مشروح اخبار


» معناي اسلامي شدن دانشگاه‌ها، تفکيک جنسيتي نيست



مستحضريد كه حوزه و دانشگاه دو عنصر محوري اين نظام‌اند دانشگاه وقتي مي‌تواند رسالت اصلي‌اش را ايفا كند كه دانشگاه اسلامي باشد بارها به عرضتان رسيد كه دانشگاه وقتي اسلامي مي‌شود كه دانش، اسلامي باشد وگرنه معناي اسلامي شدن دانشگاه اين نيست كه كلاس‌ها را از هم جدا كنيم تفكيك جنسيّت بشود نمازخانه‌اي داشته باشيم دعاي كميلي در شب جمعه داشته باشيم

 در آخرين روزهاي اقامت حضرت آيت‌الله جوادي آملي در دماوند،جمعي از اعضاي نهاد رهبري دانشگاه رودهن و نيز جمعي از اعضاي عقيدتي سياسي سپاه پاسداران با ايشان ديدار کردند. در اين ديدار حضرت علامه در بياناتي مبسوط به شرح اساسي ترين اصول انديشه اسلامي در شئون مختلف سياسي،اجتماعي و فرهنگي پرداختند که حسب اهميت آن متن کامل اين بيانات ارزشمند تقديم مي‌شود.
مستحضريد كه حوزه و دانشگاه دو عنصر محوري اين نظام‌اند دانشگاه وقتي مي‌تواند رسالت اصلي‌اش را ايفا كند كه دانشگاه اسلامي باشد بارها به عرضتان رسيد كه دانشگاه وقتي اسلامي مي‌شود كه دانش، اسلامي باشد وگرنه معناي اسلامي شدن دانشگاه اين نيست كه كلاس‌ها را از هم جدا كنيم تفكيك جنسيّت بشود نمازخانه‌اي داشته باشيم دعاي كميلي در شب جمعه داشته باشيم دعاي توسلي در شب چهارشنبه داشته باشيم اينها كار افراد عادي است كه وظيفه همه ماست اما اينها دانشگاه را اسلامي نمي‌كند اوّلين حرف دانشگاه را دانش مي‌زند دانش اگر اسلامي شد آن‌گاه دانشگاه و حوزه يكي خواهد بود و معناي اسلامي شدن دانشگاه هم اين نيست كه كتاب‌هاي اسلامي كه چاپ مي‌شود كتاب‌هاي درسي چاپ مي‌شود يك «بسم الله» اوّلش باشد آرم جمهوري اسلامي باشد عكس امام و رهبري باشد اينها نيست اينها دانش را اسلامي نمي‌كند دانش را تنها فلسفه الهي و اسلامي، اسلامي مي‌كند و بس!
مشكل ديگر آن است كه بسياري از ماها اسلامي حرف مي‌زنيم و قاروني فكر مي‌كنيم اينكه در بخشي از آيات قرآن كريم فرمود اكثر مؤمنين، مشرك‌اند همين است فرمود: (وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَهُم مُشْرِكُونَ)[4] فرمود اكثر مؤمنين، مشرك‌اند چرا؟ چون يا سهمي براي خدا قائل نيستند در بخشي از كارها يا اگر سهمي قائل‌اند ديگري را شريك او مي‌دانند اين مي‌شود شرك. اينكه عرض شد ما اسلامي حرف مي‌زنيم و قاروني فكر مي‌كنيم براي همين است وقتي موساي كليم(سلام الله عليه) به قارون فرمود اين نعمت‌هايي كه خدا به تو داد يك مقدار خودت استفاده كن يك مقدار به ديگران بده مشكل ديگران را هم حل كن گفت: (إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَي عِلْمٍ عِندِي) خودم زحمت كشيدم و به دست آوردم. اين چنين نيست كه اگر كسي مالك شد مقتدر شد ثروتمند بود مالك مطلق باشد او امانتدار است درست است كه اصل مالكيّت را دين امضا كرده (لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ)[5] اما فرمود شما نسبت به هم مالك هستيد ولي نسبت به ذات اقدس الهي امين هستيد (وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ)[6] يك مالك نسبت به ذات اقدس الهي كه مالك نيست نسبت به ديگران مالك است فرمود اين را من به شما دادم (وَآتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ) نه «مِن مالكم». در مسائل عادي بله، فرمود مالي كه تهيه كرديد از مال خودتان صدقه بدهيد خيرات كنيد به ارحامتان برسيد اين براي اينكه اصل مالكيّت را در نظام اقتصادي امضا كرده ما كه با هم زندگي مشترك داريم مطابق قانون اقتصاد اسلامي و مطابق (لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ) زندگي مي‌كنيم اما وقتي نسبت به ذات اقدس الهي ما را مي‌سنجند ما صفرِ طرف چپ عدديم!



تاریخ انتشار : 1 مهر 1391, 02:29



» اخبار مرتبط:

  • انتقاد آيت الله جوادي آملي از شيوه اسلامي کردن دانشگاه ها
  • یک دهدشتی سرپرست اداره تبليغات اسلامي شهرستان تنگستان شد
  • باهنر به شيراز سفر مي كند
  • زيبنده نظام اسلامي نيست كه اين همه فقير، محتاج و بيكار در آن باشد
  • برگزاري مراسم جشن ازدواج دانشجويي درممسني
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟