مشروح اخبار


» تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی



رهبر معظم انقلاب:  .... اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام
پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر
ساز و کار فعلی وجود ندارد.
علی لاریجانی، رییس مجلس : نظام پارلمانی کاملا عقلایی و حرکتی رو به پیشرفت است.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان:تغییر نظام ریاستی به پارلمانی هیچ
گونه خللی در جمهوریت نظام وارد نمی‌کند.
طبق اصل ۱۱۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : ریس جمهور برای مدت چهارسال با رای مستقیم مردم انتخاب میشود و انتخاب مجدد او بصورت متوالی تنها برای یک دوره بلا مانع است. نظام انتخابات ریاستی و به شیوه مستقیم در طول دوره های گذشته  در کشور معایبی را  به همراه داشته و همین معایب باعث شده که مخالفانی نیز پیدا بکند تا بهانه ای شود که نظام انتخابات پارلمانی را مطرح نمایند از جمله آیت‌الله جعفر سبحانی، ازمراجع تقلید واز اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی که طی پیشنهادی خواستار برگزیدن رییس‌جمهور از طریق نظام پارلمانی شده.
در نظام ریاستی مرکزقدرت اجرایی و تصمیم گیری در کشور در دست رئیس قوه مجریه است که دارای اختیارات گسترده و مصوبات مجلس نیز با تأیید و ابلاغ وی رسمیت می‌یابد. در نظام پارلمانی اما محل ثقل قدرت در پارلمان متمرکز است در این نظام که مبتنی بر سیستم حزبی است حزبی که اکثریت را در پارلمان به دست می‌آورد نخست وزیر را به عنوان رئیس قوه مجریه تعیین می‌کند و تصمیمات کلان نخست وزیر به عنوان رئیس قوه مجریه مبتنی بر دیدگاه‌های پارلمان یعنی حزب حاکم است.
در نظام پارلمانی هماهنگی قابل قبولی بین قوه مقننه و قوه مجریه وجود دارد.در نظام ریاستی فرد انتخابی این امکان را داردکه با استفاده از امکانات و سیستم اداری و بودجه ای کشور با تمرگز گرایی زمینه را برای انتخاب مجدد خویش و یا انتخاب همفکرش فراهم  نماید اما در نظام پارلمانی این امکان  فراهم نیست و فرد منتخب باید مستقیم و یا غیر مستقیم به مردم و نمایندگان مردم پاسخگو باشد اگر عملکردش مورد رضایت  پارلمان نباشد مجددا انتخاب نخواهد شد. همچنیین به دلیل ارتباط محله ای مداوم و مستقیم نمایندگان با مردم نظام پارلمانی بهتر می تواند خواسته های مردم را پیگیری نمایند.
در نظام پارلمانی  نهادهای مدنی و احزاب نقش مهم و بسزایی دارند. به عنوان یک شهروند معتقدم فارغ از اینکه چه زمانی تغییر نظام ریاستی به پارلمانی اجرایی شود بصورت کلی  اگر بستر وساختاروشرایط  نطام پارلمانی در ایران فراهم شود عملکرد و نتایج بهتری برای مردم در پی خواهد داشت و نسبت به نظام ریاستی برتری دارد.
علی اکبر رحیم فر- یاسوج
کاربران گرامی:راک نیوز ضمن رعایت اصل امانتداری یاد آوری می نماید که مطلب منتشر شده نظر نویسنده میباشد .



تاریخ انتشار : 26 دی 1391, 07:57



» اخبار مرتبط:

  • شیخ قدرت مشاور هاشمی رفسنجانی شد
  • خبرویژه: معاون پارلمانی روحانی منصوب شد
  • مقصر توهین به هاشمی رفسنجانی کیست؟
  • زمزمه پیوستن نماینده شیراز به کابینه روحانی
  • یک کهگیلویه ایی،جدی ترین گزینه معاون پارلمانی رئیس جمهور
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟