مشروح اخبار


» شهرستان رستم شهر تاریخی فارس+ تصاویر



شهرستان رستم در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع گستردگی دارد و مرکز آن شهر مصیری است که در ۱۵۴ کیلومتری شهر شیراز جای گرفته است و جاذبه های طبیعی و تاریخی سبب شده این شهرستان هر ساله مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گیرد


شهرستان رستم در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع گستردگی دارد و مرکز آن شهر مصیری است که در ۱۵۴ کیلومتری شهر شیراز جای گرفته است و جاذبه های طبیعی و تاریخی سبب شده این شهرستان هر ساله مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گیرد

شهرستان رستم در حدود 1200 کیلومتر مربع گستردگی دارد و مرکز آن شهر مصیری است که در 154 کیلومتری شهر شیراز جای گرفته است.این شهرستان از شمال با استان کهکیلویه و بویراحمد، از شرق و جنوب با شهرستان ممسنی و از غرب با شهرستان گچساران مرز مشترک دارد.

دخمه مادر و دختر یا دی و دوور

 

این اثر تاریخی مربوط به سال‌های 550 تا 650 پیش از میلاد بوده و در دو طبقه ساخته شده است و معماری آن، آمیزه‌ای از هنر تمدن‌های آشور، یونانی و ایران را نشان می‌دهد، این اثر در 35 کیلومتی شمال غربی شهر مصیری و در نزدیکی روستای مراسخوان لیاء قرار دارد.

نقش برجسته ایلامی گورنگون

 

این اثر بی مانند مربوط به دوران ایلامی بوده و 2400 سال پیش از میلاد مسیح در کوه گورنگون سه تلان رستم نقش شده است، مهم‌ترین نقش‌های این اثر عبارت است از دو رب النوع ایلامی اینشوشناک و نپیراسو، (پادشاه و ملکه ایلامی) و صفی از پرستش کنندگان آنها که از بالا به پایین ایستاده‌اند.

تل بندو

این تپه باستانی در بخش مرکزی شهرستان رستم و در میان زیمن‌های کشاورزی روستای تل بندو قرار گرفته است. آثار تمدن‌های هزاره سوم ق.م، دوران لپویی و دوره تیموریان در نتیجه این کاوش‌ها به دست آمده است.

سراب سیاه منصورآباد

این جاذبه طبیعی در حدود 28 کیلومتری شمال غربی مصیری و در نزدیکی روستای سرآب سیاه منصورآباد رستم جای گرفته است. چشمه‌سارهای جوشنده، امامزاده سید نورالدین (ع) و دریاچه‌ای که می‌توان در آن قایقرانی و شنا کرد و به ماهیگیری پرداخت، از دیگر چشم‌اندازها و آثار تاریخی این منطقه به شمار می‌روند.

آبشار پای تف

یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان رستم به شمار می‌رود و در حدود 45 کیلومتری شمال غربی شهر مصیری نزدیک به روستای سالاری و روستای برافتاب واقع شده‌ است. 

رودخانه فهلیان

 

این رودخانه که مهم ترین رودخانه شهرستان رستم است، از به هم پیوستن رودخانه شش پیر و رودشیر به وجود آمده که پس از عبور از کنار کوه قلعه سفید، وارد منطقه فهلیان می شود و درفاصله5کیلومتری شهرمصیری واقع شده است و آبی شور و تلخ دارد. 

از دیگر جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان رستم می‌توان جاده سنگفرشی و چشمه‌سارهای مراسخون، پتکون (15 کیلومتری مصیری)، سنگ‌نبشته تشگه شوسنی (3 کیلومتری مصیری)، زوال و دشتک ( 8 کیلومتری مصیری)، شهر تاریخی خفرک، منطقه نوگک، روستای پیرشمس، نرگس‌زارهای زیبای خنگ طاهری، سرچشمه تالاب سرآسیاب، سنگ‌نبشته تل اسپید ( روستای تل اسپید)، بند ساسانی منصورآباد، شهر چهاربازار، امامزاده شاه جهان احمد عبداللهی (ع)، امامزاده میراحمد دهنو(ع)، امامزاده پیرشمس (ع)، امامزاده شاه شام (ع)، منظره کوه سیاه، غار هنگ گا، غار برآفتاب، اشکفت تل پیر و اشکفت گایلی را نام برد. 



تاریخ انتشار : 2 فروردین 1393, 17:46



» اخبار مرتبط:

  • در سفر خارجی نوروزی مقصد مهم نیست؛ عشق مهم است
  • خواب رزمنده در خیبر+عکس
  • تقاطع غیر هم‌سطح شهری گچساران افتتاح شد
  • نجات معجزه‌آسای یک عضو شورای شهر
  • شهر باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزید.
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟