خود را منتشر می کند باید با عکس هایی روبرو شویم که منعکس کننده این رویداد هستند. بررسی کردن عکس ها نسبت به سایر اثار توسط تیم داوری و گفت و شنودهای داوران و تأثیرپذیری هایی که از همدیگر می پذیرند و توجه به ترکیب بندی و اصول زیبایی شناختی عکس همه در کنار هم باعث می شود تا عکسی انتخاب شود و به روی دیوار برود و مطمئناً این که گاها برخی که اثرشان انتخاب نمی شود اعتراض می کنند و اتهام به سلیقه ای بودن ارزیابی ها را مطرح می کنند به نظرم خطای فکری ورفتار خودسلیقه ستایی آ ن ها است.
عضو هیئت مدیره انجمن ملی عکاسان ایران، برگزاری مسابقه عکس کار ایران را در نوع خود یکی از پر مخاطب ترین موضوعات عکاسی دانست و گفت: همین طور که در آئین نامه این مسابقه آمده است و محورهای مختلفی را در بر می گیرد می توان از جنبه های تولیدی، صنعتی، خدما ت درمانی، خدما ت شهری و خیلی از صنوف دیگر که در اطراف خود می بینیم و یا برخی از اعضای خانواده های خودمان در آن ها مشغول به کار هستند به این موضوع بپردازیم. موضوع کار با توجه به ترکیب بندی و حالت های بصری متنوعی که در هنگام کار با آن روبرو هستیم همیشه جزو موضوعات جذاب و مورد توجه عکاسان بوده است و هر عکاسی با توجه به سابقه خود در طول عمر کاری اش عکس هایی را از مشاغل مختلف ثبت کرده است.
وی ادامه داد: برای ثبت این موضوع حتما نیازی نیست که به فرسنگ ها دور تر از محل سکونت خود برویم بلکه کافی است تا به اطراف خود نگاه کنیم تا با مشاغل متعددی روبرو شویم که خیلی از آن ها از نگاه ما دور مانده است. کافی است تا با مرور فراخوان و محورهای این مسابقه به سراغ برجسته تر کردن بعضی مشاغلی که کمتر بدان پرداخته شده است، برویم. البته توصیه ای که دارم با توجه به شرایط پیش آمده در کشور این روزها بهتر است که از حضور در مکان های عمومی و سرپوشیده بپرهیزیم و با توجه به حضور در خانه با جستجویی ساده در آرشیو شخصی خودمان از عکس هایی که پیش تر ثبت کردیم برای ارسال به این مسابقه استفاده کنیم.
غفاری نگاه کلیشه ای به مشاغل سنتی را بیشتر کارت پستالی ومناسب معرفی مراکز توریستی و گردشگری خواند و در این زمینه خاطر نشان کرد: خیلی از این مشاغل که رو به فراموشی سپرده شده اند بیشتر جنبه نمادین و معرفی برای گردشگری را دارند و خیلی در این مسابقه مد نظر نیست بلکه شغل هایی که سبب پیشرفت کشور و رونق اقتصادی جامعه شوند را عکاسان باید مد نظر قرار دهند.
وی برگزاری رویداد هایی مثل مسابقه عکس کار را در ارتباط هر چه بهتر میان جامعه عکاسان و مسئولان تأثیرگذار خواند و بیان داشت: هر برنامه فرهنگی و هنری میتواند موجب واکنش هنرمندان و ایجاد رفتارهای جمعی اجتماعی شود، هنرمندان با آثارشان شعار و پیام مسابقه وجشنواره ها را به منصه ظهور می رسانند. از این نظر وجود جشنواره ها لازم است اما باید در نحوۀ برگزاری و ادامه راه آن با مدیریت خاصی گام بر داشت.
غفاری عکاسی مستند اجتماعی را گرایشی سخت و فارغ از هر گونه در آمدزایی که تنها با شوق وعشق عکاس زنده است ادامه داد: این شاخه در جامعه ما به سختی تبدیل به یک رونق و جریان اقتصادی می شود مگر این که از جایی سفارش کار داشته باشیم. معمولاً عکس های مستند کمتر درگالری ها مورد فروش قرار می گیرند. البته در این سال ها بعضی از گالری ها و نمایشگاه های عکس مستند هم بودند که با فروش روبرو شدند اما موضوع عکس ها مربوط به دهه های گذشته بودند که با گذشت زمان ارزش افزوده پیدا کرده اند و موفق به فروش شده اند. به طور کلی باید بگویم این کم لطفی توسط مخاطبان و مسئولان حمایتی نسبت به خرید اثار باعث شده است تا خیلی از عکاسان به سراغ سایرگرایش های عکاسی همانند فشن، عکاسی اجرام آسمانی و... سوق پیدا کنند.
یادآور می شود؛ بر پایه تقویم مسابقه بین المللی عکس کار ایران؛ آخرین مهلت ارسال آثار، 15فروردین ماه 1399است. هنرمندان برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبتنام و ارسال عکس می توانند به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.jobcenter.ir/festivalمراجعه نمایند
» اخبار مرتبط:
» اشتراک گزاری خبر