مشروح اخبار


» پشت پرده برپایی جلسات نکوداشت چیست؟



 برگزاری همایش‌های گاه و بیگاه در تقدیر از برخی چهره‌ها گویی تبدیل به دستورکار برخی تشکل‌ها و رسانه‌های منسوب به آنان شده است. اصولگرا و اصلاح‌طلب هم ندارد، همین چندی پیش بود که طیفی از پایداری‌ها، ایثارگرانی‌ها و رهپویانی‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها گرد هم جمع شدند و همایش «نکوداشت مردِ تقوا و تدبیر» را برپا کردند، همایشی که مخاطبش غلامعلی حدادعادل و تقدیر از رویکرد او در انتخابات بود. در دیگر سو محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلبان که در روزهای پایانی نزدیک به انتخابات در تمکین به اجماع اصلاح طلبان از گود رقابت کنار کشیده بود نیز محور برنامه‌های بزرگداشت گاه و بیگاه اصلاح گراها شده بود.




اینبار اما نکوداشت مردی دیگر از سوی برخی تشکل‌های اصولگرای نزدیک به همان طیف برگزار شد. همایش «نکوداشت مرد صدق و امانت»؛ و عباسعلی کدخدایی همان مرد شماره یک این نکوداشت. سالهای زیادیست که نام عباسعلی کدخدایی با شورای نگهبان گره خورده است، اما شاید بسیاری بیش از آنکه او را به عنوان عضوی از حقوقدانان شورای نگهبان بشناسند، او را از جایگاه سخنگویی این شورا به یاد دارند.

تحصیلکرده رشته حقوق در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های انگلیس در دوره‌های چهارم و پنجم شورای نگهبان عضویت شورای نگهبان از جایگاه حقوقدان را عهده دار بود. و در سه سال اول دوره اخیر (دوره ششم) نیز قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود.

با وجود این سوابق اما کدخدایی بعد از پایان دوره قانونی‌اش موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشد و از راهیابی به شورای نگهبان به عنوان عضو حقوقدان بازماند. عدم رای اعتمادی که بسیاری آن را ریشه در چند موضع گیری کدخدایی در مورد مصوبات مجلس و نمایندگان و برخی دیگر شخصیت‌های سیاسی در ایام انتخابات عنوان می‌کنند.
در این میان گرچه می توان از کدخدایی به عنوان نیروی متخصص، باتجربه، خبره و ولایی در سال های حضورش در شورای نگهبان یاد کرد اما برگزاری چنین مراسمی برای وی چندان توجیه پذیر نمی رسد، رویه ای که به نظر از سوی برخی تشکل های نواصولگرا در جهت اسطوره سازی، بزرگ پنداری و آماده سازی برخی چهره ها برای حضور در مناصب دیگر در دستور کار قرار گرفته است، چه آنکه همان زمان که مراسم مرد تقوا و تدبیر برگزار شد بسیاری آن را زمینه‌ای برای قرار دادن حدادعادل در جمع بزرگان اصولگرا و نقش آفرینی اش در سمت های دیگر دانستند، مانند آنچه در جریان معرفی وزیر آموزش و پرورش اتفاق افتاد و برخی از افراد وابسته به این تشکل ها در درون مجلس حداد را گزینه مناسبی برای وزارت آموزش و پرورش دانسته و به رییس جمهور معرفی کردند اما مورد تایید روحانی قرار نگرفت.

حال باید دید در پس پرده همایش نکوداشت مرد صدق و امانت چه اهداف سیاسی نهفته است و کدخدایی قرار است برای کدام جایگاه و منصب از سوی برخی نواصولگرایان آماده شود.




تاریخ انتشار : 16 شهریور 1392, 17:22



» اخبار مرتبط:

  • سه حقوقدان شورای نگهبان تعیین شدند/کدخدایی رای نیاورد
  • تاییدصلاحیت10دواطلب دیگرتا عصر دیروز
  • شورای نگهبان صحت انتخابات کهگیلویه‌و بویراحمدراتائیدکرد.
  • فردا نظر قطعی شورای نگهبان درباره ۱۹ حوزه بلاتکلیف اعلام می‌شود
  • زمان احتمالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟