مشروح اخبار


» ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان، یکی از گام‌‎های اساسی درمان اعتیاد است/کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های برتر در حوزه سمن‌ها است



معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیکاری منشأیی برای بازگشت دوباره بهبودیافتگان به اعتیاد است، گفت: ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان، یکی از گام‌های اساسی درمان اعتیاد است.

به گزارش راک نیوز " محمد کاظم نظری معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و سید ناصر رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از تعدادی از کمپ‌های ترک اعتیاد شهرستان بویراحمد بازدید کردند.

یکی از این مراکز، "مرکز اجتماع درمان مدار دنا" بود که جمعی از معتادان بهبودیافته به همت اعضای یکی از سمن‌های فعال این حوزه نه تنها از دام اعتیاد رها یافتند بلکه با یادگیری مهارت‌های مختلفی برای خانواده خود کسب درآمد می‌کنند.

پرورش بلدرچین، بوقلمون، آموزش معرق‌کاری و پرورش گیاهان آپارتمانی از جمله آموزش‌هایی است که معتادان در این محیط صمیمی فرا می‌گیرند.

پس از این بازدید نشست صمیمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با مدیران سازمان‌های مردم نهاد به مناسبت " سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر" با مشارکت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در محل این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیران سمن‌ها به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی فعالیت‌های خود پرداختند.

زهرا گلپر روانشناس این مرکز در این نشست بیان کرد: بهبودیافتگان پس از بهبود نیازمند مکان‌های ورزشی برای غنی‌سازی اوقات فراغت خود هستند تا بار دیگر به دام اعتیاد کشیده نشوند ولی متاسفانه آنطور که باید و شاید در این حوزه تعامل و همکاری با سمن‌ها و بهبودیافتگان وجود ندارد.

وی بیکاری را یکی از دلایل اصلی گرایش به اعتیاد برشمرد و گفت: بدون شک پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به بهبودیافتگان بخش اعظمی از مشکلات آنها را برطرف می‌کند.

 

رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی هستند، عنوان کرد: باید از ظرفیت تشکل‌‎های مردم نهاد برای مبارزه با مواد مخدر استفاده کرد.

وی تاکید کرد: توانمندسازی سمن‌های موثر در پیشگیری از اعتیاد در دستور کار ما قرار دارد و امسال با همکاری این تشکل‌ها بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های سالروز جهانی اعتیاد اجرا شد.

نظری معاون سیاسی استاندار نیز در این نشست اظهار داشت: خوشبختانه امروزه در زمینه تقویت سمن‌ها  در استان برنامه‌ریزی اصولی انجام شده و باوجود تلاش‌های تیمی اکنون سمن‌های استان از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها از دهه ۸۰ در پی توسعه سازمان‌های مردم نهاد بودند، بیان کرد: سمن‌ها پل ارتباطی میان جامعه و دولت هستند و تقویت این سازمان‌ها یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید است.

معاون سیاسی استاندار با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های برتر در حوزه سمن‌ها است، ابراز کرد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید ابتدا در حوزه آموزش اقدامات لازم را برای پیشگیری از این بلای خانمان سوز انجام دهند و با مدیریت هدفمند از آسیب‌رسانی به نهاد خانواده جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: در سال ۹۶ توجه ویژه‌ای از سوی دولت نسبت به سمن‌ها شد و بیش از ۱۴ دستگاه قراردادهای مختلفی با سمن‌ها منعقد کردند.

نظری با تاکید بر اینکه راه‌اندازی خانه تشکل‌ها در دستور کار دولت قرار دارد، خاطرنشان کرد: با همکاری ورزش و جوانان و استانداری مبلغ ۱۲ میلیون تومان برای تجهیز این خانه در استان تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه سمن‌ها رکن مهم کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: حمایت از آنها جزء اولویت کاری ما است.

وی تاکید کرد: ترک اعتیاد به روش " تی سی" یکی از بهترین و ماندگارترین شیوه‌های درمان است و در تغییر سبک زندگی افراد و میزان امید به زندگی موثر است.

نظری خواستار ارتقا کیفیت کاری سمن‌ها در این حوزه شد و گفت: نشست ویژه‌ای با حضور نماینده تشکل‌ها و نمایندگان بهزیستی، امور مالیاتی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای رفع مشکلات آنها در این حوزه و بازبینی این مسئله برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط جامعه مدنی و رسانه‌های آزاد بسیار تنگاتنگ و مرتبط است، گفت: انتظار می‌رود رسانه‌ها ظرفیت واقعی سمن‌ها را در جامعه تبیین کنند تا نیروهای مردمی نیز در این زمینه همگام و همراه شوند.

در پایان این نشست نمایندگان تشکل‌های استان با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های محمد کاظم نظری معاون سیاسی و امنیتی استاندار تقدیر کردند.

پس از این نشست معاون سیاسی استاندار از روند فعالیت‌های مرکز دهکده رهایی در شهر مادوان نیز بازدید کرد



تاریخ انتشار : 17 تیر 1397, 19:02



» اخبار مرتبط:

  • معاون سیاسی استاندارکهگیلویه و بویراحمد: برنامه مدونی برای پیشگیری از اعتیاد در استان تدوین شود
  • معاون سیاسی، اجتماعی استاندار کهگیلویه وبویراحمد خبر داد:کاهش 12درصدی شتاب طلاق در استان
  • رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد خبر داد :انهدام 57 باند تهیه و توزیع مواد مخدر و روانگردان‌ها در استان
  • فعالیت 24 کمپ ترک اعتیاد در کهگیلویه و بویراحمد
  • بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاددرکهگیلویه وبویراحمد مطلوب نیست
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟