مشروح اخبار


» ماجراي اصولگرا شدن روحاني بعد از انتخابات



امير باران: اصولگرايان روزهاي سختي را در حال تجربه کردن هستند. آنها که بعد از اتفاقات سال 88 اصلاحات را جرياني «مرده» مي‌دانستند، حالا در شرايطي فرصت حضور در دولت را از دست رفته مي‌بينند که کانديداي اجماع رقيب خود را با راي 18 ميليوني در يک قدمي‌پاستور مي‌بينند و شايد در خلوت، از خود اين پرسش را مطرح مي‌کنند که «چرا موجوديت جريان اصلاح طلبي را ناديده گرفتيم». براي جبهه اصولگرايي انگار کنار آمدن با واقعيت سخت است و دقيقا به همين دليل از همان ساعات اوليه شمارش آرا به تکاپو افتادند تا به نوعي اين ذهنيت را به جامعه تزريق کنند که «دولت روحاني به اصلاحات ربطي ندارد». اين در شرايطي است که حضور روحاني در انتخابات که با کناره‌گيري عارف باعث شد تا او تنها چهره نزديک به اصلاحات باشد، نتيجه تلاش‌ها و اعمال سياست توامان‌هاشمي‌رفسنجاني و سيد محمد خاتمي‌بود و به همين دليل انکار رابطه دولت روحاني با اصلاحات، مي‌تواند منجر به اين نتيجه‌گيري شود که «اصولگرايان شکست سنگيني متحمل شده‌اند و به همين دليل در تلاشند تا با گمراه کردن افکار عمومي، از سنگيني شکست بکاهند.

روحاني نه اصولگراست، نه اصلاح‌طلب

«روحاني يکي از چهره‌هايي است که هم با اصولگرايان حشر و نشر دارد هم با اصلاحات همنشين است. پس به همين دليل مشخص هيچ کس نمي‌تواند دولت او را دولتي وابسته به جريان اصلاحات بداند». حميدرضاترقي در گفت‌‌و‌گويي کوتاه با خبرنگار مردم‌سالاري همچنين ادامه داد: واقعا نمي‌دانم چرا آقاياني که به دليل ترس از شکست عارف را کنار گذاشتند، ادعا مي‌کنند که پيروز انتخابات هستند. اين در شرايطي است که همه روحاني را مي‌شناسند و مي‌دانند که او اصلاح‌طلب نيست. معاون امور بين‌الملل موتلفه اسلامي‌همچنين با اشاره به پيروزي روحاني اظهار داشت: سوال من از طرفداران اصلاحات اين است که چرا با عارف پا به عرصه انتخابات نگذاشتند. ترقي در جواب به اين سوال که مگر مي‌شود حمايت خاتمي‌را ناديده گرفت، افزود: خاتمي‌و ساير اصلاحات با علم بر اينکه عارف تحت هيچ شرايطي نمي‌تواند، در انتخابات برنده شود، دست به دامان روحاني شدند تا از اين طريق از شکست فرار کنند. همچنين حسن غفوري فرد با بيان اينکه روحاني اصلاح‌طلب نيست، ادامه داد: زماني که آقاي عارف به نفع ايشان به عنوان نامزد اصلاح‌طلب کناره‌گيري کرد، اعلام نمود که آقاي روحاني اصلاح‌طلب نيست. وي به سوابق اجرايي روحاني اشاره کرد و گفت: آقاي روحاني عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز تهران و يکي از قديمي‌ترين گروه‌هاي اصولگرايي هستند؛ همچنين ايشان نماينده مقام معظم رهبري در شوراي امنيت ملي بوده و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرنگان نيز است، بنابراين در دايره فکري و گروهي اصولگرايان و نظام قرار مي‌گيرد. نماينده سابق مجلس روحاني را فردي معتدل دانست و ادامه داد: وي همواره در عملکرد خود نشان داده‌ که از افراط و تفريط به دور بوده و عملگرايي را به جاي شعار در دستور کار خود قرار مي‌دهد، بنابراين مي‌شود گفت که به نوعي امتحان پس داده است. عضو حزب موتلفه نتيجه انتخاب حسن روحاني را اعتدال‌گرايي در کشور دانست و اظهار داشت: اميدوارم که با انتخاب ايشان و حرکت در مسير اعتدال، به پيشرفت‌هاي مورد نظر رهبري و نظام در سند چشم‌انداز دست پيدا کنيم. وي روحاني را رئيس‌جمهور کل مملکت دانست و ادامه داد: همان‌طور که مقام معظم رهبري فرمودند آقاي روحاني، رئيس‌جمهوري است که در حماسه سياسي با حضور بيش‌از 72 درصد آراي ملت انتخاب شده و همواره مورد تأييد نظام بوده ‌است.

نگراني اصولگرايان از حضور اصلاح‌طلبان در دولت

رابطه دولت روحاني و اصلاحات از همين حالا اصولگرايان را به اين وا داشته است تا در خصوص حضور چهره‌هاي اصلاح‌طلبي در دولت هشدار بدهند. اصولگرايان که از دولت احمدي‌نژاد هم به دليل حضور جريان به زعم آنها «انحرافي» شاکي بودند، اينبار دنبال اين هستند تا شرايطي را به وجود بياورند که چهره‌هاي به زعم آنها «راديکال و تند‌رو» جايي در دوره يازدهم قوه مجريه نداشته باشند. يک فعال سياسي اصولگرا در همين زمينه گفت: انتظار ما از آقاي روحاني اين است که در انتخاب همکارانش اصل را بر تدين، انقلابي‌گري و کارآمدي قرار دهد، انشاءالله که نگاه وي سياسي نيست.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با مهر گفت: دکتر روحاني را اصلاح‌طلب نمي‌دانيم و معتقديم وي براي خود يک مشي خاص دارد که از همه جناح‌ها و بطور معتدل استفاده مي‌کند نبايد فراموش کرد وي سال‌هاي سال نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي است. وي افزود: در اين انتخابات افرادي با سلايق مختلف از وي حمايت کرده و به او راي دادند که باعث شد آقاي روحاني رئيس‌جمهور شود ما هم براي وي آرزوي موفقيت مي‌کنيم و او را نقطه مقابل اصولگرايان نمي‌دانيم؛ بسياري از کساني که در مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام کار مي‌کنند، بارها عنوان کردند که وي فردي مومن، معتقد و انقلابي است.

کوهکن با بيان اينکه اينطور نيست که وي از جرگه اصولگراها نباشد، ادامه داد: آقاي روحاني در مجلس چهارم نايب رئيس بودند و مجلس را اداره مي‌کردند، اما گاهي افراد با سلايق مختلف بين خود و جريان‌هاي ديگر خط‌کشي مي‌کنند که اين کار معقول نيست. کوهکن در پاسخ به اينکه از رئيس‌جمهور چه انتظاراتي مي‌رود، گفت: آقاي روحاني در انتخاب همکارانش اصل را بر تدين، انقلابي‌گري و کارآمدي قرار دهد، انشاءالله نگاه وي سياسي نيست، زيرا پيش از اين هم گفته بود که از معتدل‌ها در هر دو جناح استفاده مي‌کند، همين مساله تعارضات و گفت‌وگوهاي بيهوده را برطرف خواهد کرد.

کوهکن در پايان با اشاره به اينکه خوشبين هستم که گام‌هاي بلندتري در جهت توسعه کشور برداشته خواهد شد، عنوان کرد: آقاي روحاني ملبس به روحانيت هستند و به طور طبيعي توجه به مسائل فرهنگي جزو برنامه‌هاي وي است، بايد اختلاف سليقه‌ها را بپذيريم زيرا مهم هدف‌گذاري و نگاه است؛ در چنين شرايطي مسير براي پيشرفت کشور هموارتر خواهد شد.

دولت و مجلس

دولت محمود احمدي‌نژاد و مجلس‌هاي اصولگراي هشتم و نهم چالشي‌ترين فضاي ممکن را با هم تجربه کردند و حتي کار به طرح سوال و افشاگري و... اين مسايل کشيد. با توجه به وجهه اصلاح‌طلبي دولت روحاني و مجلسي که شاکله‌اش از اصولگرايان است، اين سوال به وجود آمده است که دولت يازدهم با مجلس نهم چه رابطه‌اي خواهد داشت؟ آيا روحاني و دولتمردانش با توجه به قانون اساسي «قانون‌گرايي» را به قوه مجريه باز مي‌گرداند و «قانون‌گريزي»هاي احمدي نژاد را از يادها مي‌برند يا...

«در صورتي که روحاني مشي اعتدالگرايانه خود را حفظ کند و در درون کابينه خود از افراد معتدل استفاده کند و افراد راديکال اصلاح‌طلب را در کابينه خود قرار ندهد اين تعامل برقرار خواهد بود.» رئيس کميسيون اصل 44 قانون اساسي، اجراي قانون بهبود مستمر محيط کسب و کار را از دولت آينده خواستار شد و آن را مطالبه مجلس از روحاني خواند.

حميدرضا فولادگر همچنين با بيان اينکه اصلي‌ترين دغدغه کشور در حال حاضر بهبود فضاي کسب و کار است، گفت: دولت فعلي قانون 29 ماده‌اي در خصوص بهبود فضاي کسب و کار را اجرا نکرد و اميدواريم که دولت بعدي اين قانون را اجرا کند.به گفته نماينده مردم اصفهان در مجلس نهم با توجه به اعلام موضع حسن روحاني در برنامه‌هاي انتخاباتي خود مبني بر بهبود فضاي کسب و کار و افزايش بهره‌وري در راستاي گسترش توليد مي‌توان خوشبين بود که فضاي کسب و کار در اولويت دولت وي قرار بگيرد. فولادگر در خصوص تعامل مجلس با دولت روحاني بيان داشت: در صورتي که روحاني مشي اعتدالگرايانه خود را حفظ کند و در درون کابينه خود از افراد معتدل استفاده کند و افراد راديکال اصلاح‌طلب را در کابينه خود قرار ندهد اين تعامل برقرار خواهد بود.




تاریخ انتشار : 27 خرداد 1392, 04:26



» اخبار مرتبط:

  • عده‌اي منافع خود را در تخريب هاشمي و خاتمي مي‌بينند
  • زيباكلام:يااجماع ‌بر روحاني‌ياتن‌ دادن به‌جليلي!
  • نمايندگان مجلس ؛توصيه به اصولگرايان براي پذيرش شكست
  • مدل «عارف- ناطق» به جاي «عارف – روحاني»
  • جاخالي روحاني به گلوله تندروها
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟