مشروح اخبار


» برای‌ حکم حکومتی زمینه ای وجود ندارد




  • موج نامه‌نگاری برای بازگرداندن هاشمی به فهرست نامزد‌های ریاست‌جمهوری، مخالفان حضور او را به سخنرانی در حمایت از رای شورای نگهبان برانگیخت. به این ترتیب در حالی که مدافعان حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش دارند با نگارش نامه‌هایی از مقامات عالی نظام بخواهند زمینه تغییر در آنچه پیش آمده است و افزودن نام هاشمی به فهرست هشت‌نفره را فراهم آورند، مخالفان از در پیشگیری بر‌آمده‌اند. به‌نظر می‌رسد احتمال صدور حکم حکومتی مسئله‌ای است که با واکنش بعضی خطبای نمازجمعه و مقامات نظامی و انتظامی مواجه شده است. پس از رد‌صلاحیت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی شورای نگهبان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی آن را شوک‌آور و غیرقابل باور دانستند و در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری از ایشان خواستند با صدور حکمی زمینه بازگشت او به انتخابات را فراهم آورند. زهرا مصطفوی، فرزند امام(ره)، سیدحسن خمینی و علی مطهری از جمله چهره‌هایی بودند که نامه نوشتند. اما این نامه‌ها و احتمال پاسخ مثبت گرفتنشان از سوی مخالفان حضور هاشمی در انتخابات به نحو دیگری پاسخ داده شد. آن‌ها با حمایت از تصمیم شورای نگهبان در رد و تایید صلاحیت نامزد‌های ریاست‌جمهوری به انتقاد از خواست دخالت‌کردن مقام معظم رهبری در ماجرا پرداختند و تلویحا با صدور حکم حکومتی مخالفت کردند.
    سردار نقدی: کشور قانون دارد
    رییس سازمان بسیج مستضعفین یکی از کسانی بود که به انتقاد از در خواست حکم حکومتی پرداخت و گفت: قرار نیست در هر موردی از اختیارات خاص ولایت استفاده کنیم. کشور قانون و مقررات خاص خود را دارد و زمینه برای ورود حکم حکومتی در حال حاضر وجود ندارد. نقدی در حاشیه همایش «نقش استادان فرهیخته زن در حماسه سیاسی» در جواب به این سوال که آیا رهبری با حکم حکومتی درباره عدم احراز صلاحیت بعضی نامزدها ورود پیدا می‌کنند، گفت: قرار نیست در هر موردی از اختیارات خاص ولایت استفاده کنیم. کشور قانون و مقررات خاص خود را دارد و باید بر همین اساس اداره شود. در حال حاضر زمینه و بستری برای ورود حکم حکومتی وجود ندارد؛ البته ولایت اختیارشان در دست خودشان است و هرچه بگویند ما تابع ولایت هستیم.
    احمد علم‌الهدی: رجوع به رهبری راه‌حل نیست‌
    برخی از ائمه جمعه نیز در زمره افرادی ایستادند که از نظر شورای نگهبان حمایت کردند و نیز با نامه‌های نوشته‌شده و درخواست‌های مطرح‌شده آن‌ها مخالفت کردند. به این ترتیب اگرچه آیت‌الله موحدی کرمانی، امام‌جمعه موقت تهران، به قدردانی از شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات و گفتن این جمله که شورای نگهبان براساس وظیفه دینی و قانونی خود، دقیق عمل کرد، بسنده کرد. اما آیت‌الله احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، به اعتراضات انجام‌شده نسبت به عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزد‌ها این‌گونه پاسخ داد که «معترضان به شورای نگهبان معنای ‌احراز صلاحیت را نمی‌فهمند.» علم‌الهدی در ادامه گفت: باید افرادی که صلاحیتشان احراز نشده از مسیر قانون پیگیری کنند و قطعا شروع راه پیگیری قانونی رجوع به رهبری نیست. پیشنهاد پیگیری از مسیر قانون علم‌الهدی در حالی مطرح می‌شود که طبق آنچه مورد تاکید شورای نگهبان است، نامزد‌های ریاست‌جمهوری حق اعتراض به فهرست اعلام‌شده شورای نگهبان و رد‌صلاحیت خودشان را ندارند.
    مصباح یزدی: اخلال در نظام اسلامي حرام است
    اما آیت‌الله مصباح‌یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی‌(ره) به شیوه‌ای متفاوت به حمایت از حکم شورای نگهبان و مخالفت با نامه‌های نوشته شده خطاب به مقام معظم رهبری پرداخت. وی با بیان این‌که نباید به‌دلیل تعریف و تمجید و شماتت دیگران از انجام تکلیف دست بکشیم، گفت: با نگاه نتیجه‌محور است که می‌گوییم هرکسی کاری کند که موجب اختلال در نظام اسلامی ‌شود حرام است، بنابراین نتیجه عمل هم باید مهم باشد. مصباح‌یزدی که در دفتر مقام معظم رهبری در قم سخن می‌گفت با بیان این‌که اعتقاد به این‌که قضا‌و‌قدر الهی شامل همه‌چیز می‌شود ممکن است شبهاتی را در ذهن پدید بیاورد، گفت: از جمله آن سوالات این است که اگر کارها همه با تقدیر الهی انجام می‌شود دیگر برای چه ما باید تلاش کنیم و دغدغه داشته باشیم؟
    سوالی که آیت‌الله مصباح‌یزدی برخلاف عقاید‌ش درباره نقش مردم در مشروعیت‌بخشی به حکومت اسلامی این‌گونه پاسخ داد: اعتقاد به قضا‌و‌قدر الهی به آن معنا نیست که مردم دستشان در انجام کارها بسته است و هیچ تاثیری ندارند.
    توکلی: اعضای شورای نگهبان معصوم نیستند
    اما برخلاف حمایت‌های انجام شده از حکم شورای نگهبان و مخالفت با در‌خواست‌ها و نامه‌های نوشته شده احمد توکلی، به انتقاد تلویحی از عملکرد این شورا پرداخت و گفت: شورای نگهبان می‌تواند موجب تقویت خودش باشد و رفتاری داشته باشد که برای عامه عقلای جامعه توجیه‌پذیر باشد. یکی از این موارد که می‌تواند به شورای نگهبان کمک کند، ارائه توضیحات درباره تصمیماتش است. نماینده تهران در مجلس درباره توهین‌ها و تخریب‌ها علیه شورای نگهبان از سوی بعضی شخصیت‌های سیاسی گفت: این طرز برخورد نشانه کم‌توجهی به جایگاه نهادهای قانونی است. توکلی با بیان این‌که اعضای شورای نگهبان ۱۲ نفر آدم فاضل هستند که شش نفر از آن‌ها مجتهدان و شش نفر نیز حقوقدان هستند، گفت: حقوقدانان منتخب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستند. ولی ۱۲ عضو شورای نگهبان در هر صورت معصوم نیستند و ممکن است خطا یا اشتباهی داشته باشند، بنابراین راه شکایت و اعتراض نیز باز است.
  • مهراوه خوارزمي-بهار

     




    تاریخ انتشار : 4 خرداد 1392, 07:14



    » اخبار مرتبط:

  • تاییدصلاحیت10دواطلب دیگرتا عصر دیروز
  • انتقاد «جمهوری اسلامی» از خطبه آیةالله جنتی
  • مجلس خبرگان ترکیب شورای نگهبان را تغییر دهد
  • واکنش‌ها به یک نامه؛ شورای نگهبان تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گیرد
  • واکنش مشایی به رد صلاحیت احتمالی‌اش
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟