مشروح اخبار


» در گفت‌و گو با پزشک متخصص مغز و اعصاب مطرح شد؛ علائم و راه‌های درمان "ام. اس" چیست؟/ابتلا زنان به بیماری ام. اس 2 برابر مردان



متخصص مغز  و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت:  بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی بوده که با حمله به سلول‌های عصبی یا همان نورون‌های سیستم مغز و اعصاب به مرور زمان عملکرد بدن را تضعیف می‌کند.


به گزارش راک نیوز به نقل از " روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر سعید رزمه اظهار داشت:  هر هفته 200 فرد مبتلا به ام اس شناسایی می‌شود و هم اکنون 5.2 میلیون نفر در دنیا به این بیماری ناتوان کننده مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده ابتلا زنان به این بیماری دو برابر مردان گزارش شده است، ادامه داد: گروه سنی 15 تا 60 سالگی بیشتر از سایر گروه‌ها در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علائم و راه‌های شناسایی ام اس

دکتر رزمه عنوان کرد: نشانه‌های بیماری ام اس در افراد متفاوت نمایان می شود که نخستین نشانه در بیشتر افراد کاهش بینایی، تاری دید، مات بودن رنگ ها و درد در چشم، به ویژه هنگام حرکت چشم است.

وی افزود: بی حسی اغلب در صورت، احساس سوزن سوزن شدن، احساس سفتی و تورم، خارش شدید، خستگی، مشکل داشتن در حفظ تعادل و در راه رفتن معمولی، مورمور شدن انگشتان بی حسی، اختلال در تمرکز فکر و اختلال در کنترل ادرار و مدفوع از دیگر علائم اصلی بیماری ام اس عنوان شده است.

فاکتور های خطر ابتلا به بیماری ام اس را بشناسیم

متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با بیان اینکه سن و جنسیت دو فاکتور اصلی ابتلا به بیماری ام اس هستند، بیان کرد: وراثت نیز یکی دیگر از فاکتورهای خطر محسوب شده به صورتی که ریسک ابتلا به این بیماری در افراد دارای سابقه خانوادگی بیشتر گزارش شده است.

وی یادآور شد: نژاد سفید پوست و مردمانی که در مناطقی با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنند، ریسک خطر بالاتری در ابتلا به این بیماری خواهند داشت.

تشخیص بیماری ام اس به چه صورت خواهد بود؟

دکتر رزمه تاکید کرد: تست و آزمایش مخصوصی برای تشخیص ام اس وجود ندارد. نهایتاً تشخیص بر اساس حذف و رد دیگر بیماری ها و شرایط ایجاد کننده علائم مشابه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: آزمایش هایی همچون تست خون، بیرون کشیدن مایع مغزی و نخاعی، ام آر آی و تست‌های تحریکی از نمونه راه های آزمون و خطای بیماری ام اس محسوب می شوند که به کمک این تست‌ها می توان وجود سایر بیماری‌های مشابه در بدن را حذف و به ابتلا ام اس در بدن فرد بیمار پی برد.

آیا درمانی برای این بیماری وجود دارد؟

متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج مطرح کرد: تاکنون درمان قطعی برای بیماری ام اس یافت نشده است اما روشی تحت عنوان پلاسمافرز می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند که در این روش خون فرد مبتلا دریافت و پلاسما برداشته شده و پلاسمای منجمد تازه یا آلبومین جایگزین می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تغییر سبک زندگی، افزایش تحرک بدنی، استراحت و خواب کافی، رژیم غذایی متعادل و کافی، و پایین آوردن دمای بدن از نمونه راه های پیشنهادی برای کاهش علائم این بیماری است.



تاریخ انتشار : 3 مهر 1397, 13:12



» اخبار مرتبط:

  • زخم معده، علل و راه های درمان آن/ شیوع بالای زخم معده در مردان/ آیا زخم معده منجر به سرطان معده خواهد شد؟
  • ۵ مورد انسانی مشکوک به تب کریمه کنگو در فارس مشاهده شد
  • موج آنفلوآنزا در کشور/ فوت 21 نفر در اثر ابتلا به آنفلوآنزا
  • آنچه بايد در مورد سرطان روده بدانيم+ علائم و راه های درمان/ سرطان روده شایع ترین و درمان پذیرترین سرطان در کشور/احتمال ابتلا به سرطان روده در افراد بالای 45 سال 2برابر است
  • مشاهده موارد مشکوک به بیماری آنفلونزای نوع «A» در گچساران "
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟