مشروح اخبار


» ترخیص و تعیین تکلیف خودروهای خارجی وارداتی به کجا رسید؟



وقتی با گمرکی‌ها صحبت می‌کنم از حضور مجددش در این مکان ابراز خوشحالی می‌کنند و می‌گویند حل مشکلاتمان به دست او ممکن است. همه‌شان معتقدند باوجدان است و برای مردم هر آنچه از دستش بربیاید دریغ نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راک نیوز ؛ معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در حاشیه سفر به بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علت سفر به هرمزگان، گفت: برنامه‌های مدنظر برای ترخیص کالاهای انباشته‌شده در گمرک و همچنین طبق نظر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر "انباشت و رسوب کالا در گمرکات و خصوصاً در گمرکات بندرها کشور احساس می‌شود" و  بر اساس تصمیمات اتخاذشده در وزارت امور اقتصاد و دارایی و گمرک ایران، بر اساس تأکید وزیر محترم امور اقتصاد و دارائی و  دستور رئیس‌کل محترم گمرک ایران مشخص، معین و مقرر شد تیمی به گمرکات جنوب کشور و علی‌الخصوص گمرک شهیدرجایی بندرعباس که بیشتر از 50 درصد حجم واردات کشور از این گمرک است؛ اعزام شود.
مهرداد جمال ارونقی با اشاره به وضعیت اقتصادی و تحریم‌های اعمال‌شده بر کشور افزود: باید بتوانیم در کشور تدابیری را بر اساس چهارچوبی که مسئولین نظام برای ما مشخص کرده‌اند، اندیشیده و تصمیماتی در زمینهٔ تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی گرفته شود تا تجارت پویایی را در این شرایط داشته باشیم.

مدیرکل سابق بزرگ ترین گمرک تجاری ایران گفت: به‌جرأت می‌توانم اذعان کنم فضای بسیار خوبی برای همدلی سازمان‌ها و مراجع ذی‌ربط برقرارشده است. ازیک‌طرف قانون امور گمرکی تصریح می‌کند به‌منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی در مبادی ورودی و خروجی، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول سایر کنترل‌ها موظف‌اند تحت نظارت گمرک اقدام کنند. از طرف دیگر مقامات مسئول این سازمان‌ها قول هر نوع همکاری در این خصوص صادر کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ترخیص و تعیین تکلیف خودروهای خارجی وارداتی به کجا رسید؟گفت:

امید است سایر سازمان‌های هم‌جوار همان‌گونه که تاکنون همکاری‌های لازم با گمرک را داشته‌اند زین پس نیز این همکاری و تعامل را حفظ کرده و در اسرع وقت نسبت به صدور مجوزهای قانونی این قبیل کالاها اقدام کنند تا گمرک نیز بتواند نسبت به ترخیص کالا اقدامات لازم را لحاظ کند.

جمال ارونقی در خصوص ترخیص و تعیین تکلیف خودروهای خارجی وارداتی، عنوان کرد: آن چیزی که در رسانه‌ها اعلام اشاره‌شده است حاکی از این است که حدود 13 هزار خودرو وارداتی در کشور به‌صورت دپو شده موجود و در حال تعیین تکلیف است.

به گزارش راک نیوز ،جوان ترین معاون فنی گمرک ایران  در خصوص در دست نبودن آمار دقیق از تعداد خودروهای وارداتی دپو شده گفت : در حقیقت تازمانی که این خودروها به گمرک اظهارنشده‌اند گمرک نمی‌تواند آمار دقیقی از آن‌ها را ارائه دهد یعنی اگر برای این خودروها اظهارنامه تنظیم می‌شد؛ اکنون می‌توانستم به‌طور دقیق آمار این خودروها را به شما بگویم اما بسیاری از این خودروها هنوز به گمرک اظهارنشده‌اند.

مدیرکل اسبق گمرک شهیدرجایی بندرعباس ادامه داد: بر اساس پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گمرک جمهوری اسلامی ایران و نیز وزارت اقتصاد و دارایی، فعلاً پرونده این خودروها تعیین تکلیف شده و مصوبه‌ای در خصوص این خودروها صادر شد.

جمال ارونقی خاطرنشان کرد: به‌محض ابلاغ این مصوبه از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت صاحبان کالا می‌توانند به گمرک مراجعه کرده و نسبت به ترخیص کالا و انجام تشریفات اقدام کنند. این در صورتی است که با توجه به اندک زمان باقی‌مانده تا پایان سال این اقدام می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای کشور باشد و درآمدها پیش‌بینی‌شده را تا حدودی تحقق ببخشد.

وی در پایان گفت: گمرک با سرویس ارزیابی جداگانه‌ای می‌تواند کالاهای رسوب‌کرده را که نهایتاً توسط پیگیری‌های صورت گرفته سازمان‌ها تعیین تکلیف شدند؛ اقدامات لازم را جهت ترخیص آن‌ها انجام دهد.

به گزارش راک نیوز، بنا به گفته معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در این سفر یک‌هفته‌ای جلسات متفاوتی با اداره استاندارد، صداوسیما، کارمندان گمرک و صاحبان کالا، ترخیص کنندگان برگزار شد.



تاریخ انتشار : 22 دی 1397, 14:38



» اخبار مرتبط:

  • توضیحات مدیر کل گمرک شهید رجایی بندرعباس درباره دپوی 100 هزار کانتینر
  • ترخیص دارو در کمتر از 2 ساعت در گمرک بندرعباس
  • واردات لوازم خانگی فقط از این گمرکات +اسامی
  • ترافیک مهمانان خارجی در راه گمرک ایران
  • انتصاب جدید در گمرک ایران ؛ نائب رئیس کمیسیون تجدیدنظر گمرکی منصوب شد
  • » اشتراک گزاری خبر

    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    کد را وارد کنید: *
    عکس خوانده نمی‌شود


    نظرشما در مورد سیستم؟