مشروح اخبار


» نتیجه اعتراض نامزدهای شوراها امروز اعلام می‌شود



نتایج بررسی اعتراض آن دسته از نامزدهای شوراها که در مرحله اول و توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند امروز به آن‌ها اعلام می‌شود و کسانی که با رای صادره هیات‌های نظارت رد صلاحیت شدند حالا باید تا تاریخ...

نتایج بررسی اعتراض آن دسته از نامزدهای شوراها که در مرحله اول و توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند امروز به آن‌ها اعلام می‌شود و کسانی که با رای صادره هیات‌های نظارت رد صلاحیت شدند حالا باید تا 12 خرداد منتظر بمانند.» این‌ها سخنان حسین طلا، رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران است.
به گزارش بهار، پرونده بررسی صلاحیت نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شوراها هنوز باز است. انتخاباتی که حداقل در روزهای ثبت‌نام آن‌قدر جذابیت داشت که افراد مختلف از هنرمند وکیل گرفته تا ورزشکاران و وزیران را به فرمانداری‌ها بکشاند اما چند هفته بعد زمانی که بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها در هیات‌های اجرایی دولتی به پایان رسید و شمار زیادی از نامزدها از هنرمندان و ورزشکاران گرفته تا اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند همه فهمیدند راه ورود به شوراها هم چندان هموار نیست و اتفاقا جریان اصولگرایی که در مجلس و دولت مسئولیت اجرا و نظارت بر انتخابات شوراها را بر عهده دارد و هواداران آن بیش از دیگران بر ضرورت تخصص‌گرایی در شوراها و انتخابات آن تاکید می‌کنند در روند بررسی صلاحیت نامزدها در این دوره دست‌کم رویکردی کاملا سیاسی داشتند به گونه‌ای که نامزدهای شاخص و شناخته شده نزدیک به اصلاح‌طلبان چون محسن هاشمی، معصومه ابتکار، مرتضی حاجی و... در مرحله اول توسط هیات‌های اجرایی دولتی از ورود به انتخابات شوراها منع شدند و افراد متخصص و کمتر سیاسی که سابقه مدیریت و کار اجرایی در دولت‌های سازندگی و اصلاحات را داشتند هم پس از آنها توسط هیات‌های نظارت مجلس رد صلاحیت شوند. هفته پیش محسن رهامی، رییس ستاد اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها با انتقاد از روند گسترده رد صلاحیت‌ها از علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی خواست اجازه ندهد در حق اصلاح‌طلبان اجحاف كنندو به گفته او تضییع حقوق نامزدهای اصلاح‌طلب در کارنامه مجلس نهم ثبت شود.
این روزها اما در محافل سیاسی خبرهای مربوط به انتخابات شوراها هنوز داغ است هرچند که اغلب معتقدند انتخابات این دوره تحت‌تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود و این احتمال وجود دارد همان جریانی که دولت آینده را در دست خواهد گرفت، اکثریت شوراها را هم در اختیار داشته باشد. افزون بر این اما درباره تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد اختلافاتی وجود دارد از یک سو منابع آگاه می‌گویند تعدادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان که به ردصلاحیت شدنشان اعتراض داشتند، تایید شده‎‌اند اما حکم به آن‌ها ابلاغ نشده و روایت دیگر این است که این افراد تایید شده‌اند اما دوباره حکم تاییدیه آن‌ها ابطال شده است. روایت دیگر مربوط به سفارش علی لاریجانی به هیات‌های نظارت است مبنی بر این‌که افراد را بی‌دلیل رد نکنند. گفته می‌شود او در جمع اعضای هیات‌های نظارت گفته گزارش‌هایی به او رسیده که نشان می‌دهد تعدادی از افراد بی‌دلیل توسط هیات‌های اجرایی دولتی رد شده بودند و پرونده آن‌ها قابل بازنگری است.
محسن هاشمی، مدیرعامل سابق مترو و فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در دوره اول و توسط هیات‌های اجرایی به دلیل عدم التزام به قانون اساسی رد صلاحیت شده و به رای صادره اعتراض کرده بود، دیروز به بهار گفت: گفته بودند تا چهارم خرداد نتایج را اعلام می‌کنند اما هنوز نتیجه اعتراض ما مشخص نیست. نامه‌ای دریافت نکردم و هنوز نمی‌توان گفت چه تصمیمی گرفته است.
او با بیان این‌که حرف‌های ضد و نقیض این روزها زیاد است، ادامه داد: عده‌ای می‌گویند صلاحیت تعدادی از اصلاح‌طلبان تایید شده و دوباره رد شده است اما این‌ها همه شنیده‌هاست و باید صبر کرد.
رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران اما دیروز به بهار گفت: روند بررسی به اعتراض همه افرادی که در مرحله اول توسط هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند، به اتمام رسیده و هیات‌های نظارت از پنجشنبه شب ارسال نتایج به فرمانداری‌ها را آغاز کرده‌اند این اعتراض‌ها توسط هیات نظارت استان بررسی شده است و اگر افرادی به این رای هم اعتراض دارند می‌توانند دوباره به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اعتراض کنند.
او در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبانی که توسط هیات‌های اجرایی رد شده بودند، در بررسی اعتراض‌هایشان تایید شدند، پاسخی نداد و گفت: من در این‌باره اظهارنظر نمی‌کنم. مطابق آنچه طلا گفته امروز باید در انتظار اعلام نتیجه بررسی اعتراض تعدادی از رد صلاحیت‌شدگان باشیم اما این داستان همچنان ادامه دارد و روند رسیدگی به همه اعتراضات تمام نشده است. طلا در این‌باره گفت: از امروز (شنبه چهارم خرداد) تازه روند بررسی به اعتراض افرادی که توسط هیات‌های نظارت رد صلاحیت شده‌اند آغاز می‌شود و براساس قانون تا 12 خرداد فرصت هست تا نتیجه را به این افراد اعلام کنیم.



تاریخ انتشار : 4 خرداد 1392, 07:19



» اخبار مرتبط:

  • ردصلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای شهر شیراز
  • زمان اعلام صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی گچساران اعلام شد
  • نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس نهم در كهگیلویه وبویراحمد اعلام شد
  • آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها
  • وزارت کشور صلاحیت مطهری، کاتوزیان و عباسپور را تایید کرد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟