مشروح اخبار


» انتخابات مجلس درکشاکش دو طرح /شرط قبولی کسب اکثریت مطلق(50درصد + یک رای) خواهد بود.



کشمکش‌ها بر سر اصلاح قانون انتخابات سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورد و در کنار طرح استانی شدن انتخابات که در مجلس مطرح است این‌بار رئیس‌دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر از تغییر در قانون انتخابات می‌دهد.


 مدت‌هاست که حرف و حدیث در رابطه با اصلاح قانون انتخابات مجلس مطرح است که البته گاهی اوقات کار به قانون انتخابات کشیده می‌شود و گاه روی سخن تنها متوجه انتخابات مجلس می‌شود. اما آنچه از اقدامات و تلاش‌ها می‌توان برداشت کرد، عزم جدی برای تغییر و اصلاح قانون است آن هم قانونی که باید بر اساس آن نمایندگان انتخاب شوند و از نقاط مختلف کشور به ساختمان سبز بهارستان پا بگذارند. البته ناگفته نماند از سال 78 تا سال 86 قوانین و مواد قانون انتخابات مجلس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است.  

به گزارش راک نیوز ؛ طرح استانی شدن انتخابات که از سال 81 مطرح شده و در هر دوره‌ای بنا به دلایلی عقب افتاده و گاه به فراموشی سپرده شده است بار دیگر در مجلس نهم به کانون توجهات تبدیل شده است. طرحی که درصورت تصویب و اجرایی‌شدن می‌تواند مسائل ملی را در صدر قرار دهد. یکی از نمایندگان مجلس در این رابطه به «آرمان» می‌گوید: یکی از عواملی که موجب شده است طرح استانی‌شدن انتخابات به صحن بیاید آن است که به نظر می‌رسد نمایندگان بیش از اندازه در مسائل مربوط به حوزه انتخابیه غرق شده‌اند و این مساله موجب شده است، مسائل ملی کمتر دیده شود. وی در ادامه گفت: این اتفاقات گاهی چنان به چشم می‌خورد که عملا رای نمایندگان را در طرح‌ها و لوایح تحت تاثیر قرار می‌دهد و تنها بر اساس اختلافات منطقه‌ای موجب می‌شود تا طرحی تصویب نشود. این طرح علاوه بر بولدکردن مسائل ملی موجب می‌شود تا قدرت احزاب و تاثیرگذاری آنها نیز افزایش پیدا کند و شاید همین مقدمه‌ای شود برای سیستم حزبی ایران که همواره با نواقصی مواجه بوده و این مساله می‌تواند تیماری برای سیستم بیمار تحزب باشد. 

 اکثریت مطلق، جایگزین اکثریت نسبی
کشمکش‌ها بر سر اصلاح قانون انتخابات سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورد و در کنار طرح استانی شدن انتخابات که در مجلس مطرح است این‌بار رئیس‌دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر از تغییر در قانون انتخابات می‌دهد. محمد‌هاشمی از تصویب قانون انتخابات مجلس و شورای شهر در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: آنچه در جلسه هفته گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، در رابطه با قانون انتخابات مجلس و شورای شهر بود که بر اساس قانون، منتخب انتخابات باید اکثریت مطلق (نصف + یک) را در دور اول و اکثریت نسبی را در دور دوم انتخابات کسب کند. وی درمورد قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار کرد: مجلس خبرگان رهبری، آیین‌نامه و قانون را خودش تعیین می‌کند و بر اساس قانون اساسی منتخب انتخابات ریاست‌جمهوری بر اساس اکثریت مطلق (نصف+یک) در دور اول و اکثریت نسبی در دور دوم انتخاب می‌شود. تسنیم نوشت؛ بر اساس ماده 8 فصل دوم قانون فعلی انتخابات مجلس، «انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب «اکثریت حداقل یک‌چهارم کل آرا» و در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب ‌اکثریت نسبی به هر میزان بود.» که بدین ترتیب با مصوبه هفته گذشته مجمع تشخیص، حضور نمایندگان در مجلس در مرحله اول انتخابات منوط به کسب اکثریت مطلق(50درصد + یک رای) خواهد بود. ولی شرایط در دور دوم همچنان ثابت بوده و داوطلبان در دور دوم می‌توانند با کسب اکثریت نسبی آرا به مجلس راه یابند. 

          



تاریخ انتشار : 21 دی 1393, 07:29



» اخبار مرتبط:

  • از ما گذشته فهرست انتخاباتی بدهیم
  • طرح دوفوریتی نمایندگان برای استانی شدن انتخابات مجلس
  • آغاز اقدامات استانداري براي انتخابات مجلس دهم
  • چندنفراز نمایندگان خبرگان رهبری با شرط "کهولت سن"درانتخابات آینده رد صلاحیت میشوند ؟
  • موحدی کرمانی جايگزين مهدوي كني شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟