مشروح اخبار


» جلسه کارگروه‌های ستاد مردمی محرم در شهرستان کهگیلویه برگزار شد+جزئیات



رئیس اداره تبیلغات اسلامی کهگیلویه ضوابط تعریف شده در خصوص نحوه برگزاری مراسم عزاداری محرم را اعلام کرد و گفت: هر هیأتی از ضوابط تخطی کند تعطیل خواهد شد.

به گزارش راک نیوز، حجت‌الاسلام سید علی ولایتی‌نسب امروز در نشست کارگروه‌های ستاد مردمی محرم از تشکیل 15 کارگروه برای مدیریت عزاداری محرم در شهرستان خبر داد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کهگیلویه گفت: این کارگروه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی عمل خواهند کرد و هر هیأتی تخطی داشته باشد تعطیل می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه عزاداری اباعبدالله الحسین پیام و رسانه شیعه و موجب انسجام شیعه در مقابل ظلم طی ادوار شده است، افزود: بلوغ فکری رشد و تحولی اگر هست به خاطر زنده نگه داشتن محرم و کوتاه نیامدن در مقابل ناحق حاصل شده است.

ولایتی‌نسب گفت: عزاداری محرم به گونه‌ای برگزار شود که ضمن شعور و معرفت‌بخشی مکان‌های عزاداری کانون شیوع بیماری نباشد.

وی تصریح کرد: چالش کرونا می‌تواند فرصتی برای عزاداری با رنگ معرفتی بیشتر شود.

ولایتی‌نسب با اشاره به ضوابط برگزاری عزاداری محرم، گفت: عزاداری در فضای باز و در اماکن با تجمعات حداقلی برپا می‌شود.

وی دسته‌روی هیأت‌ها، استفاده از طبل و ادوات مشابه و هرگونه پذیرایی در هیأت‌های عزاداری را ممنوع اعلام کرد و افزود: زمان برگزاری مراسم حدغاکثر دو ساعت و توزیع نذورات صرفا به صورت خشک پیش‌بینی شده است.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر هم در این نشست کارگروه‌های ستاد مردمی محرم اظهار داشت: عزاداری‌های محرم به سمت و سوی عقلانیت حسینی سوق داده شود شعور و عقلانیت حسینی امروز نیاز جامعه است.

امام جمعه دهدشت مردمی شدن سوگواری محرم را ضروری دانست و با بیان اینکه در طول تاریخ شیعه دین به واسطه مردم حفظ شد،گفت: بنده با هیأت دولتی مخالفم دولت نقش حمایتی در این قضیه دارد.

وحدانی‌فر تصریح کرد: کرونا بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت مجازی در معرفی اباعبدالله الحسین به جهانیان است.

وی اضافه کرد: منبر مجازی، هیات مجازی اینها فضای خوبی برای تبلیغ است امروز هر کسی با گوشی در خانه می‌تواند هیأت‌داری کند اینها فرصت است باید مورد استفاده قرار گیرد و جایگاه و نقش ظلم ستیزی و مقابله با استکبار را از طریق فضای مجازی گسترش دهیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه با بیان اینکه وعظ و روضه در هیأت‌ها کمتر از دو ساعت کفایت می‌کند، افزود: برگزاری مراسم عزاداری مستحب موکد اما اگر یک نفر بیمار شود حرام شرعی است.باید به دستورالعمل بهداشتی ستاد مقابله با کرونا تمکین کنیم خلاف اصول بهداشتی عمل کردن حرام شرعی است.

وحدانی‌فر گفت: برخی شمال گردی بدون پروتکل‌های بهداشتی را نمی‌بینند اما اگر نماز جمعه حتی با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود در فضای مجازی فریاد می‌کشند.

امام جمعه دهدشت تصریح کرد: با برگزاری مراسم خارج از ضوابط تعیین شده بهانه دست فرصت‌طلبان ندهیم.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با تأکید بر پایبندی هیأت‌ها به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا گفت: وحدت ملی و اقتدار حسینی در بین وعاظ و مداحان مد نظر باشد و اشعار فاخر شناسنامه‌دار استفاده کنند.

امام جمعه دهدشت همچنین طولانی بودن جلسات را یک معضل خواند و افزود: در هر جلسه‌ای چگونگی اجرای ضوابط به بحث و تبادل نظر گذاشته شود اتلاف وقت در ساعت اداری تضییع حقوق ارباب رجوعی است که در انتظار مدیر ساعت‌ها در ادارات سرگردان می‌ماند.

وحدانی‌فر افزود: البته در سطح کشوری کج سلیقگی‌هایی در ابلاغ ضوابط می‌بینیم و تضادهایی در دستورالعمل‌ها وجود دارد که نیاز است با هماهنگی نهادهای متولی رسیدگی شود./فارس

 علیرضا اتابک امروز در نشست کارگروه‌های مردمی ستاد محرم اظهار داشت: مدیریت هیأت‌های عزاداری در شرایط فعلی مسؤولیت خطیری است که باید با اهتمام ویژه انجام شود.

فرماندار کهگیلویه گفت: محرم امسال تجربه جدیدی در بیماری کرونا است با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همانند دیگر مراسمات مذهبی اجرا خواهد شد.

اتابک در خصوص وضعیت فعلی شهرستان روند را مطلوب و نویدبخش دانست و تصریح کرد: بیماران بستری کرونایی رو به کاهش است مراجعات به مراکز درمانی نیز کمتر شده است.

اتابک افزود: مراسمات مذهبی از قبیل نماز جمعه و جماعات به خوبی و با رعایت دستورالعمل‌ها تاکنون برگزار شد محرم نیز با رعایت همه دستورالعمل‌های ابلاغی برگزار خواهد شد.

این مسؤول گفت: وقتی رهبر انقلاب بر رعایت اصول بهداشتی و حجت قرار دادن دستورات متولیان بهداشت تأکید دارند همه ما می‌بایست با تمرکز روی ضوابط ابلاغی مراسم محرم را به خوبی برگزار کنیم



تاریخ انتشار : 20 مرداد 1399, 11:56



» اخبار مرتبط:

  • ضوابط برگزاری مراسم محرم در کهگیلویه اعلام شد/تشکیل 15 کارگروه در ستاد مردمی
  • نگاه ویژه تبلیغات اسلامی به شهرستان های استان فارس در ماه محرم
  • مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم در دهدشت برگزار می شود/زمان و مکان
  • برنامه ایل سوگوار در دهدشت برگزار می شود/زمان و مکان
  • رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کهگیلویه: مراسم عاشورای حسینی با حضور 40 هیات عزاداری در میدان مرکزی شهر دهدشت برگزار می شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟