مشروح اخبار


» کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گردشگری زاگرس



رشته کوه زاگرس با ایجاد سدی در مسیر عبور توده های مرطوب و زمینه بارش فراوان باران ، اقلیمی متنوع و شرایط محیطی جذاب و دلنوازی را برای گردشگران نوروزی فراهم کرده است.

 کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ جغرافیایی در جوار استان های فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری واقع شده است و رشته کوه زاگرس با ایجاد سدی در مسیر عبور توده های مرطوب و زمینه بارش فراوان باران ، اقلیمی متنوع و شرایط محیطی جذاب و دلنوازی را برای گردشگران نوروزی فراهم کرده است.

بخش اعظمی از کهگیلویه و بویراحمد در نواحی کوهستانی واقع شده است و کوه های زاگرس با رشته های موازی سراسر شمال و شرق این استان را در برگرفته اند.

رودخانه های پرآب مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمکان از کوه های سیاه و سفید، خامی و خائیز در جنوب سرچشمه می گیرند و چشم اندازها و جاذبه های طبیعی بزرگی را بوجود می آوردند.

وجود مناظر متعدد و متنوع، پناهگاه ها، حیات وحش، غارهای تاریخی و طبیعی، ارتفاعات پوشیده از برف و دامنه های سرسبز همراه با مردم و عشایر خونگرم و مهمانواز از ویژگی های برجسته و جذاب کهگیلویه و بویراحمد است.

در آستانه ورود به سال جدید تعدادی از جاذبه های شگفت انگیز نقاط سردسیر و گرمسیر و تابلوهایی از نقاش آفرینش به دوستداران این استان چهارفصل معرفی می شود.

باغ تفریحی چشمه بلقیس چرام: این باغ در 160 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان چرام واقع است و آب مورد نیاز این باغ از چشمه های جوشان اطراف آن تامین شده و بوسیله کانال های متعددی به استخر زیبایی در وسط باغ سرازیر می شود.

شکوه نخل های خرما و سروهای راست قامت به همراه دیگر درختان مثمر و غیر مثمر باغ با زیبایی وصف ناپذیر، تصویری پرشکوه از بهشت آسمانی را رویاروی نگاه زمینیان به نمایش در آورده است.
چشمه لگین راک :

alt

این منطقه گردشگری در فاضله 18 کیلومتری از دهدشت مرکزشهرستان کهگیلویه ودر 3کیلومتری دهستان راک واقع شده است که دارای چندین چشمه آب شیرین با درختان فراوان بید و سایه ساران ممتد در حاشیه  آب های روان که میان تپه هایی واقع شده که چشم گردشگران میهمان شکوفه های درختان بادام وگل های لاله است به همه این زیبایی ها وجود دو آبشارفصلی را نیز باید اضافه نمود.
* دریاچه کوه گل:

این دریاچه در 22 کیلومتری شمال شهرستان بویراحمد و حدفاصل شش کیلومتری شمال شرقی شهر توریستی سی سخت واقع شده است.

دریاچه گوه گل در فصول بهار و تابستان با رویش انواع گلهای شقایق، آویشن و سایر گیاهان وحشی در اطراف آن و تجمع پرندگان مهاجر و بومی، چشم انداز دل انگیزی را برای گردشگران بوجود می آورد.

*چشمه میشی: این چشمه در پنج کیلومتری شهر توریستی سی سخت و در دامنه کوه دنا در میان تاکستان های دیدنی سی سخت با آبی خنک و گوارا که در تمال فصول سال جاری است قرار دارد.

عطر چویل و گلهای زنبق و لاله و بوی آویشن و پونه کوهی در فصل بهار و تابستان همچنین موقعیت ارتباطی مناسب به لحاظ قرار گرفتن در حاشیه جاده موجب شده تا این مکان به یکی از تفرجگاه های نمونه استان محسوب شود.

آبشار یاسوج و پارک جنگلی: آب چشمه هایی که از رشته کوه های پوشیده از برف زاگرس جوشیده و به دامن دشت ها سرازیر می شود در سه کیلومتری شمال شهر یاسوج آبشاری با ارتفاع 10 متر را به منظر تماشا گذاشته و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

*آبشار خامی باشت: این آبشار یک آبشار دائمی است و از بهترین و دیدنی ترین جاذبه های اطراف این آبشار طبیعت پوشیده از درختان بلوط و بیشه زارهای مورد، چشمه سارها و رودخانه های زیبا است که از نقاط بکر و دست نخورده کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

* تنگ مهریان: 

در وصف این جاذبه همین بس که هزاران هزار چشم انداز طبیعی دل انگیز در مقابل دیدگان رهگذران به رقص در آمده و با نقشها و رنگ های گوناگون تصویری ماندگار از تابلوی طبیعت در ذهن نقش می بندد.

این تنگه در فاصله هشت کیلومتری شمال شرق شهر یاسوج در مسیر جاده یاسوج - اقلید واقع شده و امکانات اولیه اقامت گردشگران در آن مهیا شده است.

* تالاب برم الوان بهمئی: این تالاب در 120 کیلومتری شهر دهدشت و با مساحتی حدود هشت هکتار واقع شده که دارای گونه های زیادی از آبزیان و پرندگان آبی است.

تنگ گنجه ای، تنگ تامرادی، دشتک سی سخت، منطقه حفاظت شده کوه خامین گچساران، منطقه حفاظت شده دنا، دریاچه مور زرد زیلایی، آبشار کمردوغ قلعه رئیسی، آب نهر کاکان، سد کوثر و صدها منطقه گردشگری دیگر را می توان در سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویر احمد نام برد.

تعداد مکان های گردشگری مذهبی و تاریخی نیز در این استان فراوان است که می توان در تمامی نقاط کهگیلویه و بویراحمد از آنها بازدید کرد.

آداب و رسوم، باورها، موسیقی محلی ،صنایع دستی و لباسهای محلی از دیگر جاذبه های فرهنگی و گردشگری این استان به شمار می رود.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شامل انواع قالیچه، گبه، جاجیم، گلیم، سبدبافی، پولک دوزی،گلدوزی و سایر زمینه هاست که در زمره مناطق مستعد تولید صنایع دستی بوده و از مقبولیت مطلوبی در سطح کشور برخوردار است. 



تاریخ انتشار : 3 اسفند 1391, 00:49



» اخبار مرتبط:

  • بارش نخستین برف پاییزی پیست اسکی کاکان یاسوج را سفید پوش کرد
  • بارش نخستين برف پاييزي در ارتفاعات دنا
  • آبشار" کمر دوغ" قلعه رییسی اولین میراث طبیعی ثبت شده استان
  • 14 آثار و جاذبه گردشگری طبیعی در شهرستان باشت وجود دارد
  • آبشار یاسوج نگینی در دل پایتخت طبیعت ایران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟