مشروح اخبار


» عراقچی: هیچ پیشرفتی نداشتیم اما دنیا به آخر نرسیده است



درپایان 3 روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 درحالی که همیشه ظریف و اشتون در نشست خبری حضور می یافتند،  برای اولین بار در طول مذاکرات تیم جدید هسته ای، اشتون و ظریف نشست ....


سومین روز از مذاکرات حساس وپیچیده موسوم به «وین4» پرچالش، سخت و کند انجام شد. این تعابیر را خبرگزاری های مختلف غربی برای این دور از مذاکرات به خصوص در روز سوم به کار بردند که خود نشان دهنده حساسیت این دور از مذاکرات بود که با هدف تدوین توافق جامع هسته ای میان ایران و 1+5 انجام می شد. در پایان این دوره از مذاکرات سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با بیان این که مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشت، گفت: دنیا به آخر نرسیده و مذاکرات ادامه می یابد. یک مقام تیم مذاکره کننده ایران نیز که خواست نامی از وی برده نشود گفت: درهمه موضوعات اختلاف داشتیم. وی ادامه داد: مذاکرات ایران و 1+5 ادامه خواهد داشت و در خرداد ماه حداقل دو جلسه داریم و تاریخ آن هنوز قطعی نشده است. وی گفت که بحث های جدی در موضوعات کلیدی تر انجام شد و این بحث ها کماکان ادامه خواهد داشت اما تا وقتی درباره این مسائل به نتیجه نرسیم نگارش متن توافق نهایی نمی تواند شروع شود. سومین روز با دیدار هیئت ایرانی و 3 کشور اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) در هتل کوبورگ آغاز شد. پس از این نشست دیپلمات های ایرانی و آمریکایی مذاکره طولانی 3 ساعته را برگزار کردند و پس از آن هرچند شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی گزارش داد که مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا شکست خورده است اما بلافاصله ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت که این خبر «به کلی نادرست» و «غلط» است و میان هیئت ایران و آمریکا بحث های جدی و بی پرده ای صورت گرفته است.

عراقچی: هیچ پیشرفتی نداشتیم اما دنیا به آخر نرسیده است

درپایان 3 روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 درحالی که همیشه ظریف و اشتون در نشست خبری حضور می یافتند، خبرگزاری نسیم نوشت که برای اولین بار در طول مذاکرات تیم جدید هسته ای، اشتون و ظریف نشست خبری برگزار نکردند. با این حال پس از مذاکرات و در پایان یک ساعت نشست ظریف و اشتون که تابناک نوشته بود با حضور وندی شرمن نماینده آمریکا به صورت 3 جانبه برگزار شده است، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم هسته ای ایران در گفت و گو با گزارش واحد مرکزی خبر با بیان این که مذاکرات پیشرفت خاصی ندارد تصریح کرد که مذاکرات جریان خواهد داشت. همچنین به گزارش شبکه بی بی سی، در نشست خبری دکتر عراقچی که حدود ساعت 21 دیشب برگزار شد وی درباره نتیجه مذاکرات تاکید کرد: در مذاکرات قبلی همه اختلافات بحث شده بود. از این جلسه بنای ما بر این بود که در موضوعاتی که به راه حل نزدیک شدیم نهایی کرده و نگارش کنیم دنیا به آخر نرسیده و شاید انتظار زیادی باشد که در این جلسه به نگارش برسیم. وی ادامه داد: جنس این مذاکرات فرق داشت و جلسات قبل تنها تبادل ایده می کردیم. وی تاکید کرد: روند مذاکرات سازنده است اما به نتیجه مشخصی نرسیدیم و هیچ پیشرفتی صورت نگرفته ولی معنی آن این نیست که مذاکرات شکست خورده بلکه مذاکرات جریان دارد. عراقچی درباره تعداد موارد اختلافی میان ایران و 1+5 با بیان این که نمی دانم این اختلافات 13 گانه از کجا آمده است، گفت: من در آن مصاحبه که از من سوال شد حتی گفتم موارد اختلافی بسیار بیشتر از این است و این عدد صحیح نیست. وی با بیان این که «اختلافات وجود دارد و اگر نبود نیاز به مذاکره نبود و باید دیدگاه ها را به هم نزدیک کنیم» تصریح کرد: پیشرفت خاصی نداشتیم ولی این خیلی غیر طبیعی نیست و امیدواریم بعدا جبران شود. عضو ارشد تیم هسته ای ایران در پاسخ به سوالی درباره موضوع موشک های ایران اظهارکرد: سیستم دفاعی ایران اصولا قابل مذاکره نیست. وی در پاسخ به سوالی درباره جلسه سه جانبه ظریف، اشتون و شرمن گفت: جلسه سه جانبه ای که آخرین لحظه با شرمن و اشتون داشتیم خیلی فوق العاده نبود و قبلا هم داشته ایم.البته ما با طرف آمریکایی بیشتر از بقیه طرف ها مذاکره می کنیم به علت این که بیشتر تحریم ها یکجانبه و از طرف آمریکایی هاست و دلیل طولانی تر شدن هم همین است و دلیل سه جانبه شدن مذاکرات هم همین است. وی تاکید کرد: مذاکرات ادامه دارد اختلافات هم هست و تلاش ما نزدیک کردن دیدگاه ها به هم است. وی با بیان این که ما دنبال این نیستیم که به هرشکل قبل از 30 تیر توافق کنیم اظهارکرد: اگر توافق کنیم که خیلی خوب است اما اگر نشود دنیا به آخر نمی رسد و هنوز 6 ماه وقت داریم. وی در عین حال گفت: البته همه اتفاق نظر دارند که تا پایان 30 تیر شرایط فراهم تر است که این توافق انجام شود و ممکن است پس از آن شرایط در اروپا و آمریکا تغییر کند. وی اضافه کرد: اگر کار به تمدید توافق برسد آن هم براساس توافق ژنو خواهد بود. عراقچی صبح پنج شنبه نیز گفته بود: بحث ها در فضای حسن نیت انجام می شود، اما بسیار سخت و کند پیش می رود.



تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1393, 09:53



» اخبار مرتبط:

  • پایان نشست ظریف با جان کری و اشتون/ وزیران فرانسه و روسیه رفتند
  • آمادگی اوباما برای مذاکره مستقیم با ایران
  • شام «اشتون» بدون ظریف
  • اشتون: برای اولین‌بار بر روی یک بیانیه توافق کردیم
  • "تماس ضروری غرب" با ایران در روزهای آتی
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟