مشروح اخبار


» نقش تاج گردون در کمیسیون تلفیق




 آرش کنارکوهی -در این روزها و روزهایی که سیر تحول و برنامه های اقتصادی دولت نه آن است که قول داده شده بود و نه آن است که می بایست باشد، نماینده مردم گچساران و باشت در سپهر ابری اقتصاد کشور برای خطه خود تلاش می کند تا  در این هوای نه چندان مساعد با حضور خود به بهترین شکل نقش آفرینی کند. تاج گردون در این مدت و در کمیسیون تلفیق حضور بسیار پرنگی داشته که در ادامه  دو مثال کوتاه از بودجه گیری های غیرمستقیم و ظریفش برای استانمان آورده خواهد شد.
۱
مجلس بخشی از درآمدهای پایدار شهر تهران را به شهرهای کوچک کشور اختصاص داد.
به تازگی و در خبرها آمده بود که کمیسیون تلفیق مجلس طرحی مصوب کرده است تا ۵۰ درصد از درآمد ارزش افزوده (منابع درآمد پایدار) کلان شهر تهران، به شهرهای کوچک اختصاص یابد. مصوبه ای پر سر و صدا که پیشنهاد دهنده آن نماینده مردم گچساران و باشت بود(در این زمینه به پانوشت مراجعه شود).
هدف تاج گردون از پیشنهاد این طرح به کمیسیونی که خود نایب رییس آن است، تصویب بودجه ای غیرمستقیم و در ظاهر ناچیز برای شهرهای کوچک از جمله شهرهای استانمان است که با توجه نمودن به همه زوایای آن، می توان به جذب و نقش بودجه های ظریف اینچنینی برای پیشرفت و آبادی استان پی برد.
بودجه هایی که شاید در وهله نخست ناچیز بودن آن در ذهن متبادر می گردد، اما با توجه به گفته های معاون مالی و اداری شهرداری تهران، می توان به تاثیرگذاری آن بر شهرهای کوچک پی برد.
حسین محمد پورزرندی پیش از این درآمد شهرداری تهران را از این محل چیزی حدود ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است(به نقل از روزنامه مردم سالاری).
این مصوبه کمیسیون تلفیق، بدون حاشیه نبود و اعتراض شدید شورای شهر تهران را نیز در برداشت به گونه ای که رییس این شورا به مهر گفت: ‌مردم تهران عوارض خود را به زور پرداخت می کنند و خرج کردن آن در جای دیگر درست نیست. چمران که با تصویب این طرح بر افروخته به نظر می رسید در ادامه می گوید:‌ ما از نمایندگان مجلس به ویژه شهر تهران می خواهیم که مانع از تصویب این مصوبه شوند به ویژه نمایندگان شهر تهران در مجلس یادشان نرود که نمایندگان مردم تهرانند.
در نهایت، این پیشنهاد زیرکانه تاج گردون با رای بالای کمیسیون تلفیق نیز مورد استقبال قرار گرفت و با مصر بودن نمایندگان علیرغم اعتراض اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
لازم به ذکر است که بودجه نقد و غیر نقد شهرداری تهران حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام گردیده است (به نقل از همشهری).
۲
با پیشنهاد تاج گردون؛ مقرر شد تا درآمد جرایم رانندگی که پیش از این ۷۰ درصد آن در تهران و شهرهای بزرگ هزینه می شد، بین شهرهای کوچک توزیع گردد.
پیشنهاد دوم تاج گردون در چند روز اخیر و در کمیسیون تلفیق مربوط به جرائم رانندگی است که پیش از این، ۷۰ درصد از آن به تهران و کلان شهرها اختصاص می یافت که به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، دولت پیش از این پیش بینی کرده بود که جرائم مربوط به راهنمایی و رانندگی طبق قانون به نسبت وصول بین نیروی انتظامی، وزارت راه، شهرداری و بهداری‌ها توزیع شود، یعنی شهرهایی که جرایم بیشتری دارند مبلغ بیشتری از این محل دریافت کنند.
اما با پیشنهادی دیگر از تاج گردون و تصویب قاطعانه کمیسیون تلفیق، مقرر شد تا براساس ضوابط قانون مالیات بر ارزش افزوده درآمد حاصل از جرایم ۲۰ درصد به کلان شهرها، ۴۰ درصد به سایر شهرها و ۴۰ درصد به روستاها اختصاص یابد، یعنی امتیازی دیگر برای شهرهای استانمان.
بطور تقریبی و به نقل از روزنامه همشهری-وابسته به شهرداری تهران-به تنهایی سهم این شهر در بین سایر کلان شهرها در وصول جرایم رانندگی در سال گذشته، دست کم ۱۰۰ میلیاد تومان بوده است.
شایان ذکر است؛ وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه داریی کل واریز می‌گردد تا علاوه بر بودجه سالیانه به شهرداری ها و دهیاری های ذی ‌ربط، وزارت راه‌ و‌ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تخصیص داده شود.
دو مثال ذکر شده شرح کوتاهی بر بودجه گیری های ظریف نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بود تا در سالی که به گفته کارشناسان سالی سخت برای اقتصاد کشور پیش بینی شده است، اینگونه کسب و جذب بودجه و اخذ آن برای شهرهای استان-علاوه بر بودجه های مستقیمی که در آینده خواهد آمد-نقش بسزایی در آبادی دیارمان داشته باشد و البته همانگونه که اشاره گردید هدف از آوردن این دو مثال و نگارش این متن، تنها تمجدید از یک نماینده نبوده بلکه سعی شد اشاره ای به نوع بودجه آوری و سهم یک نماینده از چگونگی اخذ غیرمستقیم آن برای یک منطقه شود (برخلاف آنچه که در جامعه معمول شده  که بودجه ها همیشه بطور مستقیم و به نام یک منطقه تزریق می شوند و بیشتر در دید افکار عمومی هستند) .
دید باز تاج گردون نسبت به بودجه ریزی و بودجه آوری می تواند در کنار یک برنامه ریزی اصولی برای شهرستان و حتی استان، آینده ای روشن را در ذهن ها متبادر سازد. باید منتظر ماند و در روزهای آتی از نقش و حضور تاج گردون در کمیسیون تلفیق بیشتر شنید، حضوری که توامان با توانمندیهای خاص اقتصادی و شم بودجه ریزی وی خواهد بود.
-----
پانوشت:
به طورکلی درآمد شهرداری ازطریق درآمدهای پایدار و ناپایدار تامین می شود که همانطور که از نام آن ها مشخص است درآمد نوع دوم ثبات ندارد و وابسته به وضعیت مسکن وشرایط اقتصادی کشور است و شهرداری نمی تواند بودجه ثابتی را براساس آن ها پیش بینی کند.(منبع: شهرداری مشهد)
فروش تراکم ساختمانی ، تثبیت تجاری ، تخلفات ساختمانی و صدور پروانه ساخت مهم ترین درآمد های ناپایدار هستند و دریافت عوارض نوسازی توسعه عمران و عوارض مشاغل، عوارض پسماند ، عوارض خودرو نیز از سرفصل های درآمدهای پایدار به شمار می روند که در مجموع منابع درآمدی شهرداری محسوب می شوند.



تاریخ انتشار : 22 اردیبهشت 1392, 19:16



» اخبار مرتبط:

  • هزینه صدور گذرنامه و تعویض پلاک تعیین شد
  • احتمال کاهش یارانه نقدی دریافتی توسط خانوارها
  • اتفاقی که برای اولین بار رخ داد: کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رد شد
  • حقوق و پاداش برای مدیران‌دولت ممنوع شد
  • قابل توجه سرپرستان خانوار: ثبت نام مجدد یارانه تصویب شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    • از چرام

    • 25 اردیبهشت 1392 10:26
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    از آقایان محترم نماینده می خواهیم از منش وروش نمایندگی تاجگردون درس بگیرند وهمش دنبال عزل ونصب وتهمت زدن به این وآن نباشند
    • باران-گچساران

    • 28 اردیبهشت 1392 23:49
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    بعد آقای بزرگواری شما بیاین و از رفسنجانی ایراد بگیرین.... ای خدا
    ایشالا هاشمی هم رئیس جمهور بشه آقای بزرگواری
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟