مشروح اخبار


» تبلیغ یا تخریب



یکی از مولفه های مهم انتخابات تبلیغات مناسب و موثر است. در این میان بهترین نوع تبلیغات ارائه اهداف و برنامه های انتخاباتی نامزدهای محترم است که آن هم در یک نظام انتخاباتی برنامه محور دارای کارایی و اثربخشی لازم خواهد بود. 

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین راک نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


*تبلیغ یا تخریب*

یکی از مولفه های مهم انتخابات تبلیغات مناسب و موثر است. در این میان بهترین نوع تبلیغات ارائه اهداف و برنامه های انتخاباتی نامزدهای محترم است که آن هم در یک نظام انتخاباتی برنامه محور دارای کارایی و اثربخشی لازم خواهد بود. در کشور ما و به خصوص در مناطق محروم‌ و دارای ساختار قبیله ای با این حالت آرمانی فرسنگ ها فاصله داریم اما باید تلاش شود حداقل ها را رعایت نمود. تبلیغات انتخاباتی به طور معمول با محوریت موضوعاتی نظیر: ارائه سوابق فرد و یا برخی سوابق اجرایی را به نام خود زدن و مسائلی از این دست انجام می شود. فرض بر این است که از این نظر شرایط برای همه نامزدها یکسان است، اما متاسفانه در ایام منتهی به انتخابات شاهد رواج برخی بد اخلاقیها و طرح موضوعاتی هستیم که هیچ گونه تناسبی با تبلیغات انتخاباتی ندارد و غالبا ناظر به‌ تجسس، اتهام، استهزا، ورود به زندگی شخصی افراد و خانواده انان، طرح موضوعات خود ساخته، دروغ و بعضا جعل اسناد در خصوص برخی افراد صاحب نام جامعه هستیم. به گونه ای که می توان گفت هدف اصلی به جای اینکه معرفی یک نامزد باشد به آبرو ریزی دیگران تبدیل گشته یا به عبارتی دیگر اینکه حاشیه بر متن غلبه کرده است. این در حالی است که از نظر شرعی و قانونی این موضوع جرم تلقی شده و شایسته پیگری و برخورد است. آبروی یک انسان، تمام عزت و اعتبار و سرمایه ای است که در طول زندگی خود به دست آورده است. بر همین اساس در آموزه های اسلامی حفظ جان، مال و آبروی مردم و حتی اندیشه آنان محترم است و ریختن آبروی مسلمان بسیار خطرناک و گناه بزرگی به شمار می رود که جبران آن بغضا امکان پذیر نیست. در این نوشتار ضمن اشاره ای کوتاه به سخن بزرگان دین در این رابطه، اشاره ای هم به فضای تبلیغاتی این روز های کهگیلویه بزرگ شده است.
  امام صادق (ع) در حدیثی، حرمت آبروی مومن را از حرمت کعبه بالاتر دانسته اند.حفظ آبروی مؤمن آنقدر ارزش دارد که خداوند آن را خود بر عهده گرفته است. 
امام حسین (ع) در حدیثی آبروی مؤمن را یکی از حریمهای پنجگانه الهی توصیف کرده و می فرماید: مملکت خداوند بزرگ را پنج حریم است: حریم پیامبر (ص)، حریم آل پیامبر، حریم کتاب خدای بزرگ و حریم مومن.
 امام صادق (ع) می فرمایند: کسی که به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مومن و اینکه او را از نظر مردم بیندازد سخنی را نقل کند، خداوند او را از ولایتش بیرون کرده، به سوی ولایت شیطان می فرستد ولی شیطان هم او را نمی پذیرد.
 متاسفانه در فضای انتخاباتی منطقه کهگیلویه امروز شاهد رواج برخی از این موارد مطروحه هستیم. افرادی به راحتی به خود اجازه میدهند در فضای مجازی با آبروی افراد و بغضا سرمایه های اجتماعی بزرگ منطقه بازی کنند. با طرح برخی مطالب کذب و انتشار برخی اسناد دست کاری شده و یا با استفاده از تشابه اسمی سعی در تخریب وجهه افراد و از چشم مردم انداختن آنها دارند. در خاتمه چند نکته را به این دسته از افراد و عموم فعالان رسانه ای و انتخاباتی یاد آور میشود. *نکته اول* اینکه به فرموده ی حضرت علی (ع) حرف و سخن تا در دهان باشد تحت کنترل فرد است اما همین که از دهان خارج شد دیگر کنترلی بر آن نیست. بنابراین در این ایام منتهی به انتخابات، بیشتر مواظب زبان و سخن خود باشید. *نکته دوم* اینکه مطابق سخن قرآن مجید در سوره آل عمران عزت و ذلت دست خداست. تعز من تشاء و تزل من تشاء. یا به دیگر سخن،
آن را که کردگار کرد عزیز
نتواند زمانه خوار کند 
کلاه سعادت یکی بر سرش 
گلیم شقاوت یکی بر درش.
*نکته سوم* اینکه انتخابات چند ماه دیگر تمام میشود اما به خاطر دنیای دیگران آخرت خود را از بین نبرید که خدای ناکرده خسرالدنیا و الاخره خواهید شد.
*نکته چهارم* اینکه تخریب افراد شناسنامه دار و سرمایه های بزرگ اجتماعی کاری خلاف اخلاق و منطق بوده و برای توسعه و پیشرفت منطقه یک آسیب جدی است. هیچ جامعه آگاه و رشد یافته ای سرمایه های اجتماعی خود را تضعیف و تخریب نمیکند.
 *نکته پایانی* اینکه به این مهم توجه داشته باشید که خوشبختانه امروز مردم آگاه هستند. به خوبی سره را از ناسره تشخیص میدهند. بنابراین بهتر است صادقانه و آبرومندانه و با ملاحظه آبرو و حرمت همه ی داوطلبان انتخابات، با مردم سخن گفته شود تا خود بهترین را انتخاب کنند. به عبارتی به مصداق سخن خداوند متعال در قرآن کریم عمل نمایند که می فرماید:
فبشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه. شک نکنید مردم به خصوص مردم شریف و رشید کهگیلویه بزرگ‌ در فضای آبروریزی و تهمت توهین دست به انتخاب نخواهند زد کما اینکه در ادوار گذشته نیز چنین کرده اند. آنطور که همایش های انتخاباتی‌ نشان میدهند در این دوره نیز چنین خواهند کرد.



تاریخ انتشار : 9 دی 1402, 18:53



» اخبار مرتبط:

  • *"موحد"، انتخاب اول و آخر مردم کهگیلویه بزرگ‌*
  • هشدار های انتخاباتی پلیس فتا 
  • نقدی براظهارات حجت الاسلام بزرگواری
  • انتخابات و مسأله انتخاب
  • موحد، سیاستمداری که حربه ی تخریب، همواره باعثِ تقویتش میباشد!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟