مشروح اخبار


» رفع فیلتر ازشبکه های اجتماعی / امروز یا شاید وقتی دیگر؟




فرهادخادمی -این روزها خیلی از شبکه های اجتماعی وسایت های اینترنتی برای استفاده کاربران فیلتر شده است ،البته باید بگوییم که کمترکسی با ایجاد مانع بر سرراه آنچه که فضای سایبری را آلوده می سازد مخالفتی دارد.اجرای فیلترینگ در کشورهای غربی بخصوص در آمریکا برخلاف تبلیغاتی که این کشور را خیلی آزاد وبا دموکراسی تام وکمال معرفی می کنند  زیادتر است .
اما چندی است که با ایجاد شورایعالی فضای مجازی به دبیری دکتر بهابادی سخنان ونگاه های جدیدی در خصوص فیلترینگ ،شبکه های اجتماعی ، لزوم استفاده از شبکه های اجتماعی ،کاربردهای ایمیل خارجی و....در فضای رسانه ایی کشور منتشر می شود.کارشناسان امر مطرح شدن این موارد را سیگنال هایی برای کاهش فیلترینگ وهدفمندشدن پالایش فضای مجازی وسایبری می دانند.
اینکه این مهم در چه زمانی ودرچه مقطعی رخ دهد معلوم نیست اما بهرحال روزبروز در فضای رسانه ها این سیگنال ها باز تولید وتکرار می شوند.به لحاظ اهمیت موضوع برخی از این سیگنال ها رامرور می کنیم :

(((...............: فیسبوک در اصل یک شبکه اجتماعی است اگر کار اشتباهی بود  الان این همه طرفدار نداشت. اصل موضوع قطعا به یک نیاز بشر پاسخ می‌دهد، لذا ما نمی‌توانیم مانع استفاده از این شبکه‌ها شویم. برعکس حمایت و تشویق هم می‌کنیم.اخوان بهابادی افزود: البته روشن است ما انتقاداتی به برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی داریم، بدون این‌که عضویت در‌ آنها را جرم بدانیم. مردم مجازند از این شبکه‌ها استفاده کنند. درست است که الان مسیر دسترسی مسدود است اما از نظر قانونی منعی برای استفاده از این شبکه‌ها نمی‌بینیم.

........کمیته تعیین مصادیق از این پس باید دقیقا مصادیق فیلترینگ را مشخص کرده و مثلا دقیقا بگویند فلان آدرس تخلف کرده است و به چه دلیل موجه. سپس موضوع باید به وزارت ارتباطات اعلام شود.

......... شخصا از این فیلترینگ جی میل ناراحت بودم، چون مردم از یک سرویس‌ عمومی محروم شده بودند و خیلی‌ها کار و بارشان با این ابزار بود.

دکتر مهدی اخوان بهابادی در گفتگو با خبرنگاران مهر با بیان اینکه مقدمات کار برای ارائه خدمات قانونیVPN در کشور دیده شده است، اظهار داشت: امیدواریم این طرح به زودی عملیاتی شود.وی گفت: براین اساس قرار است برای اشخاصی که در داخل کشور نیاز به دریافت خدمات قانونی VPN دارند نقطه تماسی معرفی شود تا این کاربران بتوانند تقاضای خود را به مراجع ذیصلاح ارسال کرده و برای دریافت این خدمات ثبت نام کنند؛ پس از این مرحله از ثبت نام، کاربران می توانند به صورت قانونی در داخل کشور از خدمات VPN استفاده کنند.
وی با اشاره به خلاء استقاده قانونی از شبکه های اختصاصی VPN در کشور تاکید کرد: دنبال آن هستیم که پاسخی برای این نیازها در کشور فراهم کنیم .)))

آنچه که در بالا با علامت ( ) مشخص شدبخشی از این سیگنال هابوده است ،بسیاری از آگاهان امر رسانه ها وجود شورایعالی فضای مجازی ودیدگاه های دکتر بهابادی را نوید بخش این بازشدن پنجره واجرای سیاست های دقیقتردر خدمت رسانی به جامعه واستفاده درست وبهینه از فضای مجازی می دانند،با این احوال باز این سوال مطرح می شودکه رفع فیلتر از شبکه های اجتماعی که رخ می دهد ،امروز یا شاید وقتی دیگر؟




تاریخ انتشار : 11 بهمن 1391, 22:19



» اخبار مرتبط:

  • ارایه VPN قانونی به افراد متقاضی!
  • توضیح در مورد عضویت دفتر رهبری درفیس بوک و رفع فیلتر فیس بوک
  • کنترل هوشمند شبکه‌های اجتماعی از فیلترینگ آنها بهتر است
  • وزيرارتباطات از تغییر مدل فیلترینگ‌فیسبوک خبر داد
  • نظر مسئولان درباره عضویت در فیس بوک
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟