مشروح اخبار


» 20 درصد دختران دانش آموز تجربه استعمال دخانيات دارند.



راک نیوز :  کارشناس مسئول دخانيات وزارت بهداشت گفت: مصرف سيگار و قليان در بين دختران نوجوان و جوان به سرعت رو به افزايش است و اختلاف وضعيت پسران و دختران کاهش يافته است به طوري که حدود 20 درصد دختران دانش آموز تجربه استعمال دخانيات دارند.

خديجه محصلي در گفت و گو با فارس، افزود: طبق نتايج بررسي جهاني وضعيت استعمال دخانيات در بين نوجوانان، مصرف دخانيات در بين دختران 15 ـ 13 سال در دنيا در حال افزايش است و اختلاف ميزان مصرف در بين دختران و پسران کاهش يافته است.به طوري که در بعضي از کشورها دختران بيشتر از پسران دخانيات مصرف مي‌کنند. وي گفت: در منطقه مديترانه شرقي ميزان مصرف دخانيات در بين دختران در مدارس رو به افزايش است و به ميزان 19.5 درصد در جمهوري اسلامي ايران، 22.4 درصد در سومالي، 26.8 درصد در سوريه، 27.7 درصد در فلسطين و 54.1 درصد در لبنان رسيده است. وي تأکيد کرد: در بعضي از کشورهاي منطقه نيز مانند نتايج حاصل از تحقيقات جهاني اختلاف ميزان مصرف دخانيات در بين دختران و پسران در حال کاهش است. محصلي گفت: مصرف ساير محصولات دخاني به جز سيگار از قبيل قليان، تنباکوي بدون دود، در بين دختران در منطقه مديترانه شرقي(9درصد) دومين رتبه را در مقايسه با اين ميزان در دنيا به خود اختصاص داده است به طوري که مصرف اين محصولات به ميزان 30 درصد در ليبي و 20 درصد در اردن، سوريه و فلسطين رسيده است.

وي ادامه داد: علاوه بر آن 38 درصد افراد 15 ـ 13 سال در منازل و 46 درصد آنها در اماکن عمومي در معرض استنشاق تحميلي دود مواد دخاني هستند و اين زنگ خطر بزرگي براي سلامت دختران و زندگي آينده‌شان دارد. به گفته محصلي تمايل به شروع مصرف دخانيات در دوره نوجواني و اعتياد به آن به سرعت در حال افزايش است و جواناني که استعمال دخانيات را از سن نوجواني شروع مي‌کنند نسبت به افرادي که در سنين بالاتر دخانيات را شروع کرده‌اند بيشتر به استمرار مصرف مواد دخاني تمايل دارند و کمتر به ترک آن تمايل دارند.




تاریخ انتشار : 5 شهریور 1391, 08:39



» اخبار مرتبط:

  • لطفا نخوانید!!/تازه ترين آمار مصرف مواد دخاني و الکل در ميان دانش‌آموزان
  • افزایش گرایش دختران به مصرف شیشه
  • دختران ایرانی وهزینه آرایش
  • اعمال افزايش 25 درصدي حقوق کارمندان از فروردين
  • ژست جدید دختران ایرانی +تصویر
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟