مشروح اخبار


» آيت الله هاشمي: براي بهبود رابطه به عربستان مي روم




 آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت، در مصاحبه با روزنامه آمريکايي فايننشيال تايمز به بيان ديدگاه‌ها خود درباره مسائل هسته‌اي ايران بالاخص توافق کشورمان و گروه 1+5، حضور در انتخابات يازدهم رياست جمهوري و رد صلاحيت اش، و موضوع ارتباط ايران و عربستان که اين روزها تحت تاثير توافق ژنو قرار گرفته سخن گفت.
فايننشيال تايمز مي‌نويسد

راک نیوز:  - آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت، در مصاحبه با روزنامه آمريکايي فايننشيال تايمز به بيان ديدگاه‌ها خود درباره مسائل هسته‌اي ايران بالاخص توافق کشورمان و گروه 1+5، حضور در انتخابات يازدهم رياست جمهوري و رد صلاحيت اش، و موضوع ارتباط ايران و عربستان که اين روزها تحت تاثير توافق ژنو قرار گرفته سخن گفت.
فايننشيال تايمز مي‌نويسد:رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت ايران اظهار اميدواري کرد که در يک سال آتي توافق نهايي درباره برنامه هسته‌اي ايران حاصل شود.آقاي رفسنجاني 79 ساله در يک مصاحبه‌اي نادر اعلام کرد که توافق موقت روز يکشنبه سخت‌ترين گام بود زيرا به معناي فايق آمدن بر چندين دهه بيگانگي ديپلماتيک با آمريکا بود که از انقلاب اسلامي سال 1979 شروع شد.
رئيس‌جمهور پيشين ايران که در دفتر انباشته از کتاب خود گفت:"اين [توافقنامه] يخ‌ها را شکست، مرحله دوم روتين‌تر خواهد بود."فايننشيال‌تايمز در ادامه با اشاره به سخت‌تر بودن مرحله بعدي مذاکرات به علت مخالفت‌هاي اسرائيل و نيز تفاوت‌هاي بين غربي‌ها و ايران نوشت: اما آقاي رفسنجاني بسيار خوشبين بود:"بخشي [از گشايش] بدين علت بود که سخن گفتن با آمريکا يک تابو بود. اين تابو به راحتي شکسته نمي‌شد و مذاکرات هسته‌اي بدون آمريکا به پيش نمي‌رفت."وي در ادامه اعلام کرد که ايران علاقه‌اي به ساختن سلاح هسته‌اي ندارد و تهديدهاي اسرائيل به حمله براي توقف کردن برنامه هسته‌اي ايران را رد نمود."اسرائيل خيلي کوچک است، هيچ ماهي کوچکي نمي‌تواند ماهي بزرگتر را بخورد."
فايننشيال تايمز در ادامه مي‌نويسد: اين روحاني برجسته و رئيس مجمع تشخيص مصلحت، که پيش‌نويس خط‌ مشي‌ها را تهيه کرده و نفوذ بسياري در پشت صحنه دارد، به زيان‌هاي وارد بر اقتصادي بر اثر تحريم‌ها و سياست‌هاي عامه‌پسند آقاي احمدي‌نژاد پرداخت.
وي اظهار اميدواري کرد که اقتصاد کشور در دو سال آتي شاهد بازگشت به وضعيت قبلي شود بالاخص اگر سرمايه‌گذاران خارجي به ايران آمده و از بخش‌هايي به مانند هوانوردي، بخش نفت و گاز، پتروشيمي، کشتي‌راني و راه‌آهن حمايت کنند.به نوشته فايننشيال تايمز وي با اشاره به رد صلاحت در انتخابات رياست جمهور گذشته گفت:"بدخواهان نگذاشتند در انتخابات شرکت کنم."
وي اعلام کرد که ايران به دنبال ترک برنامه هسته‌اي نيست اما قصد دارد که آن را در راستاي پيمان منع اشاعه هسته‌اي سال 1968 که اجازه توسعه صلح‌آميز قدرت هسته‌اي را مي‌دهد، ادامه دهد."محدوديت‌هاي ناشي از قوانين بين‌الملل براي ما قابل پذيرش هستند. معاهده منع اشاعه هسته‌اي براي ما قابل پذيرش است. هر چيزي بيش از آن به نظر ما تحميلي است."
فايننشيال تايمز با اشاره به روابط خوب هاشمي رفسنجاني با رهبران سعودي نوشت که وي در مصاحبه از آمادگي خود براي سفر به رياض و اينکه ملک عبدالله از وي براي سفر به حج ماه گذشته دعوت کرده بود، خبر داد. هدف وي اين خواهد بود که"آنها را مطمئن سازد که دوستي با ايران به نفع منطقه و هر دو کشور خواهد بود."
اما به نوشته فايننشيال تايمز وي به صورت تلويحي اعلام کرد که دولتمردان ايران بايد درباره خط ‌مشي‌هاي تنش‌زدايي به توافق برسند. سفر آتي نيازمند آمادگي و تصميم‌گيري در داخل ايران درباره"چگونگي توافق با [عربستان سعودي] بر اساس يک موضع برد-برد است."
رفسنجاني در ادامه گفت که ايران مي‌تواند"نقش بهتري" را در سوريه نسبت به آنچه اکنون انجام مي‌دهد عهده‌دار شود اما اعلام کرد که سرنوشت بشار اسد توسط سوري‌ها تصميم‌گيري‌ خواهد شد."اگر مردم سوريه آن را بپذيرند مسأله‌اي نخواهد بود [کنار رفتن اسد]... ما حقي براي مداخله نداريم."



تاریخ انتشار : 6 آذر 1392, 01:54



» اخبار مرتبط:

  • اميدواري 1+5 به توافق با ايران درماه سپتامبر
  • بازتاب سخنراني روحانی در اسراییل
  • يک زن شيرازي ، نماينده اوباما براي تماس با ايران
  • واکنش تند فرمانده سپاه به سخنان جان کري
  • جاخالي روحاني به گلوله تندروها
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟