مشروح اخبار


» زندگی عشایر کهگیلویه وبویراحمد در تهران بر روی دیوار می رود



در این نمایشگاه که به همت و موسسه "رادنواندیش" و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود، آثار عکس اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر بویراحمدی و قشقایی در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.

زندگی عشایر کهگیلویه وبویراحمد در خانه هنرمندان بر روی دیوار می رود
نمایشگاه عکس زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد با عنوان "چیزی شبیه زندگی" در خانه هنرمندان تهران بر روی دیوار می رود.
به گزارش راک نیوز از شیراز ؛ در این نمایشگاه که به همت و موسسه "رادنواندیش" و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود، آثار عکس اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر بویراحمدی و قشقایی در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.
زندگی، اقتصاد و معیشت، کوچ، صنایع دستی و آیین های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود.
آیین افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه ساعت 5عصر در خانه هنرمندان تهران با حضور مسئولان استانی و کشوری  برگزار خواهد شد و تا یک هفته دایر خواهد بود.
زندگی عشایر کهگیلویه وبویراحمد در تهران بر روی دیوار می رود
کهگیلویه و بویراحمد بخشی از زاگرس مرکزی است که به دلیل داشتن دو نوع آب‌وهوای متفاوت در کنار هم، یکی از زیستگاه‌های عشایر در طول تاریخ بوده است. بهارها و پاییزها که به نیمه می‌رسند، کوچ عشایر استان آغاز می‌شود و از قشلاق به ییلاق و از ییلاق به قشلاق می‌روند و این حرکت جمعی هرساله ادامه دارد.
با این حال هرساله از جمعیت عشایری کشور کاسته می شود و در طی سالهای گذشته نیمی از عشایر کوچرو در این استان نیز دست از زندگی عشایری کشیده اند. به‌رغم افزایش جمعیت، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 22هزار خانوار در سال1346 به 11هزار در سالهای گذشته کاهش یافته است.
به نظر می رسد زیست عشایری با 212 هزار و 600 خانوار و جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری در قالب 552 طایفه در کشور، در حال زوال و تبدیل شدن به زیست روستایی و شهری است که این تغییر بی هزینه نیست و بسیاری از خرده فرهنگها، آیینها، سنت ها و زیبایی های این نوع زندگی به فراموشی می رود.
آقایی عکاس این مجموعه در این خصوص می گوید: عکاسی از عشایر برای من یک جوشش فرهنگی است و درروزگاری که مدرنیته در تمام ساختارهای جامعه رسوخ یافته و زندگی ایلی نیز بی تاثیر از آن نیست برای من که خود این نوع زندگی را تجربه کرده ام  فراموش آینها و باورهای ایلی در این رهگذر سخت است و همین باعث گرایش من به عکاسی از عشایر با نگاهی جامعه شناسی و مردم نگاری شده است.



تاریخ انتشار : 28 اردیبهشت 1397, 06:14



» اخبار مرتبط:

  • ازکوچ عشایر بویراحمد تا دیوار چین
  • عشایر کهگیلویه و بویراحمد سالیانه 7000 تن گوشت قرمز تولید می کنند
  • میراث فرهنگی عشایر مستند شد
  • اردیبهشت امسال یاسوج میزبان جشنواره ملی عشایر و اقوام ایرانی است
  • زمان کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟