مشروح اخبار


» اجرا و تکمیل 20 پروژه پمپاژ آب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بعد از 10 سال توقف



رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد از اجرا و تکمیل بیش از 20 پروژه پمپاژ آب کشاورزی در شهرستان ها و مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: بسیاری از این طرح ها بیش از 10 سال راکد و متوقف شده بودند.


اجرا و تکمیل 20 پروژه پمپاژ آب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بعد از 10 سال توقف

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد از اجرا و تکمیل بیش از 20 پروژه پمپاژ آب کشاورزی در شهرستان ها و مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: بسیاری از این طرح ها بیش از 10 سال راکد و متوقف شده بودند.

جعفر گوهرگانی در جمع خبرنگاران از افزایش 210 درصدی خرید تضمینی گندم در سالزراعی جاری نسبت به سال زراعی 90 و 91 خبر داد و گفت: این مهم در راستای سیاست راهبردی دولت برای توسعه و افزایش سطح محصولات استراتژیک بوده است.

گوهرگانی افزود: میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی امسال در مناطق گرمسیری تاکنون افزون بر 57 هزار تن در دو بخش بذری و سیلویی است. 

وی بیان کرد: این در حالی است که میزان خرید گندم در سال زراعی 90 و 91 با متوسط افزایش بارندگی حدود 150 میلیمتری کمتر از 27 هزار تن بود.

گوهرگانی ابراز داشت: از مجموع حدود 57 هزار تن گندم خریداری شده در مناطق گرمسیری استان 10 هزارتن گندم بذری و مابقی نیز سیلویی بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان خرید در حدود 60 هزار از مجموع 70 هزار هکتار سطح زیرکشت محصول زراعی گندم در مناطق گرمسیری است، گفت: میزان پیش بینی خرید گندم سیلویی و بذری در استان در سال جاری نیز 70 هزار تن بود.

گوهرگانی با تاکید بر اینکه هم اکنون 10هزار تن گندم بذری پیش بینی شده خریداری شده است، اظهار کرد: هدف گذاری خرید این محصول زراعی برای سال 96 نیز 100 هزار تن است. 

گوهرگانی میزان گندم مصرفی مورد نیاز برای جمعیت 700 هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد را حدود 80 هزار تن ذکر کرد. 

وی گفت: با ادامه این روند و تعامل بیش از پیش کشاورزان و جهاد کشاورزی امکان تحقق و تامین 100درصد مواد غذایی در استان تحقق خواهد یافت. 

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد همچنین از رشد دو برابری تولید گل شاخه بریده در استان در دو سال گذشته خبر داد و گفت: میزان تولید این محصول از 6و نیم میلیون شاخه در سال 92 به حدود 13 میلیون شاخه گل در سال 94رسید.

وی از اجرای حدود پنج هزار هکتار سطح آبیاری تحت فشار ظرف دو سال گذشته خبر داد و گفت: این در حالی است که متوسط سالانه اجرای طرح های آبیاری تحت فشار تا قبل از دولت یازدهم کمتر از 500 هکتار بود.

گوهرگانی اجرا و تکمیل بیش از 20 پروژه پمپاژ آب کشاورزی در شهرستان ها و مناطق مختلف استان را یاداور شد و گفت: بسیاری از این طرح ها بیش از 10 سال راکد و متوقف شده بودند.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح ها بیش از پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز زیر پوشش شبکه های نوین ابیاری قرار گرفتند.

گوهرگانی از آمادگی کامل سازمان جهاد کشاورزی استان برای تولید خوراک چغندر مورد نیاز کارخانه متوقف شده قند یاسوج با قدمت بیش از نیم قرن خبر داد و گفت: 50 درصد میزان چغندر این واحد صنعتی در کشت پاییزه و در مناطق گرمسیری و 50 درصد نیز در کشت بهاره مناطق سردسیری استان تامین خواهد شد.

گوهرگانی میزان چغندر مورد نیاز کارخانه قند یاسوج را افزون بر 100 هزار تن اعلام کرد.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با توجه به کمبود شدید و بحران کم آبی در بخش کشاورزی، از کشاورزان خواست نسبت به کشت محصول برنج در مناطق سردسیری و ذرت در مناطق گرمسیری به جز در پایین دست سدها و رودخانه های پرآب خودداری کنند.

گفتنی است سطح زیرکشت گندم دیم ، آبی و جو دیم و آبی در استان کهگیلویه وبویراحمد به ترتیب 82، 24 هزار و 200 و 30 هزار هکتار است. 



تاریخ انتشار : 26 خرداد 1395, 00:05



» اخبار مرتبط:

  • آغاز برداشت و خرید تضمینی گندم در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد
  • برداشت گندم از 35 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه آغاز شد
  • تولید 122 هزارتنی غلات و صیفی‌جات در گچساران
  • تجهیز6 هزار هکتار از زمین های کشاورزی گچساران به آبیاری نوین
  • عدم بارندگی خوب در مناطق گرمسیری:80 درصد از مزارع کشت گندم مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد از بین رفت
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟