مشروح اخبار


» دهدشت شهری بدون رفتگر/ضعف خدمات شهرداری و شهروندانی که شهر را خانه خود نمی دانند



زباله‌های رها شده در خیابان‌ها و معابر دهدشت ضعف خدمات شهرداری و بی‌تفاوتی شهروندان نسبت به تعلق به شهر را می‌رساند.

به گزارش راک نیوز" به نقل از خبرگزاری فارس /طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/توجه به پاکی و نظافت و مسؤول بودن شهروندان در قبال شهر و محل سکونت، اصلی‌ترین فرهنگ شهرنشینی است.

شهروند، پایه‌گذار شهر خوب است و سبب آبادی شهر می‌شود و شهر آباد هم شهروند خوب را پرورش می‌دهد، این دو مقوله به هم ارتباط ذاتی دارند و مکمل یکدیگر هستند.

با ورود به هر شهری، نظافت شهر به عنوان نخستین مقوله جلب نظر می‌کند،اکثر مسافرانی که به دهدشت وارد می‌شوند از وضعیت نظافت شهر رضایت ندارند و این موضوع نه تنها از دید مسافران غافل نمانده که شهروندان را هم ناراضی کرده است.

وضعیت نا مناسب بهداشت و نظافت شهر دهدشت بارها به تریبون نماز جمعه کشید و در بخشی از خطبه‌ها مطرح شد، موضوعی که وظیفه ذاتی شهرداری محسوب می‌شود و نباید به خواهش و التماس برای انجام خدمات پاکسازی منجر شود.

در اینکه شهروندان نسبت به نظافت شهر بی‌تفاوتند و مشارکت ندارند،تردیدی نیست، اما بر همگان روشن است شهرداری هم نتوانسته آنطور که باید به وظایف ذاتی خود عمل کند، اگر جمع‌آوری زباله‌ها از جلوی منازل در ساعات مشخص و ترجیحا شب انجام شود هر شهروندی خود را موظف می‌داند در ساعت مقرر زباله‌ها را جلوی منزل قرار دهد.

با گذری در سطح شهر با حجم انبوه زباله‌های رها شده در جداول، پیاده‌روها و حتی آویزان بر درختان و علمک گاز روبرو می‌شوید که زیبنده شهر نیست.

می‌توان دهدشت را شهری بدون پاکبان(رفتگر) نامید چون در هیچ کدام از خیابان‌های شهر پاکبان جارو به دستی مشاهده نمی‌شود، اگر هم باشد تعدادی بیل به دست است که مشغول نظافت جداول هدایت آب‌های سطحی هستند، ضمن اینکه بخشی از آلودگی و کثیفی شهر ناشی از رفت و روب همین جداول است، معمولا در ساعاتی نظافت می‌کنند که تردد مردم در خیابان‌ها زیاد است و بوی تعفن این نوع زباله‌ها آن‌ها را بیشتر آزار می‌دهد.

زباله‌های رها شده در جلوی مدارس، ادارات، منازل و پیاده‌روها هم به ضعف فرهنگ شهرنشینی شهروندانی برمی‌گردد که شهر را خانه خود نمی‌دانند و هم ناشی از ضعف عملکرد واحد خدمات شهرداری است.

ضعف فرهنگ شهرنشینی از این لحاظ که در جاهایی سطل زباله نصب شده اما مشاهده می‌شود زباله‌ها اطراف سطل پراکنده و محلی برای اتراق حیوانات ولگرد و حشرات شده است.

از سوی دیگر عدم تفکیک زباله‌تر و خشک و تجمیع این زباله‌ها در نایلون‌های متعدد بوی تعفن ناشی از این آمیختگی مشام هر رهگذری را آزار می‌دهد.این نایلون‌ها معمولا در جلوی درب منازل به حال خود رها و یا برای جلوگیری از دسترسی گربه و سگ‌های ولگرد به شاخه درختان و علمک گازها آویزان شده است.

در حالی که در سایر شهرها درصد بالایی از نظافت شهر به صورت مکانیزه انجام می‌شود، شهرداری دهدشت هنوز در انجام وظایف اولیه نظافت مانده است!

وضعیت اسفبار نظافت شهر چندین بار متولیان مجموعه شهری را دست به کار کرد تا در همایش‌های نمادین پاکسازی مردم را وادار به مشارکت در نظافت کنند.

اعضای شورای شهر و شهردار در این همایش‌ها حضور یافته و به پاکسازی خیابان‌ها مشغول شدند اما کارساز نشد و مردم حتی به خود زحمت مشارکت در این طرح را ندادند.

سازمان مردم نهاد بلادشاپور هم با اجرای برنامه‌های خوب در زیباسازی شهر به یاری شهرداری شتافتند و نشان دادند بدون پول هم می‌توان به زیباسازی شهر کمک کرد، ایده و همت می‌طلبد.

با این اوضاع، نخستین اقدام برای توجه جدی به نظافت شهر، ساماندهی نیروهای خدمات شهری است.نبود نیروی پاکبان در حالی است که نیروهای بی‌شماری در ادوار گذشته شهرداری به عنوان پاکبان بکار گرفته شده و بار مالی سنگینی برای شهرداری ایجاد کرده‌اند اما گفته می‌شود با کت و شلوار در واحدهای دیگر به کار راحت‌تری مشغول شدند.

از طرفی شهرداری به عنوان متولی خدمات شهری،مسؤول تأمین نیروی خدماتی ادارات و نهادها هم شده است! تعدادی از نیروهای شهرداری از این نهاد حقوق می‌گیرند و در ادارات دیگر خدمات می‌دهند و این درد دیگری است که بر پیکره شهرداری سنگینی می‌کند.



تاریخ انتشار : 19 آبان 1397, 08:30



» اخبار مرتبط:

  • شهردار دهدشت پاسخ منتقدان را داد: ازکمبود نیروی خدماتی تا دستگاه تفکیک‌ساز زباله
  • شهردار دهدشت از ساماندهی محل دفن زباله این شهر خبر داد
  • شهردار دوگنبدان : معابر شهر به‌صورت مکانیزه نظافت می‌شود
  • مانور آمادگی مجموعه سازمان ها و مدیریت های حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری یاسوج برگزار می شود
  • همایش روز زمین پاک در دهدشت برگزار می شود/ زمان و مکان
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟