مشروح اخبار


» «کریک»، ماسوله جنوب ايران



در ادبيات معماري ايران روستای "کریک" را روستاهاي ماسوله اي مي نامند، كه از اين تيپ معماري در چهارگوشه ايران زمين مي توان نمونه هاي بسياري را مشاهده كرد.مردمان روستاي "كريك" مردماني لر زبان و از زاگرس نشينان جنوبي به شمار مي آيند

در ادبيات معماري ايران روستای "کریک" را روستاهاي ماسوله اي مي نامند، كه از اين تيپ معماري در چهارگوشه ايران زمين مي توان نمونه هاي بسياري را مشاهده كرد.مردمان روستاي "كريك" مردماني لر زبان و از زاگرس نشينان جنوبي به شمار مي آيند.

به گزارش  راک نیوز به نقل از (ایسنا)- روستای "کریک " زمستاني سخت پر برف و باراني دارد و تابستاني خنك و دلنشين كه درختان سيب، انگور، هلو و همچنين سپيدارهاي سربه فلك كشيده، خود زيبايي دو چنداني به روستا بخشيده است.

معماري روستای "کریک"به شكل پلكاني است طوري كه بام هر خانه حياط خانه بالايي است و به ماسوله جنوب ایران اسلامی معروف می باشد.

در روستا يك رشته قنات قديمي وجود دارد كه جزء آثار تاريخي و فرهنگي استان به شمار مي رود. وجود مزارع كشت برنج و وجود دره اي با چشم انداز طبيعي بكر و زيبا كه در آن رودخانه اي كه از ارتفاعات دنا سرچشمه مي گيرد. به آن جلوه اي زيبا و خاص بخشيده است.

روستای "کریک" تنها يك روستاي گردشگرپذير است بلكه قطب كشاورزي و اقتصادي نيز می باشد زيرا احداث سطح وسيعي از باغ هاي ميوه و چند نيروگاه برق آبي كوچك موقعيت ويژه اي به آن داده است و در آينده نيز مي تواند شكوفايي اقتصادي ملي بيشتري را نيز شاهد باشد.

منطقه "كريك "متشكل از چند پاره روستا است كه هر كدام زيبايي و چشم انداز خاص خود را دارد.

گردشگران براي رسيدن به روستای "كريك" قديم بايد از ميان حصارهاي سبز باغات جايي كه دالانهاي سبز دل فريب و مناظر رويايي آن چشم نوازترين تابلوي خلقت است، عبور كرده و اين تلاقي ميمون آب، سبزه و طبيعت بكر ويژگي منحصر بفردي است كه در كمتر جايي ديگري ديده مي شود.

روستای "كريك" در تنگه اي واقع در پايين دست شهر توريستي سي سخت واقع شده و سرازيرشدن آب كوه هاي سر به فلك كشيده دنا بهشتي از نشاط و زيبايي را در پايين دست خلق کرده است.

بافت تاريخي خانه هاي پلكاني روستاي" كريك " وجود ضريح مطهرامامزاده اسحاق از نوادگان امام زين العابدين(ع) ، امامزاده شاه عسکر (ع) و احاطه شدن چشم انداز روستا در ميان باغات بر جنبه گردشگري و ساحتي اين روستا افزوده است.

بوي شاليزاهاي چمپاي عنبربو روستای كريك شامه ي هرتازه واردي به اين منطقه را مي نوازد و طعم و بوي ميوه و صيفي جات توليدي اين منطقه ازجمله خيارسبز كريك مثال زدني است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص روستای نمونه گردشگری استان ، روستای "کریک" به خبرنگار ایسنا گفت:روستای "کریک " بافت ارزشمندی دارد و معماری آن از نوع پلکانی است که در شمال و مجموعه اورامانا شاهد این معماری هستیم .

علیرضا ایزدی افزود:مصالحی که در این روستا بکار رفته خشت و گل است که چشم انداز زیبا و بی نظیری دارد و وجود دو بقعه متبرکه در این روستا پتانسیل مناسبی ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد:روستای گردشگری "کریک" که در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده دارای رودخانه ، کشاورزی و باغات منحصر به فرد است و روستای "کریک "روستای نمونه گردشگری استان است و می تواند در جذب گردشگران و توریست ها به استان نقش موثری داشته باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:روستای گردشگری "کریک" پتانسیل خیلی خوبی دارد و با این روند اعتبارات که امسال به آن اختصاص داده شده کف سازی ان انجام خواهد شد.

ایزدی با بیان این مطلب که سالانه گردشگران و توریست های قابل توجهی از روستای "کریک"  بازدید می کنند،ابراز کرد:سالانه 150 هزار نفر گردشگر و توریست از این روستا دیدن می کنند که با قدانات و کارهای انجام شده این میزان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی ابرازکرد: با وجود اختصاص اعتبارات در سالهای قبل امسال نیز 100 میلیون تومان برای ساماندهی روستای گردشگری" کریک"  اختصاص یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:تاکنون اقدامات و کارهای خوبی از جمله آلاچیق ،تعدادی سوئیت ، یک سفرخانه سنتی ، سرویس بهداشتی ، موزه مردم شناسی در روستای "کریک" انجام شده است.

ایزدی اضافه کرد :برای ساماندهی این روستای گردشگری بین میراث فرهنگی و گردشگری ، اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش استان تعامل خوبی وجود دارد. 

alt

alt



تاریخ انتشار : 25 تیر 1391, 11:12



» اخبار مرتبط:

  • روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران
  • آبشار" کمر دوغ" قلعه رییسی اولین میراث طبیعی ثبت شده استان
  • روستای کریک بافت 2 هزار ساله دارد
  • 14 آثار و جاذبه گردشگری طبیعی در شهرستان باشت وجود دارد
  • آبشار یاسوج نگینی در دل پایتخت طبیعت ایران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟