مشروح اخبار


» نشست بررسی آتش سوزی‌های اخیر با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد؛ جاوید بخت:شناسایی ۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی‌های جنگل های کهگیلویه و بویر احمد



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی‌های جنگل های استان به مراجع قضایی معرفی شدند.


به گزارش راک نیوز،جاویدبخت در جلسه بررسی وضعیت آتش سوزی‌های اخیر استان افزود: علاوه بر عامل انسانی، به خاطر بارش‌های مناسب سال زراعی کنونی و پوشش گیاهی فراوان شاهد گسترش آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان بودیم.

وی با اشاره به اینکه به منظور پیش گیری از آتش سوزی‌های مجدد، ۶۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های بحرانی را در سطح استان شناسایی کردیم اضافه کرد: در امر پیشگیری و اطفا حریق با کمبود منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی مواجه هستیم به نحوی که منابع استانی و ملی نمی‌تواند نیاز ما را تامین می‌کند و انتظار می‌رود که در شورای برنامه ریزی برای تجهیز نیرو‌ها و ماشین آلات، به کار گیری نیروی انسانی در امر دیدبانی و اطفا حریق، مجوز و منابع مالی تامین شود. 

نماینده ولی فقیه در استان نیز با اشاره به اینکه جنگل‌ها نعمت بزرگ خدادادی و میراث آیندگان هستند، از فعالیت همه متولیان و نیرو‌های مردمی در اطفا حریق عرصه‌ها تشکر و تاکید کرد: نیاز است که برنامه ریزی و سازماندهی بهتر و بیشتری صورت پذیرد و مجوز و تامین اعتبار برای به کارگیری نیرو‌های فصلی به منظور دیدبانی و اطفا حریق انجام شود.

آیت الله حسینی همچنین بر لزوم ایجاد آتش بر و جاده دسترسی به مناطق بحرانی تاکید کرد و گفت: شناسایی و برخورد قاطع با عاملین آتش سوزی‌ها و حتی ترک فعل مسئولین امری ضروری است.

وی همچنین اظهار داشت: برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی‌ها باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها به خصوص شرکت نفت و تیپ ۴۸ فتح به نحو مناسبی استفاده کرد. 

آیت الله حسینی در پایان از جهاد کشاورزی خواست کشاورزان شهرستان باشت را در احیای باغ‌هایی که دچار حریق شده اند حمایت نماید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هم ضمن اشاره به وجود حدود ۹۰ درصد از مساحت استان در قالب جنگل و مرتع اذعان کرد: در پی تراکم پوشش گیاهی طی امسال بخشی از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی استان تحت تاثیر حریق قرار گرفت که عمدتا وزش باد نیز باعث تشدید آتش سوزی‌ها شد. 

نیکروز با اشاره به اینکه درطی ۷۲ ساعت، ۴ فقره آتش سوزی در شهرستان باشت به وقوع پیوست، تاکید کرد: به‌خاطر شرایط توپوگرافی منطقه عملیات اطفا حریق نیز با مشکلاتی روبرو بود، از جمله اینکه در یکی از این آتش سوزی‌ها بیش از ۶ ساعت پیاده روی انجام شد تا نیرو‌ها به خط آتش رسیدند.

نیکروز با تاکید بر اینکه این اداره نقش هماهنگی بین ادارات را برای مقابله با آتش سوزی‌ها دارد اعلام کرد: اعتبارات بخش مقابله با آتش سوزی کم است و باید افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز گفت: تعداد ۱۴ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان وجود دارد ولی با کمبود نیروی محیط بان مواجه هستیم.

اسلام جاودان خرد تصریح کرد:متاسفانه بین مدیران استان دیدگاهی که شایسته محیط زیست و طبیعت خاص استان هست وجود ندارد. 

وی تاکید کرد: برای اولین بار درآتش سوزی خاییز از ۲ بالگرد و یک هواپیمای آب پاش استفاده شد. 

جاودان خرد همچنین بر لزوم استقرار بالگرد در استان، اهمیت فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و طبیعت و برخورد قاطع با عاملان آتش سوزی‌ها تاکید کرد.

در دو هفته اخیر بخش وسیعی از مناطق حفاظت شده خائیز در کهگیلویه ، سیوک در  بویراحمد، نارک در گچساران و خامی در باشت طعمه حریق شد.



تاریخ انتشار : 2 مرداد 1403, 21:59



» اخبار مرتبط:

  • اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پیشگیری از آتش سوزی و اطفا حریق عرصه های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد
  • جنگلها و مراتع باشت طعمه آتش
  • مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خبر داد؛ اختصاص ۲میلیارد تومان برای تهیه وخرید تجهیزات اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد
  • نماینده مردم کهگیلویه بزرگ خواستار تسریع عملیات اطفا حریق و ارسال تجهیزات شد
  • شش آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد مهار شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟