مشروح اخبار


» مرخصی نوروزی زندانیان قبل از عیدآغاز می شود



رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان واجد شرایط از فردا (سه شنبه) 20 اسفند ماه جاری خبر داد.

«غلامحسین اسماعیلی» در گفت وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی ایرنا به صدور بخشنامه شرایط اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان اشاره کرد و گفت: زندانیانی که مشمول این بخشنامه باشند و وثیقه لازم را تامین کنند، می توانند از مرخصی های نوروزی بهره مند شوند.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور افزود: مدت مرخصی ویژه ایام تعطیلات نوروز 15 روز است که در برخی موارد نیز قابل تمدید می باشد.

بر اساس این بخشنامه، محکومان به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس، محکومان به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس، محکومان به حبس بیش از 5 سال تا 10 سال به شرط تحمل حداقل شش ماه حبس، محکومان به حبس بیش از یک سال تا 5 سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس و محکومان به یکسال حبس و کمتر از آن به شرط تحمل حدقل یک ماه حبس مشمول اعطای مرخصی در ایام نوروز هستند.

در تبصره این بخش آمده است: محکومان به حبس که باقیمانده حبس آنها کمتر از دو ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می شود.

در این بخشنامه درباره زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می برند نیز آمده است: محکومان به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از سی میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس، محکومان به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از ده میلیون و حداکثر سی میلیون ریال باشد و به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس مشمول مرخصی هستند.

در تبصره این بخش نیز آمده است: محکومان به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن تا ده میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می شود.

در این بخشنامه در خصوص محکومان جرایم غیر عمدی و محکومان مالی نیز آمده است: زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیرعمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت های مالی، صرفنظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود و مرخصی این افراد برای 15 روز دیگر قابل تمدید است.

بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی رییس قوه قضاییه، مرتکبان جرایم ذیل شامل محکومان جرایم سرقت ( اعم از مسلحانه، عادی و یا کیف قاپی)، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومین دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب همان جرم، محکومینی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روانگردانها و قاچاق اسلحه و انسان و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی، شایستگی برخورداری از مرخصی ها را ندارند، از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود.

در تبصره یک این بخش آمده است: سارقان عادی فاقد سابقه سرقت که حداکثر محکومیت آنها دو سال حبس باشد، پس از تعطیلات نوروزی از این مرخصی بهره مند می گردند.

تبصره دوم می افزاید: منظور از قاچاق عمده مواد مخدر و روانگردان ها شامل خرید، فروش و توزیع بیش از 20 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن (موضوع بند 4 ماده 4 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر)، حمل و نگهداری بیش از 100 کیلوگرم تریاک و ملحقات آن (موضوع بند 6 ماده 5 قانون مذکور) و خرید و فروش، توزیع، حمل و نگهداری بیش از 200 گرم هروئین و روانگردانها و ملحقات آنها (موضوع بند 6 ماده 8 قانون مذکور) است.

در تبصره سوم این بخش آمده است: محکومان مشمول بند «د» در محکومیت های حبس ابد در صورت تحمل 10 سال حبس و در سایر محکومیت ها بجر محکومین به اعدام و قصاص در صورت تحمل یک دوم محکومیت برابر ماده 222 آیین نامه اجرایی سازمان زندانها صرفاً با تأیید دادستان می توانند از این مرخصی بهره مند شوند.

تبصره چهارم می افزاید: در مورد سارقان سابقه دار و محکومان مواد مخدری که میزان محکومیت آنها بیش از 5 سال می باشد ترتیبی اتخاذ شود تا هر چهل و هشت ساعت یکبار خود را به مراجع انتظامی محل سکونت خویش معرفی کنند.

دادستان های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند کرد.




تاریخ انتشار : 19 اسفند 1392, 09:11



» اخبار مرتبط:

  • مرخصی زندانیان با دستبند الکترونیکی
  • اقدام باورنکردنی قاچاقچی رها شده از مرگ
  • سارقان سیم و تجهیزات برق در شهرستان رستم به حبس و شلاق محكوم شدند
  • از شهرام جزایری چه خبر؟
  • محکومیت مداح معروف 5 هزار تومان است نه 50 هزار تومان!
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟