مشروح اخبار


» ایران به رتبه چهارم "طلاق" رسید!



انگار "با لباس سفید به خانه بخت رفتن و با لباس سفید بیرون آمدن" مربوط به گذشته های خیلی دور است، چراکه متاسفانه امروزه حقیقت تلخ "طلاق" به تمام خانواده های ایرانی ورود پیدا کرده و به ندرت کسی می تواند ادعا کند که در خانواده شان نشانی از این پدیده وجود ندارد؛ پدیده ای قبح شکسته که ممکن است گاه به مناسبتش جشن هم برگزار شود!

 چند سالی است که طلاق در کشورمان می تازد. این را آماری می گوید که بی توجه به طرح های عجولانه و دم دستی مسئولان مانند «راه اندازی ازدواج موقت در دانشگاه ها»، «ازدواج آسان» و ... روز به روز بالاتر از ماه ها و سال های قبل قرار گرفته و در مقابل آن، آمار ازدواجی مطرح می شود که آن هم روند نزولی در پیش گرفته است.

بر پایه آمار و اسناد سازمان ثبت احوال، در سال ۹۰، ۸۷۴ هزار و ۷۹۲ واقعه ازدواج و ۱۴۲ هزار و ۸۴۱ واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده (نسبت ازدواج به طلاق: ۶.۱) که اگر این اعداد را نسبت به سال ۸۹ قیاس کنیم، با رشد ۴.۱ درصدی طلاق و کاهش ۱.۹ درصدی ازدواج روبرو خواهیم شد؛ افزایش و کاهشی که فراتر از نمودارهای آماری و در دل خود افزایش آمار زنان سرپرست خانوار، کودکان بی سرپرست، بیکاران، جویندگان کار، مستاجران و فراتر از همه رشد اختلالات روحی و روانی را به دنبال دارد.

این در حالی است که بررسی روند «نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده» در سه ماهه اول سال ۹۱، با نشان دادن نسبت ۶.۴ بیانگر استمرار این روند بوده و نشان می دهد که در مقابل تقریبا هر شش ازدواج ثبت شده در کشور یک طلاق هم به ثبت رسیده است؛ آماری میانگین که در استان‌های تهران و البرز به پایین ترین میزان خود رسیده (تقریبا به ازای هر سه ازدواج یک طلاق)، در استان‌های سمنان، قم، اصفهان، مازندران و مرکزی، هم وضعیت چندان مناسبی نداشته (تقریبا به ازای هر پنج ازدواج ثبت شده یک طلاق) و در استان‌های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری بهترین وضعیت در سطح کشورمان را نشان می دهد.

آمارهای مربوط به ازدواج و طلاق سال ۱۳۹۰ با نسبت ۱/۶ هم روند مشابهی را نشان می دهد. روند نسبت ازدواج و طلاق ثبت شده طی سال های ۱۳۸۳-۱۳۸۹ نیز بیانگر این است که این نسبت با در پیش گرفتن روند نزولی، از ۸/۹ در سال ۸۳ به ۴/۵ در سال ۸۹ رسیده است. در سال ۸۳ در مقابل هر طلاق ۸/۹، در سال ۸۴ در مقابل هر طلاق ۴/۹، در سال ۸۵ در مقابل هر طلاق ۳/۸، در سال ۸۶در مقابل هر طلاق ۴/۸، در سال ۸۷ در مقابل هر طلاق هشت مورد، در سال ۸۸ در مقابل هر طلاق ۱/۷ و نهایتا در سال ۸۹ در مقابل هر طلاق ۵/۴ ازدواج به ثبت رسیده است.



تاریخ انتشار : 15 مهر 1391, 06:19



» اخبار مرتبط:

  • پیشنهاد تاسیس وزارتخانه ازدواج و طلاق
  • هشدار!! آمار طلاق در گچساران 14 درصد افزایش یافت
  • طلاق در فارس ساعتی شد/هر یک ساعت یک جدایی
  • افزایش طلاق و کاهش ازدواج در گچساران
  • کشف اصلی ترین علت طلاق توسط رئیس ثبت احوال کهگیلویه
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟