مشروح اخبار


» نامزدهای بازنده انتخابات کجا می‌روند؟



ه صورت طبیعی اگر نامزدهای یک انتخابات حتی هزار نفر هم باشند یکی نفر از میان آنها به عنوان رییس جمهور انتخاب می شود. اما اینکه سایر نامزدها بعد از انتخابات به چه کار مشغول خواهند شد و چه فعالیتی را برخواهند گزید باید مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش راه دانشجو، انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هفته گذشته با حضور 6 کاندیدا برگزار شد و از میان این 6 نفر حسن روحانی به عنوان رییس جمهور یازدهم راهی پاستور می شود.

اما 5 کاندیدای دیگر به همراه 2 کاندیدای انصرافی اندکی قبل از انتخابات قرار است به چه کاری مشغول شوند؟

محمدرضا عارف! آیا او معاون اول روحانی می شود؟

او معاون اول سید محمد خاتمی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری هفتم و هشتم بود، فارغ التحصیل دانشگاه «استنفورد» و از یاران نزدیک به خاتمی تا آنجا که قبل از انتخابات گفته بود «اگر خاتمی بگوید، از انتخابات کناره گیری می کنم!» و اینگونه نیز شد که او به نفع دیگر کاندیدای دیگر مورد حمایت اصلاح طلبان کنار رفت.
حسن روحانی هنوز دولت را تحویل نگرفته و هنوز کابینه اش در حد گمانه زنی باقی مانده که در میان این حدس و گمان‌ها گفته می شود محمدرضا عارف معاون اول وی خواهد شد.

به نظر می رسد تا حدی این حدس به یقین نزدیک باشد، چرا که وی می تواند روحانی را نیز به مانند خاتمی در دوره ریاستش بر قوه مجریه همراهی کند و اینکه روحانی خبر از استفاده از وی در کابینه اش داده است.

محمد باقر قالیباف، تمایلی به شهرداری ندارد!

محمدباقر قالیباف، فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه و پلیس که بعد از انتخابات 84 و عدم پیروزی در انتخابات توسط شورای شهر به شهرداری پایتخت منصوب شد و دو دوره در این سمت ماند، اکنون بعد از مرخصی 20 روزه اش به شهرداری بازگشته است، اما آیا با اتمام دوره شورای شهر سوم، وی باز هم شهردار پایتخت خواهد شد؟

این گمانه بسیار بعید به نظر می رسد، چرا که شنیده شده خود نیز تمایلی به این حضور و دوام ندارد.

اما از مدت ها قبل زمزمه هایی مبنی بر حضور وی در رسانه ملی عنوان شده که خود وی هنوز واکنشی به آن نداشته است. البته درباره ضرغامی نیز گفته می شود که کسالتش گویا مانع ادامه کار وی در این سمت خواهد شد و از این نظر قالیباف در راس لیست حدسیات ریاست صداوسیماست. هرچند که گمانه زنی هایی نیز درباره استفاده حسن روحانی از او در یکی از وزارتخانه های دولت مطرح است.

سعید جلیلی، قطعا ریاست تیم هسته ای را نخواهد داشت!

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای است که در آخرین لحظات همزمان به جمع کاندیداهای ریاست جمهوری پیوست.

وی در ایام انتخابات در حالی که او را به شدت شبیه احمدی نژاد می دانستند، تا حدی که نامزد خاموش تیم دولت می خواندنش، این مساله را به شدت تکذیب کرد. کامران باقری لنکرانی که قرار بود تا آخرین لحظه در عرصه انتخابات باقی بماند در نهایت به نفع وی کناره گیری کرد. آیت الله مصباح نیز تمام قد پشت وی ایستاد. کسانی که به دنبال نماینده ای برای ادامه گفتمان سوم تیر بعد از احمدی نژاد بودند نیز از وی حمایت کردند اما او نفر سوم انتخابات شد.

وی اکنون دوباره تا تشکیل کابینه جدید و انتقال قانونی به رییس جمهور جدید به سمت خود بازگشته است، اما به نظر می رسد که روزهای آخر ماموریت وی در شورای عالی امنیت ملی در قالب مسئول مذاکره هسته ای است، هرچند که وی همچنان نماینده مقام معظم رهبری در این شورا هست.

شاید جلیلی همه وقت خود را به تدریس در دانشگاه اختصاص بدهد یا اینکه به وزارت امور خارجه که زمانی مدیرکل اروپا و آمریکای آن بود، بازگردد.

سرنوشت محسن رضایی؟

وی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است و از سال 84 تاکنون هر دوره برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است و از این جهت دارای رکورد است!

وی در انتخابات سال 88 نتوانست رای قابل توجهی را کسب کند اما در انتخابات امسال او با توجه به میزان رأیی که کسب کرد توانست شگفتی انتخابات لقب بگیرد.

اما گفته می شود که وی دیگر در سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام نخواهد ماند و قرار است بنیادی اقتصادی را تاسیس کند و در آن طرح‌های اقتصادی مطرح شده در دوران تبلیغات انتخاباتی اش مثل طرح «بانک مردم» و طرح حمایت از 5 هزار شغل خانگی را پیگیری و اجرا کند.

اما برخی از گمانه ها نیز از حضور وی در کابینه یازدهم خبر می دهند که البته باید منتظر معرفی کابینه از سوی روحانی بود.

علی اکبر ولایتی و حدادعادل، آیا به کابینه دعوت می شوند؟

اما علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل دو نامزد دیگر هستند که هر دو به نظر می رسد به کارهای قبلی خود بازگردند.

ولایتی که مشاور عالی مقام معظم رهبری است همچنان در این سمت باقی می ماند اما برخی زمزمه ها نیز از حضور در کابینه به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر می دهد.
حداد نیز همچنان نماینده مجلس خواهد ماند.

محمد غرضی، مشاور اقتصادی خوبی می تواند باشد

محمد غرضی، تنها کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم بود که مسئولیت مهم و خاصی در کشور نداشت و بسیاری تایید صلاحیت وی را نیز از شگفتی های انتخابات می دانستند.

وی پس از پیروزی انقلاب سمت های مختلفی را در سپاه پاسداران، استانداری کردستان و استانداری خوزستان عهده‌دار بود و در سال 1360 به عنوان وزیر نفت انتخاب و از سال 1364 تا 1376 به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن در دولت مشغول به خدمت بود.
وی همچنین نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز بوده است.

محمد غرضی از سال 76 تاکنون مسئولیت خاص و چندانی در دولت نداشت و از اینرو چندان نیز مورد توجه رسانه ها در این سالها نبود اما به نظر می رسد با توجه به دیدگاه های اقتصادی که در ایام تبلیغات انتخاباتی آنها را بروز داد، بتواند مشاور خوبی در مسائل اقتصادی در دولت حسن روحانی باشد.

اما باید دید حسن روحانی با دولت تدبیر و اعتدال خود چگونه می خواهد افراد کابینه اش را تشکیل دهد، یعنی استفاده از عقلای هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب.



تاریخ انتشار : 28 خرداد 1392, 14:46



» اخبار مرتبط:

  • چرا ولایتی در کابینه روحانی نیست؟
  • گزینه اصلی هاشمی رفسنجانی در انتخابات
  • تایید صلاحیت کاندیداها؛ رد صلاحیت مشایی، لنکرانی، کواکبیان و .../ فقط 7 نفر تایید شدند
  • اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور ارسال شد
  • نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری به تفکیک شهرستان درکهگیلویه و بویراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟