مشروح اخبار


» پاسخ صادق‌زیباکلام به طائب درباره‌خوزستان



 آيا غرب گفته است مي‌تواند به سوريه حمله كند كه آقاي طائب اين چنين برآشفته‌اند برخلاف آنچه كه اصولگرايان در ايران تبليغ مي‌كنند، نه غرب،

سياسي- رسانه‌ها: صادق زيباكلام در يادداشتي در روزنامه قانون نوشت: اظهارات جناب طائب مبني بر اينكه ايران حمله به سوريه را به مثابه حمله به خوزستان تلقي خواهد كرد، از چند جهت قابل تامل است. اينكه يا اساسا يك كشور خارجي چرا براي ما بايد اهميت داشته باشد و آيا مي تواند و درست است كه بگوييم براي ما به اندازه ميهن و خاك كشور ما ارزش دارد، اولين نكته قابل تامل اظهار نظر آقاي طائب است. 
نكته دوم اين‌كه آيا غرب گفته است مي‌تواند به سوريه حمله كند كه آقاي طائب اين چنين برآشفته‌اند برخلاف آنچه كه اصولگرايان در ايران تبليغ مي‌كنند، نه غرب، نه ناتو و نه آمريكا و اروپا به هيچ روي قصد به كارگيري زور و سرنگون كردن رژيم بشار اسد را از طريق نظامي ندارند. آنها حتي برخلاف آنچه كه در ايران تبليغ مي شود، حتي با طرح يا پيشنهاد پرواز ممنوع در سوريه مخالفت مي‌كنند. يا برخلاف آنچه كه در ايران تبليغ مي‌شود، آمريكايي‌ها خيلي جدي جلوي دادن دفاع ضد هوايي به مخالفان رژيم سوريه را گرفته اند. علي رغم فشار مخالفان بشار اسد و باوجود اصرار تركيه، قطر، عربستان و احيانا هم مصر و ساير كشورهاي عربي مخالف رژيم اسد آمريكايي‌ها حاضر نشدند كه تسليحات ضد هوايي در اختيار مخالفان قرار گيرد. بنابراين ارتش سوريه با استفاده از نيروي هوايي و هليكوپتر مطمئنا مخالفان و مناطقي كه توانسته‌اند از چنگ رژيم سوريه درآورند مورد حملات سنگين و نيز تلفات ويرانگر هوايي قرار مي دهند.

مخالفان مناطقي را آزاد مي‌كنند و در آن مستقر مي‌شوند و ارتش سوريه آن منطقه را بمباران مي‌كند و تلفات سنگيني به مخالفان وارد مي كند. درحالي كه اگر مخالفان تسليحات ضد هوايي داشتند مي توانستند از مناطقي كه آزادساخته اند در برابر بمباران هاي سنگين ارتش سوريه دفاع كنند. اما آنان از هيچ دفاع ضد هوايي موثر برخوردار نيستند و آسمان سوريه به طور كامل در اختيار رژيم بشار اسد است. علت مخالفت آمريكايي ها با دراختيار گرفتن دفاع ضد هوايي در اختيار مخالفان اين است كه در بين آنها نيروهاي راديكال اسلامگرا از جمله القاعده وجود دارد. آمريكايي‌ها نگران هستند كه اگر موشك هاي زمين به هوا در اختيار مخالفان قرار گيرد، ممكن است آنقدرها طول نكشد كه يكي از اين موشك‌ها به جاي هدف قرار دادن بمب‌افكن‌هاي سوريه به هواپيماهاي مسافربري در آسمان اروپا، آمريكا، آسيا يا آفريقا حمله كنند. به واسطه اين مسئله پيشرفت مخالفان بسيار به كندي صورت مي گيرد. زيرا هر نوع تجمع و تحرك جدي مخالفان عليه ارتش سوريه را نيروي هوايي به شدت بمباران مي‌كند. البته كه وضع برای همیشه اینگونه نخواهد ماند و بالاخره نیروهای مخالف خواهند توانست تسلیحات ضد هوایی به دست آورند و در نتیجه پیشرفت‌های نظامی‌شان سرعت خواهد گرفت.

نکته سوم که آقای طائب و همفکرانشان در ایران روی آن خیلی تأکید می‌کنند آن است که سوریه را جزو جبهه مقاومت می‌دانند؛ همراه ایران، حزب‌ا... و حماس. اولا که حماس و فلسطینی‌ها مدت‌هاست خرج خودشان را از رژیم بشار اسد جدا کرده‌اند و به مخالفان پیوسته‌اند. حماس که ستون فقرات آن، اسلام‌گرا و اخوان‌المسلمین است، چگونه می‌تواند به اخوان‌المسلمین سوریه، مصر و سایر جهان عرب پشت کند و از رژیم سکولار بشار اسد دفاع کند؟

ثانیا، خوب است اصولگرایان آماری از تلاش‌های ضد اسرائیلی رژیم سوریه از سال ۱۳۵۲ که جنگ رمضان به پایان رسید به مردم ایران دهند و بگویند ظرف قریب به ۴۰ سال گذشته رژیم حاکم بر سوریه دست به کدام اقدام ضد اسرائیلی زده است؟ بالاخره می‌رسیم به شاه‌بیت قضیه. علوی‌ها که قاطبه رژیم حاکم بر سوریه را ظرف ۵۰ سال گذشته تشکیل می‌دادند، نزدیک به ۱۲ درصد جمعیت ۲۲ میلیون نفری.سوريه را نيز تشكيل نمي دهند. اين ۱۲درصد يا نزديك به ۲ ميليون سوري در ۵۰ سال گذشته تمامي قدرت نظامي انتظامي امنيتي ديپلماسي مجريه مقننه و اقتصادي اين كشور را در دست داشته‌اند. 

آقاي طائب و همفكرانشان در ايران بدون توجه به واقعيت هاي سوريه متاسفانه منافع كوتاه مدت حاكميت را قرباني منافع بلندمدت ايران در جهان عرب و خاورميانه ميكنند. حاصل سياست ها و موضع گيري هاي ما در قبال سوريه اين شده كه ما به جاي در كنار مردم سوريه قرار گرفتن، در كنار روسيه، چين و ۲ ميليون علوي سوريه قرار گرفتيم. بعد هم آمريكا و استعمار را محكوم مي كنيم كه ميان ايران شيعي و اعراب سني شكاف و دشمني ايجاد مي كنند.



تاریخ انتشار : 28 بهمن 1391, 20:10



» اخبار مرتبط:

  • خروج بشار اسد و خانواده‌ از کاخ رياست‌جمهوري
  • مسیرهای احتمالی حمله نظامی به سوریه
  • رئيس‌جمهور تونس خواستار قطع حمايت‌هاي ايران از دولت سوريه شد
  • كشته شدن 18 نيروي گارد رياست‌جمهوري سوريه
  • ناتو آماده حمله به سوريه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟