مشروح اخبار


» چهار اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد مجوز ثبت ملی گرفتند



معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویواحمد گفت: مجوز ثبت در فهرست آثار ملی برای سه بنای تاریخی و مقبره یک شهید در این استان گرفته شده است.

مسعود شفیعی افزود: این آثار هم اکنون در حال انجام مراحل شماره ثبت قرار دارند.


چهار اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد مجوز ثبت ملی گرفتند

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویواحمد گفت: مجوز ثبت در فهرست آثار ملی برای سه بنای تاریخی و مقبره یک شهید در این استان گرفته شده است.

مسعود شفیعی افزود: این آثار هم اکنون در حال انجام مراحل شماره ثبت قرار دارند.

وی بیان کرد: این آثار شامل قلعه های تاریخی عزیزی، دیشموک ، کی ابول و مقبره شهید طیب موگرمون می شود.

شفیعی اظهار کرد: مجوز ثبت ملی این آثار در کمیته های بناهای تاریخی کشور پس از بررسی های کارشناسی موافقت شد و شماره این آثار در هفته آینده ابلاغ می شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویواحمد تصریح کرد: قلعه عزیزی از جمله آثار مهم تاریخی و باستانی به جای مانده از دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در شهرستان بویراحمد است.

شفیعی ابراز کرد: این قلعه در 2 طبقه در ابعاد 21 در 13 متر، با مصالح قلوه سنگ و ملات گچ و با کاربری مسکونی و دفاعی ساخته شده و مساحت آن نیز 273 مترمربع است.

وی در ادامه گفت: قلعه تاریخی دیشموک یکی از مجموعه های با ارزشی است که در شهر دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه بر بلندای صخره ای گچی واقع شده است.

شفیعی ابراز کرد: با توجه به اینکه این اثر تاریخی در حاشیه باغ ها، مزارع و طبیعت بسیار زیبا قرار دارد ثبت ملی آن اهمیت زیادی دارد.

وی اظهار کرد: قدمت این قلعه تاریخی به دوره ساسانی می رسد.

شفیعی افزود: قلعه تاریخی کی ابول نیز مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.

وی بیان کرد: شهید طیب موگرمون که از شهدای دفاع مقدس است از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشجویان مقیم آمریکا و از اعضای انجمن دانشجویان مسلمان مقیم این کشور بود.

شفیعی گفت: این شهید والامقام با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و در جبهه های حق علیه باطل به شهادت رسید. 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویواحمد بیان کرد: این اثر هم از جمله آثار معنوی مردم این استان است.

وی افزود: ثبت بناهای تاریخی و آثار ملی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت از آنها و جذب اعتبار برای مرمت را فراهم می کند.

شفیعی گفت: 726 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویواحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50 خانه تاریخی،40قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13بافت تاریخی، پنج حمام،پنج مسجد و سه کاروانسرای استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.

شفیعی تصریح کرد: ثبت ملی برای گرفتن اعتبار برای ترمیم و مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی است.

وی گفت: هم اینک هشت اثر میراث فرهنگی در بخش بناها و آثار معنوی و فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد در حال انجام مراحل قانونی برای ثبت در فهرست آثار ملی است که پوشش لباس محلی زنان و مردان این دیار مهمترین این آثار است. 




تاریخ انتشار : 21 شهریور 1395, 14:05



» اخبار مرتبط:

  • کشف ظروف عتیقه دو هزار و 500 ساله در کهگیلویه و بویراحمد
  • ساخت وساز در حریم تاریخی قلعه شامبراکان ممنوع است / دکل مخابرات جابجا شود
  • کهگیلویه و بویراحمد دیار آریو برزن/نیاز20 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات تعیین حریم آثار میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • مرمت بقعه تاریخی امامزاده بابا منیر در نورآباد
  • آغاز مرمت 13 اثر تاريخي در كهگيلويه و بويراحمد
  • » اشتراک گزاری خبر

    • شهروندی

    • 22 شهریور 1395 08:27
    • گروه کاربری: ميهمان
    • آیدی یاهو: {yahoo}
    • تاریخ عضویت: --
    • وضعيت:
    • خبر
    • نظر
    ^
    شهید عزیزی ها از امریکا بخاطر مشکلات مملکت ودفاع از کشور بازگشتند وخون دادند عده ای هم میراث خوار انقلاب شدند با حقوق های نجومی وغارت بیت المال خود وفرزندانشان را به هر قیمت به امریکا رسانده ومیرسانند به فرمایش فردوسی افو برتو ای چرخ گردون افو
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟