مشروح اخبار


» اسلاميت دانشگاه ها بر اساس دانش فقها و مراجع باشد، نه مداحان



 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامي نبايد پسوند «آزاد» خود را فراموش کند و همين طور پسوند «اسلامش» را؛ اسلامي که بر اساس دانش واقعي فقها و مراجع باشد نه مداحان.

 آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در شصت‌و‌هشتمين اجلاس شوراي مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: در شرايطي کار دانشگاه را شروع کرديم که اکثريت جوانان آن زمان از دوره متوسط که فارغ مي‌شدند، اميد چنداني به حضور در دانشگاه نداشتند و بزرگترين آرزوي خانواده‌ها رفتن فرزندان به دانشگاه بود. بسياري از جوان‌ها از اين نظر نااميد بودند. معلوم است وقتي جواني مأيوس مي‌شود چه روحيه‌اي پيدا مي‌کند.



 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامي نبايد پسوند «آزاد» خود را فراموش کند و همين طور پسوند «اسلامش» را؛ اسلامي که بر اساس دانش واقعي فقها و مراجع باشد نه مداحان.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در شصت‌و‌هشتمين اجلاس شوراي مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: در شرايطي کار دانشگاه را شروع کرديم که اکثريت جوانان آن زمان از دوره متوسط که فارغ مي‌شدند، اميد چنداني به حضور در دانشگاه نداشتند و بزرگترين آرزوي خانواده‌ها رفتن فرزندان به دانشگاه بود. بسياري از جوان‌ها از اين نظر نااميد بودند. معلوم است وقتي جواني مأيوس مي‌شود چه روحيه‌اي پيدا مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه در آن روزها سخن گفتن از دانشگاه خصوصي يا غيردولتي در حد ارتداد بود گفت: پيش امام رفتم و مقداري توضيح دادم و مشکلات دولت را گفتم اين که دولت نمي‌تواند کاري در توسعه دانشگاه‌ها بکند و اين يأس در ميان جوانان هر روز بيشتر مي‌شود. با اين صحبت‌هاي مفصل و اينکه احساس کردم خود امام هم از اين مساله نگران بود، ايشان خيلي زود پذيرفتند و پرسيدند که استاد و کلاس را چه مي‌کنيد و من هم گفتم که مردم حاضرند بسياري از اين امکانات را فراهم کنند، اساتيد هم شايد داوطلبانه بيايند.

وي با بيان اينکه «خيلي آسان نمي‌شد که ايشان کمک مالي کنند اما يک ميليون تومان کمک کردند و گفتند که اعلام کنيد تا ديگران هم اگر خواستند از رهبرشان تبعيد کنند، کمک کنند»، خاطرنشان کرد: در عرض 20 دقيقه اين مسأله را پيش سران مطرح کرديم و پنج نفر يعني آيت‌الله خامنه‌اي، آيت‌الله موسوي اردبيلي، نخست‌وزير وقت آقاي مهندس موسوي، من و آقاي سيدحمد آقا هيأت مؤسس شديم و دکتر جاسبي هم که مدير کار بودند عضو هيأت مؤسس شدند و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به آساني تصويب شد؛ بقيه مسايل هم در مسير خود طي شد. هاشمي رفسنجاني اضافه کرد: بر خلاف تصور برخي، با وجود اين که من رئيس دولت بودم، کمک‌هاي دولتي به اين دانشگاه خيلي کم بود؛ البته در ابتدا زمين مي‌گرفتيم و پول آن را مي‌داديم و مردم هم کمک کردند در شهرها و بخش‌هاي مختلف تقاضاي تأسيس کردند و خودشان زميني اجاره مي‌کردند و بعد قطعه زميني را دانشگاه مي‌خريد و ساختمان را مي‌ساخت. به تدريج اين نهاد کوچک رشد کرد و در جامعه ما ريشه زد.

رئيس هيأت امناي دانشگاه آزاد افزود: البته صحبتي بود که دانشگاه‌ها در شهرهاي بزرگ باشد اما چون يکي از اهداف اساسي ما تمرکز زدايي بود، معتقد بوديم اگر در شهري دانشگاهي باشد، تفکر مردم رشد مي‌کند در حالي که اگر جامعه‌اي راهي به تحصيلات نداشته باشد، فقرا هر روز فقيرتر مي‌شوند و جوانان آينده را در رده‌هاي پايين مي‌بينند.

وي اظهار کرد: با وجود تلاش ما باز هم برخي درخواست‌ها در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب نمي‌شد و گاهي برخي نيش و طعنه مي‌زدند و برخي معتقد بودند که سطح عظمت دانشگاه عالي پايين نيايد. هاشمي رفسنجاني با بيان اينکه «براي رسيدن دانشگاه به اين نقطه سختي بسياري کشيده شده است»، گفت: نزديک به يک ميليون و 700 هزار دانشجو داريم، پنج ميليون فارغ التحصيل هستند که دو ميليون آنها را بانوان تشکيل مي‌دهند. امروز دانشگاه آزاد به اين صورت توسعه يافته و جاي خود را باز کرده است. اگر اينها که در دانشگاه آزاد اسلامي تحصيل کرده بودند به خارج مي‌رفتند، 100 ميليارد دلار بايد هزينه مي‌شد.

وي با بيان اينکه «يکي از اهداف ما اين بود که اين دانشگاه را بين‌المللي کنيم»، تصريح کرد: از سال‌ها پيش اين راه باز شد و موانعي از توسعه آنها جلوگيري کرد اما ما در آينده بناست که جنبه بين‌المللي اين دانشگاه را تقويت کنيم. در دنيا احترام زيادي براي دانشگاه‌هاي خصوصي قائل هستند. در اتحاديه دانشگاه‌هاي جهان اسلام وقتي آقاي جاسبي شرکت مي‌کرد، معمولاً در انتخابات برنده بود و چند بار رياست شورا را به عهده گرفت. وقتي بحث بين‌المللي شدن دانشگاه آزاد مطرح شد، در بسياري از کشورها از جمله در قاره آفريقا استقبال شد و حتي زمين بزرگي در زنگبار گرفتيم که دانشگاه بسازيم اما به مانع خورد و متوقف شد. در عراق نيز دو زمين صد هکتاري در نجف و کربلا به ما داده‌اند که برويم آنجا کمک کنيم و در افغانستان هم در هرات درخواست دارند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر لزوم بالا بردن کيفيت دانشگاه آزاد اسلامي، افزود: حرکتي در اين راستا لازم است اما چيزي که در اين مقطع براي ما هدف اعلي است، اين است که کيفيت دانشگاه را بالا ببريم. تلاش‌ها براي دانشگاه آزاد وقتي تکميل مي‌شود که در دنيا به عنوان يک دانشگاه مطلوب براي ساير کشورها لااقل در جهان اسلام خود را برسانيم و اين در اين دوره صورت خواهد گرفت. هاشمي اضافه کرد: ما برنامه پنج ساله‌اي نوشتيم و دو - سه سالي اين برنامه متوقف شد و ما فکر مي‌کنيم به اينجا مي‌رسيم که در ظرف يکي - دو دوره تحصيلي آينده کيفيت دانشگاه را به حد دانشگاه‌هاي خوب و متوسط دنيا برسانيم. براي ما الان چند اولويت است؛ يکي کيفيت و دوم به گونه‌اي درآمدزايي کنيم که اين همه به شهريه دانشجو متکي نباشيم. ما مي‌توانيم در کارهاي دانش‌بنيان وارد شويم و از اين طريق درآمدهاي بسيار پاک و مقدس کسب کنيم. هزاران اختراع دانشجو هست که خاک مي‌خورد و کسي به آن نمي‌رسد. مي‌توان اينها را تبديل به ثروت و تجارت کرد. يک مسابقه گذاشته شود و براي اين حرکت‌ها جايزه بدهند. رئيس هيأت امناي دانشگاه آزاد، با درخواست از خانواده دانشگاه آزاد براي دقت و پرهيز از رفتارهايي که به اتهام‌زني‌ها دامن مي‌زند، تاکيد کرد: در عين حال تلاش کنيد در اين دانشگاه سخت‌گيري‌ها، تعصب‌ها و تحجرها که گاه اساتيد را رنج مي‌دهد وجود نداشته باشد. رهبر انقلاب سال‌ها پيش کرسي‌هاي آزاد انديشي را تدوين کردند و دستور دادند اين را بايد جدي بگيريم. کسي به خود حق ندهد که اتهام بزند. دانشگاه جاي تحقيق است و جاي تبليغ نيست. بايد بدانيم در فضاي بسته دانشگاه به پيشرفت نمي‌رويم.

هاشمي رفسنجاني خطاب به اساتيد نيز اظهار کرد: در کلاس‌هاي درسي و آزاد انديشي اجازه کارهاي متعصبانه و ارتجاعي را ندهيد و از سوي ديگر کاري نکنيد که عواطف انسان‌هاي متعهد جريحه‌دار شود. هيچ کشوري از سانسور و تحميل افکار به مردم و دانشجويان به جايي نمي‌رسد. قطعاً هر کسي به هر جا رسيده، از فضاي آزاد بوده است. «فبشر عبادي الذين يستمعون القول و يتبعون احسنه» را بايد تابلوي محيط‌هاي دانشجويي کرد. از «لااکراه في‌الدين» آزادي بيان و رفتار و کردار برداشت مي‌شود، نه خفقان.



تاریخ انتشار : 1 اسفند 1392, 08:33



» اخبار مرتبط:

  • آيت‌الله هاشمي: مقابل افراطي‌ها هشيار باشيد
  • 2 دهدشتی در تيم منتخب منطقه16دانشگاه آزاد كشور
  • مجوز دانشگاه احمدي‌نژاد در آستانه ابطال؟
  • آن مرد هم رفت!
  • دانشكده فني مهندسي گچساران راه اندازي مي شود
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟