مشروح اخبار


» کارشناس دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان: دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در جهان محسوب می شود/عوارض زودرس و دیررس دیابت



کارشناس دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دیابت شایع ترین بیماری متابولیک در جهان محسوب می شود.

به گزارش راک نیوز ، به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ مهناز همتی دیابت را شامل چهار گروه دیابت نوع1، نوع 2، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه عنوان و افزود: دیابت نوع 2بیشتر در بالغین بالای30سال وجود دارد و در مجموع 85 تا 90درصدکل موارد دیابت را شامل می شود.

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد 70درصد بیماران شناسایی شده زن و 30درصد مرد هستند، تصریح کرد: این به معنای شیوع بیش از دو برابری این بیماری در زنان نیست، بلکه نشان دهنده مشارکت پایین مردان استان در برنامه غربالگری و تشخیص این بیماری است.

کارشناس دیابت و فشار خون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، ابراز داشت: بیماران مبتلا به  قند خون بالا معمولا تکرر ادرار داشته  و به طور  فرایندی احساس تشنگی و گرسنگی زیادی می کنند.

همتی با اشاره به اینکه از هر 10هزار نفر یک نفر مبتلا به  دیابت است، اذعان نمود: با یک آزمایش ساده و رایگان و با قابلیت تشخیص سریع این بیماری، میتوان از بروز عوارض کشنده بعدی از جمله کاهش صرف هزینه بودجه سلامت، عدم قطع عضو بدن بخاطر بیماری دیابت، کاهش مرگ میر سالانه و دیگر موارد جلوگیری کرد.

وی، با تاکید بر اینکه تا کنون درمان قطعی برای دیابت ثبت نشده، اما قابل کنترل است و شاید در آینده امکان پذیر شود، ادامه داد: می توان با کنترل قند خون در محدوده طبیعی از بروز عوارض دیابت پیشگیری کرد.

 وی، اظهار داشت: رژیم غذایی سالم، تامین انرژی دریافتی مورد نیاز بیمار، فعالیت بدنی مناسب مستمر و منظم، آموزش و پایش دایمی قند خون (خود مراقبتی) و دارو درمانی از راه های اصلی درمان دیابت است.

همتی، در پایان خاطر نشان کرد: عوارض بیماری دیابت به دو دسته عوارض زودرس مانند کاهش قند خون، افزایش قند خون و عوارض دیررس شامل عارضه های چشمی و مشکلات قلبی تقسیم می شود



تاریخ انتشار : 7 بهمن 1396, 12:38



» اخبار مرتبط:

  • پیاده روی خانواده به مناسبت هفته جهانی دیابت"درشهر های یاسوج و دهدشت+جزئیات
  • به مناسبت هفته جهانی دیابت همایش پیاده روی همگانی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می گردد
  • خطر سکته در انتظار 15 هزار بویراحمدی
  • دعوت رئيس هئيت ورزشي ازبيماران خاص كهگيلويه جهت حضور در مسابقات كشوري+جزییات
  • علت پنهان ناتوانی جنسی همسران
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟