مشروح اخبار


» خروج کهگیلویه وبویراحمد از محرومیت با پیش بینی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات سفر



رییس جمهور کشورمان به همراه شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی روزهای ۲۶ و ۲۷ تیر ۱۴۰۲ مهمان دیار آریوبرزن بودند؛این سفر دستاوردهای بزرگی در ابعاد مختلف داشت به گونه ای که برای مدت ۲سال ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای عمران و آبادانی این خطه در نظر گرفته شد که در تاریخ این استان بی سابقه است.

رییس جمهور کشورمان به همراه شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی روزهای ۲۶ و ۲۷ تیر ۱۴۰۲ مهمان دیار آریوبرزن بودند؛این سفر دستاوردهای بزرگی در ابعاد مختلف داشت به گونه ای که برای مدت ۲سال ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای عمران و آبادانی این خطه در نظر گرفته شد که در تاریخ این استان بی سابقه است.

به گزارش راک نیوز، سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد که با استقبال پرشکوه و بی نظیر مردم خونگرم و ولایتمدار از دولتمردان سیزدهم همراه بود نوید بخش حرکت ها و اقدام های تحول زا در حوزه های مختلف برای این خطه زرخیز ، پرظرفیت اما محروم بوده است.
در سفر دوم طرح های زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد دولت سیزدهم این استان را ویژه دیده است، امسال ،سال جهش پروژه‌های عمرانی استان است و سفر دور دوم دولت به این خطه در حقیقت نقطه آغاز تحول و حرکت در مسیر توسعه استان را رقم زده است.
سید علی احمدزاده می گوید: ۱۶۰ هزار میلیارد ریال طی ۲سال برای حوزه زیرساختی استان در نظر گرفته شده است که در خیلی از شاخص های زیرساختی از محرومیت خارج و استان سبز کشور می شویم.
وی ادامه داد که در دور دوم سفر دولت برای ۲ سال مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به استان اختصاص داده شد که قرادادهایی در این زمینه منعقد شده و باید ۴۰ درصد این مبلغ معادل ۶۵ هزار میلیارد ریال امسال اختصاص داده شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با اختصاص این میزان اعتبار برای ۶ ماه دوم سال اعتبار خوبی در اختیار استان است ضمن اینکه بخش دیگری از اعتبارات سفر در سال ۱۴۰۳ اختصاص خواهد یافت.
احمدزاده ابراز داشت که ۸۵ هزار میلیارد ریال از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات سفر دور دوم بر عهده وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه است و: ۱۰۰ درصد این مبلغ تخصیص داده می‌شود.
احمدزاده ابراز داشت که ۸۵ هزار میلیارد ریال از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات سفر دور دوم بر عهده وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه است و: ۱۰۰ درصد این مبلغ تخصیص داده می‌شود.
وی تصریح کرد: حتی بسیاری از پروژه‌های بویراحمد و کهگیلویه توسط وزارت نفت پذیرفته شدند و دکتر اوجی شخصا پیگیر این پروژه‌ها است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در سفر دولت به استان برای حوزه اقتصادی و پروژه های بزرگ و زود بازده اختصاص داده شده است، مردم صبور باشند این مبلغ به محض ابلاغ توزیع می شود.
درخواست استاندار از مدیران نسبت به جذب به موقع اعتبارات
استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین تلاش مدیران برای جذب به موقع اعتبارات سفر دور دوم رئیس جمهور به استان و شتاب بخشی در اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی را یادآور شد و گفت که جذب اعتبارات از سوی مدیران یکی از شاخص ها و امتیازهای ویژه در زمینه ارزیابی عملکرد آنها خواهد بود.
احمد زاده تصریح کرد: علاوه بر اعتبارات سفر مدیران باید در زمینه سایر ردیف های اعتبار در سطح ملی نیز تلاش کنند.
او معتقد است که سال های گذشته کمبود اعتبارات دغدغه مدیران بود اما هم اینک این فرصت هم در زمینه افزایش میزاتن اعتبارات در بودجه و هم تخصیص اعتبارات ویژه سفرهای رئیس جمهور برای مدیران فراهم است و باید برای جذب بودجه و چانه زنی در سطح ملی از هیچ کوششی دریغ نکنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: سال گذشته همه اعتبارات دستگاه‌های اجرایی جذب و یک ریال اعتبار برگشتی وچود نداشت، امسال هم از مدیران انتظار می‌رود نسبت به جذب به موقع اعتبارات باقی مانده اقدام کنند.
سید علی احمدزاده با تاکید بر جذب اعتبارات توسط مدیران، اظهار کرد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اقتصاد و دارایی استان جلسه‌ای برگزار و مشخص شود هر دستگاهی چه میزان اعتبار جذب نشده دارد و اعلام کنند که تا ۱۵ شهریورماه جذب کنند.
او گفت که دستگاه‌های اجرایی اعتبارات خوبی در اختیار دارند، شتاب بخشی به پروژه‌های عمرانی مورد توجه همه مدیران و فرمانداران است و نباید در روند احداث پروژه‌ای که اعتبار دارد خللی ایجاد شود و کم‌کاری صورت گیرد.
احمدزاده بیان کرد که در دور دوم سفر دولت برای ۲ سال مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان به استان اختصاص داده شد که قرادادهایی در این زمینه منعقد شده و باید ۴۰ درصد این مبلغ معادل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امسال اختصاص داده شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که با اختصاص این میزان اعتبار برای ۶ ماهه دوم سال اعتبار خوبی در اختیار استان است ضمن اینکه بخش دیگری از اعتبارات سفر در سال ۱۴۰۳ اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد که هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر دور دوم بر عهده وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه است و ۱۰۰ درصد این مبلغ تخصیص داده می‌شود.
احمدزاده تاکید کرد که حتی بسیاری از پروژه‌های بویراحمد و کهگیلویه توسط وزارت نفت پذیرفته شدند و جواد اوجی (وزیر نفت) شخصا پیگیر این پروژه‌ها است.
البته طبق اعلام مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه وبویراحمد مبالغ زیادی از اعتبارات جذب نشده به صورت نقدی است که باید تا پایان شهریورماه جذب شوند.
تا روز گذشته حدود هزار میلیارد ریال پول نقد و یک هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال اسناد خزانه موجود بود که بخش زیادی توسط دو اداره کل آب منطقه ای و آب و فاضلاب جذب شده است.
شرکت آب منطقه‌ای در سال ۱۴۰۱ میزان پنج هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال اعتبار، شرکت آب و فاضلاب استان یک هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال، راه و شهرسازی استان سه هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال، جهاد کشاورزی ۵۸۰ میلیارد ریال، نوسازی مدارس یک هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به میزان چهار هزار و ۸۰ میلیارد ریال، میراث فرهنگی به میزان ۱۳۰ میلیارد ریال، دانشگاه علوم پزشکی ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی جذب کرده اند.
در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، جنگ اقتصادی و بدهی سنگین و شرایط سختی وجود داشت با این وجود در دولت مردمی، اعتبارات ابلاغی و تخصیص های خوبی به سمت استان های مختلف سرازیر شد.
همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شد که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.
طرح های مهم عمرانی از جمله سد چم شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره برداری شد.
در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.
اختصاص ۱۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی
مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به تلاش‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای تصویب ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی و سرمایه گذاری در سفر رئیس جمهور، گفت که این اعتبار کمک بزرگی به منابع بانکی می‌کند و جذب آن منجر به افزایش اشتغالزایی و سرمایه گذاری خواهد شد.
شریف پور ادامه داد: حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ است که تاکنون حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آن واریز شده و پنج هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال بصورت اوراق است و تا زمانی که به بانک واریز شود فرصت برای جذب وجود دارد.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد که برای سال ۱۴۰۲ نیز ۲۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده است که چنانچه تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱، تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ و ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سفر دوم رئیس جمهور تخصیص یابد انقلاب خوبی در حوزه توسعه و آبادانی استان خواهیم داشت.
رشد ۴۶۶ درصدی اعتبارات
اعتبارات عمرانی کهگیلویه وبویراحمد در سال ۹۹ حدود هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۱ این مبلغ به افزون بر ۲۹ هزار میلیارد ریال رسید که مقایسه این اعداد بیانگر جهش اعتبارات ابلاغی استان در دولت سیزدهم است.
دولت سیزدهم از همان روزهای آغاز به کار، با وضعیت وخیم مالی دولت قبل و کسری بودجه مواجه شد که محقق نشدن بخش عظیمی از منابع، رشد چشمگیر مصارف و چندین موضوع دیگر ازجمله مسائلی بود که با آنها مواجهه شد.
طبق اعلام متولیان حوزه اقتصاد کشور، دولت سیزدهم اقتصاد را در شرایطی تحویل گرفت که کشور یک دوره کم رشدی را در دهه ۹۰ پشت سر گذاشته بود به طوری که متوسط نرخ رشد اقتصادی در سه سال آخر دولت قبل منفی ۲ بود، حتی در دوره اول دولت سیزدهم نیز نرخ رشد کم را داشتیم؛ به طور کلی در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور ۰.۷ درصد بود.
دولت بلافاصله پس از شروع به کار، اقداماتی هوشمندانه برای جبران کسری و پیشگیری از خلق نیروی تورمی جدید انجام داد و گام های خوبی در این حوزه برداشته شد و مسیر تحولی شاخص های اقتصادی را شاهدیم.
این دولت با بدهی‌های دولت قبل فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از گذشت ۲ سال علاوه بر پرداخت بدهی‌ها موفق به کسب درآمد هم شده است.
همچنین با وجود تداوم تحریم‌ ها امروز اقتصاد کشور به موضوع تحریم وصل نیست و منابع بودجه استان ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته به گونه ای که اعتبارات اختصاص یافته در سرفصل های مختلف به استان کهگیلویه و بویراحمد از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.
تحول در شاخص های اقتصادی
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت که در سال های گذشته کمبود اعتبارات عمرانی یکی از دغدغه های متولیان امر برای توسعه زیرساخت های استان بود که با پیگیری های استاندار استان شاهد رشد حدود ۴۶۶ درصدی اعتبارات از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ هستیم.
شریف پور یادآور شد که اعتبارات سال ۱۳۹۹ شامل اسناد، نقدی و ملی هشت هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که این اعتبارات در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ این مبلغ به افزون بر ۲۹ هزار میلیارد ریال رسید.
وی تاکید کرد که البته در سال ۱۳۹۹ حدود سه هزار میلیارد ریال آن نقد بوده و سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار و ۶۰ میلیارد ریال آن نقد و سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد که کاهش نرخ بیکاری یکی دیگر از دستاوردهای استان است که این شاخص مهم استان در تابستان ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰.۲ درصد بوده و در بهار ۱۴۰۲ ، به ۶.۹ درصد کاهش یافته است.
شریف پور عنوان کرد: جایگاه نرخ تورم یکی دیگر از شاخص‌های خوب استان است به گونه ای که در مهرماه ۱۴۰۰ استان رتبه پنج کشوری را از نظر نرخ تورم داشت ولی در تیرماه ۱۴۰۲ در رتبه هفدهم کشور قرار گرفت.
وی ادامه داد که همچنین استان در نرخ تسهیلات از رشد ۱۰۹ درصدی برخوردار بوده است و در شهریور ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۲ نرخ تسهیلات استان کهگیلویه و بویراحمد به حدود ۲۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بهبود فضای کسب و کار در کهگیلویه و بویراحمد، هم گفت که استان رتبه دوم کشور را در این زمینه کسب کرده است که موفقیتی چشمگیر است.
شریف پور با اشاره به موفقیت های دیگر حوزه اقتصادی استان، تاکید کرد: اداره کل اقتصاد و دارایی این استان در پرداخت به موقع حقوق و مزایا جز استان‌های برتر است که حقوق و مزایای ۲۳ دستگاه را بصورت جاری پرداخت می‌ کند.
وی گفت که در زمینه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هم کهگیلویه و بویراحمد جز استان‌های خوب است که به دلیل تلاش‌های کل مجموعه اقتصاد و دارایی بدست آمده است.



تاریخ انتشار : 15 شهریور 1402, 20:07



» اخبار مرتبط:

  • تصویب9600 میلیارد ریال برای تکمیل طرح های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد
  • 1130 میلیارد ریال به پروژه ملی پاتاوه – دهدشت اختصاص یافت/جزییات
  • بخشی از مطالبات فرهنگیان بازنشسته کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می‌شود
  • 950میلیارد ریال اعتبار به پنج طرح بزرگ عمرانی و اقتصادی گچساران و باشت اختصاص یافت
  • بیش از هزار میلیارد ریال به 22 طرح در کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟